خصوصي شدن شرکت مخابرات ايران ؛ ضرورت ها و ملاحظات

حساسيت اين شرکت به ميزاني است که از جايگاه مهمي براي دولت و بخش خصوصي و در نهايت مشترکان آن برخوردار است. بر همين اساس واگذاري اين شرکت بايد با کارشناسي و دقت در امور واگذاري انجام مي شد تا از لحاظ مسايل امنيتي، اطلاعاتي، ‌ارزشي و کارکردي مشکلي حادث نشود. برخي کارشناسان در خصوص …

حساسيت اين شرکت به ميزاني است که از جايگاه مهمي براي دولت و بخش خصوصي و در نهايت مشترکان آن برخوردار است.
بر همين اساس واگذاري اين شرکت بايد با کارشناسي و دقت در امور واگذاري انجام مي شد تا از لحاظ مسايل امنيتي، اطلاعاتي، ‌ارزشي و کارکردي مشکلي حادث نشود.
برخي کارشناسان در خصوص واگذاري سهام شرکت مخابرات معتقدند که واگذاري سهام اين شرکت به دليل حساسيت آن بايد به نحوي باشد که فعاليت هاي کليدي به عهده مخابرات باقي  مي ماند و بقيه بخش ها به بخش خصوصي واگذار مي شد.
شرکت مخابرات ايران از جمله شرکت هايي است که بخش خصوصي تمايل زيادي براي سرمايه گذاري در آن دارد.
در حال حاضر دولت با واگذاري بخشي از فعاليتهاي مرتبط با مخابرات ضمن کاهش هزينه هاي اضافي خود در مقابل کارآيي اين بخش را ارتقا داده است .
 عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس هشتم  در اين باره مي گويد : به طور عام قوانيني براي انجام واگذاري ها تدوين شده که سازمان خصوصي سازي براي واگذاري هر شرکت طبق آن عمل مي کند.
علي مطهري در گفت و گو با موبنا مي افزايد : شرکت مخابرات نيز مانند ساير شرکت هاي قابل واگذاري بايد مقررات اين قوانين را بپذيرد تا شرايط حضور در بورس اوراق بهادار را داشته باشد.
وي سپس تصريح کرد: شرکت مخابرات با ارايه ترازنامه، دارايي ها و مختصات ديگر به سازمان خصوصي سازي براي واگذاري به بخش خصوصي آماده شده بود .
به گفته مطهري، تمام شرکت ها براي واگذاري به بخش خصوصي بايد اين روند را طي و مراحل قانوني را سپري کند.
وي خاطر نشان مي کند : با توجه به اينکه شرکت مخابرات داراي زير مجموعه ها و شرکت هاي تخصصي متعددي است ، کار واگذاري آن به مراتب سخت تر از ساير شرکت ها بوده است.
عضو کميسيون صنايع و معادن با اشاره به سودآور بودن شرکت مخابرات، گفت: با توجه به اينکه اين شرکت در سال هاي اخير همگام با فناوري ها و طرح هاي روز مخابراتي بوده و ميزان تقاضا نيز براي دريافت اين خدمات هر روز افزايش مي يابد، مي توان آينده روشن تري را براي آن پيش بيني کرد.
” دکتر محمد قلي يوسفي “استاد دانشگاه نيز در خصوص عرضه شرکت مخابرات به بورس و  مبناي قيمت گذاري سهام اين شركت خاطرنشان كرد: مبناي اصلي قيمت‌گذاري سهام شركت‌هاي دولتي از جمله شركت مخابرات ، طبق آيين نامه قيمت گذاري محاسبه شده است كه سرمايه گذاران مي‌توانند با بررسي اين آيين‌نامه و بكارگيري اعداد و ارقام شركت مخابرات نسبت به خريد سهام مبادرت ورزند.
اين استاد دانشگاه علا مه طباطبايي گفت: قيمت سهام شركت‌هاي مخابرات در ديگر كشورها بر اساس عوامل ديگري چون تعداد مشترکان تلفن همراه محاسبه مي شود كه اين متغير به همراه هزينه سرمايه گذاري در  تلفن ثابت و همراه در قيمت‌گذاري سهام مخابرات ايران لحاظ شده است.
به گفته وي شرکتي مانند مخابرات كه برنامه‌هاي توسعه وسيعي در اينده دارد  نمي‌تواند ملاک مهمي در تعيين قيمت‌گذاري باشد و بايد به ديگر موارد و مسائل مهم شركت نيز توجه مي كرد.
اين کارشناس مسائل اقتصادي تصريح کرد : واگذاري شرکت مخابرات بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسي انجام شده است و اين امر مي تواند گام مهم و بلندي در راستاي خصوصي سازي براي ايران باشد.
به گفته اين کارشناس ، دولت بايد بخش هايي را که توان ارتقا آنها را ندارد ، به بخش خصوصي واگذار کند تا با بهره گيري از توانمندي هاي اين بخش ، کارآيي و بهره وري را در مخابرات کشور افزايش دهد.
B/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا