ثابت ماندن تعرفه‌ها و واگذاري بيش از ۴۱ ميليون تلفن همراه

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در اين گزارش نگاهي به تحولات وزارت ارتباطات طي ۳ سال اخير و نقاط ضعف و قوت اين وزارتخانه مي‌پردازيم:* افزايش ظرفيت اينترنت كشوردر سال ۸۳ ظرفيت اينترنت كشور ۱۱۹۵ مگابيت بود كه اين امر در پايان سال ۸۶ به ۱۲ هزار و ۱۱۴ مگابيت رسيده است.اين در حالي …

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در اين گزارش نگاهي به تحولات وزارت ارتباطات طي ۳ سال اخير و نقاط ضعف و قوت اين وزارتخانه مي‌پردازيم:
* افزايش ظرفيت اينترنت كشور
در سال ۸۳ ظرفيت اينترنت كشور ۱۱۹۵ مگابيت بود كه اين امر در پايان سال ۸۶ به ۱۲ هزار و ۱۱۴ مگابيت رسيده است.اين در حالي است كه از تاريخ يكم فروردين ماه تا سي و يكم خرداد ماه سال جاري ۱۸۹۰ مگابيت بر ظرفيت اينترنت كشور افزوده شد و به ۱۳ هزار و ۹۷۴ مگابيت رسيده است.
در ۳۲ ماه از شروع دولت نهم پهناي باند بين الملل كشور شش برابر شده وكاربران اينترنت از ۲۱ ميليون به ۳۵ ميليون افزايش يافته است. در اين مدت ۳۰۰ دانشگاه به شبكه ملي اينترنت متصل شده‌اند و ۵۸۱۳ مدرسه نيز از اين شبكه برخوردار گرديده اند.
در مجموع كشورمان دربين ۲۱۱ كشور جهان در ۳ سال گذشته به لحاظ ضريب نفوذ خطوط اصلي تلفن ۲۰ رتبه ، ضريب نفوذ مشتركين تلفن همراه۳۰ رتبه و ضريب نفوذ استفاده كننده اينترنت ۴۰رتبه صعود داشته است.
* ضريب نفوذ كاربران اينترنت


شايد يكي از نقاط ضعف وزارت ارتاطات را قيمت نسبتا بالاي اينترنت در كشور دانست كه در حال حاضر وزارت ارتباطات، طرح مشتركي رابا شركتهاي ارائه دهنده اينترنت پيگيري مي‌كند تا قيمت اينترنت كاهش يابد.
در عين حال ضريب نفوذ اينترنت در سال ۸۳حدود ۱۰ درصد بود كه در پايان سال ۸۶ به ۵۰/۲۷ درصد رسيده است.
هدف گذاري برنامه چهارم نيز در اين رابطه ۳۰درصد البته در سه ماه اول امسال ضريب نفوذ به ۵۰/۲۷ درصد رسيده كه تا پايان برنامه چهارم به رقم ۳۰ درصد خواهد رسيد.
* روستاهاي متصل به شبكه‌هاي اطلاع رساني


شايد يكي از نقاط قوت وزارت ارتباطات در دولت نهم كه كمتر به چشم آمده است ايجاد شبكه‌هاي اطلاع رساني در روستاهاي بالاي ۱۰۰نفر جمعيت است.
در سال ۸۳ هيچ روستاي بالاي ۱۰۰ نفر داراي شبكه اطلاع‌رساني نبود ولي در پايان سال ۸۶ اين رقم به ۶۰/۱۶ درصد رسيد و اكنون به ۱۹ درصد رسيده است كه تا پايان برنامه چهارم به رقم بي سابقه ۵۰ درصد خواهد رسيد.
* واگذاري ۴۱ ميليون شماره تلفن همراه


تعداد سيم كارت واگذار شده از ۷ ميليون در شهريور سال ۸۴ به ۴۱ ميليون در تيرماه سال ۸۷ رسيده وضريب نفوذ تلفن همراه در اين دوره از ۱۰% به ۵۸% افزايش يافته است.
اين در حالي است كه در دولت قبل تنها ۷ ميليون شماره تلفن همراه واگذار شده بود. اين امر توانست به كاهش قيمت در بازار و اشباع بازار كمك شاياني كند.
ضريب نفوذ تلفن همراه اپراتور اول نيز از ۲۹/۱۰ به ۱۰/۳۸ درصد رسيده و ضريب نفوذ كل كشور در اين بخش ۵۸ درصد شده است.
* بروز رساني و كاهش قيمت تلفن ثابت


در طول عمر دولت نهم واگذاري تلفن ثابت در كشور به روز شده است و متقاضيان مي‌توانند حداكثر ظرف چند روز خط تلفن ثابت خود را دريافت كنند.نگاهي به تعداد تلفن‌هاي ثابت داير شده نشان مي‌دهد كه اين وسيله ارتباطي از ۵/۱۸ ميليون خط در سال ۸۴ به ۲۴ ميليون خط داير در سال ۸۷ افزايش يافته و تعداد تلفن ثابت منصوبه در پايان تير ماه ۸۷ به ۲۹ ميليون شماره رسيده است.در عين حال ثبت نام و نصب خطوط ثابت در همه ۳۰ استان كشور بروز شده در حالي كه در سال ۸۴ در هيچ استاني اينگونه نبود.
بهاي دايري خط تلفن ثابت نيز با ابلاغ پروانه اپراتور اول از ۱۰۰ و ۸۰در تهران و شهرستانها به ۵۰هزار تومان بدون احتساب ماليات كاهش يافت.
* ثابت ماندن تعرفه‌هاي مخابراتي


يكي از موارد قابل توجه در طول عمر دولت نهم و در بخش وزارت راتباطات، ثابت ماندن نرخ تعرفه‌هاي مخابراتي و پستي در طول سالهاي اخير است.اين ثابت ماندن به نوعي كاهش قيمت است زيرا هزينه‌ها افزايش يافته ولي رشدي در تعرفه‌ها رخ نداده است.
* تلفن همراه روستايي و توسعه آن


در حال حاضر بيش از ۵۲ هزار روستاي در كل كشور داراي ارتباطات روستايي و مخابراتي هستند.تلفن همراه روستايي با استفاده از سيستم GSM-WLLاستفاده مي‌شود.
در همين رابطه به گفته وزير ارتباطات روستاهاي بالاي ۵۰ خانوار اكنون تلفن به روز دريافت مي‌ كنند و در ضمن تعرفه و هزينه‌ نصب تلفن روستايي تغيير نخواهد كرد.
* ورورد مخابرات به بورس و اجراي اصل ۴۴


عرضه ۵ درصد سهام مخابرات ايران در بورس را مي‌توان آغاز بزرگترين عرضه سهام دولتي در بورس دانست.اگر سهام مخابرات به طور كامل در بروس عرضه شود ۱۰ درصد كل بورس را تشكيل خواهد داد.
عرضه سهام مخابرات ۱۸ ماه زمان برد و يكي از واگذاريها در قابل اجراي اصل ۴۴ بوده است.
براساس اين گزاش يكي از مواردي كه برخي منتقدان وزارت ارتباطات مطرح كرده‌اند بحث نبود پوشش تلفن ماهواره‌اي است.
در اين رابطه اين مورد مورد توجه نبوده است كه تلفن ماهواره‌اي مقوله‌اي خارج از اختيارات وزرات ارتباطات است.اين خدمات توسط نمايندگي‌هاي شركتهاي ارائه دهنده تلفن ماهواره‌اي با شرايط ويژه در كشور عرضه مي‌شود.
مانند تلفن همراه ثريا كه شركتهايي به نمايندگي‌ اين اپراتور خدمات تلفن همراه ماهواره‌اي به متقاضيان ارائه مي‌كنند.
شايد يكي از نقاط ضعف وزارت ارتباطات را اختلالات شبكه تلفن همراه و بهاي اينترنت دانست. اما اختلال شبكه تلفن همراه داستان قديمي است كه در دولتهاي گذشته بوده و به دليل ساختار نامناسب ابتدايي شبكه همچنان ادامه دارد و وزارت ارتباطات سعي كرده با اجراي پروژه‌هايي در بزرگراهها و خيابان‌هاي اصلي اين مشكل را تا حدودي حل كند.
بهاي اينترنت نيز مقوله‌اي است كه وزارت ارتباطات بايد با كمك شركتهاي اينترنتي و ساير شركتهاي وابسته اين مشكل را براي كاربران حل كند.زيرا قشر عظميي از دانشجويان، دانش آموزان و ساير اقشار به اينترنت علاقه‌مند و حتي وابسته‌اند.
در اين رابطه نيز اگر طرح مشترك وزارت ICT‌و شركتهاي ندا و ساير شركتها در خصوص تامين پهناي باند ارزان محقق شود بهاي اينترنت كاهش مي يابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا