چالش‌هاي عمده تلفن همراه در كشور و نشست‌هاي …

 به هر حال آنچه مسلم است آنست که مراسم فوق تنها قطره‌اي بسيار کوچک در برابر سيل مشکلات پيش روي اين حوزه بود که اي‌کاش پيش از برگزاري آن اندکي تعامل و تحقيق در اين بخش صورت مي‌گرفت. در پايان نيز از آنجايي که چندسالي است از نزديک با مشکلات پيش روي اين حوزه روبرو …

 به هر حال آنچه مسلم است آنست که مراسم فوق تنها قطره‌اي بسيار کوچک در برابر سيل مشکلات پيش روي اين حوزه بود که اي‌کاش پيش از برگزاري آن اندکي تعامل و تحقيق در اين بخش صورت مي‌گرفت. در پايان نيز از آنجايي که چندسالي است از نزديک با مشکلات پيش روي اين حوزه روبرو بوده باور دارم که ادامه جلساتي از اين دست تنها مي‌تواند بر آرشيو مشکلات موجود کمک کند نه حل آن.
چالش‌هاي عمده تلفن همراه در كشور و نشست‌هاي …
م.ر.بهنام رئوف
روز گذشته مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام نشستي تحت عنوان «نشست تخصصي بررسي مسايل تلفن همراه» برگزار کرد. در دعوت‌نامه اين نشست آماده بود: «امروزه با گسترش خدمات تلفن همراه در ايران و افزايش تعداد خطوط تلفن همراه توسط اپراتورهاي مختلف؛ مسايل اجتماعي و فرهنگي جديدي گريبانگير جامعه شده است که بررسي ابعاد مختلف آن نيازمند مطالعه؛ تحقيق و بحث و گفت‌وگو است. از سوي ديگر اين فناوري ارتباطي که داراي کاربردهاي متعدد در امور اجتماعي و اقتصادي است مسايل و مشکلات، خاصي را به همراه داشته و نحوه سرويس‌دهي شبکه‌هاي مخابراتي، اختلالات شبکه، هزينه‌هاي مکالمات تبعات و آثار اجتماعي و فرهنگي آن از جمله مسايل چالش برانگيز در حوزه عمومي جامعه بوده است.»قرار بود در اين نشست دست‌اندرکاران اپراتورهاي تلفن همراه در ايران در کنار مسئولان و کارشناسان اپراتورهاي پيامک، مسئولان نهادهاي صنفي توليد و توزيع گوشي تلفن همراه و اساتيد و کارشناسان و پژوهشگران اين حوزه گرد هم آيند تا به بحث و بررسي درباره اين مسايل و مشکلات پرداخته و راهکارهاي موردنظر خود را ارايه دهند. فارغ از برگزاري چنين نشست‌هايي که بدون شک جاي خالي آن در حوزه تلفن همراه کشور احساس مي‌شود اما برداشت شخصي که بعد از حضور در اين نشست داشتم بيانگر حقايق تلخي است که متاسفانه طعم آن از چندي پيش زير زبان کارشناسان حوزه احساس مي‌شود.
متاسفانه يا خوشبختانه هيچکدام از مديران‌عامل اپراتورهاي اول و دوم نه تنها براي بررسي مشکلات دستور جلسه حاضر به شرکت در اين نشست نشدند بلکه افراد جايگزين نيز بدون شک در جايگاه پاسخگويي به مشکلات پيش روي اين حوزه نبودند. رئوس مطالب مطرح شده در اين نشست نيز تنها بيان تيتروار گزارش‌هايي بود که پيش از اين در مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي منتشر شده بود و طبيعتا پاسخ افراد حاضر در جلسه نيز همان پاسخ‌هاي تکراري و کليشه‌اي بود که بارها و بارها اعلام شده بود. آنچه به نظر مي‌رسيد نشان از عدم تسلط و يا حتي تحقيق مديران جلسه نسبت به مسايل تلفن همراه داشت. آيا واقعا با بازگو کردن تيتر خبرهاي روزنامه‌ها و راديو مي‌توان بر اداره جلسه‌اي که قرار است چالش‌هاي مربوط به حوزه تلفن همراه را پيگيري مي‌کند اشراف داشت؟
آيا حضور نمايندگاني که در پاره‌اي از مسايل جواب پيش پا افتاده‌ترين سوال‌ها را به مديران بالادستي خود ( که از حضور در جلسه سرباز زدن) مي‌سپارند مي‌تواند در پيشبرد اهداف اين نشست موثر باشد؟ آيا استفاده از بلوتوث و ارزان شدن قيمت سيم‌کارت دولتي در بازار آزاد نسبت به قيمت ثبت‌نامي آن چالش پيش روي حوزه تلفن همراه است؟! چرا در اين نشست از قرارداد سطح خدمات مشترکان تلفن همراه که به باور تمام کارشناسان معضل اصلي اين حوزه بوده هيچ صحبتي به ميان نيامد؟ چرا افزايش خودسرانه تعرفه پيامک عليرغم مخالفت کارشناسان جايي در چالش‌هاي مدنظر مجمع تشخيص مصلحت نظام نداشت؟
چرا استفاده از سرويس‌هاي ارزش افزوده تنها به رويايي براي ۳۰ ميليون کاربر همراه اول تبديل شده است و زماني که از مسولان امر پيرامون عدم ارايه سرويس‌هايي از اين دست سوال مي‌شود با پاسخي همچون انشاالله در آينده‌اي نزديک و يا فعلا افزايش مشترک مهمترين برنامه است، سر و ته قضيه هم آورده مي‌شود؟ چرا زماني که فرستاده شرکت ارتباطات سيار در ابتداي سخنان خود ارايه پاسخ به سوالات هرچند جزيي ابتداي بحث را منوط به ارسال کتبي سوالات به مجموعه زيربطش دانست هيچ واکنشي از سوي مديران جلسه داده نشد؟ مگر قرار نبود که پاسخ اين سوالات در اين نشست ارايه شود؟ اگر قرار نبود چرا ۲۰ دقيقه زمان در ابتداي جلسه براي طرح اين مسايل مطرح شد؟
آيا مديران اين جلسه از فعاليت منسجم بخش خصوصي در زمينه ارايه نرم‌افزارهاي ويژه تلفن همراه اطلاع دارند؟ اگر پاسخ اين سوال مثبت است چطور زماني که نماينده همراه اول خبر واگذاري خدماتي از اين دست را به قطب علمي و دانشگاهي کشور داد ( آن هم قطبي که در اولين تجربه‌اش با شکست بي‌چون و چرا روبرو بود) نمايندگان نهادي که (مجمج تشخيص مصلحت نظام) خود را در راس دفاع از اصل ۴۴ و واگذاري امور به بخش خصوص مي‌دادند موضعي از خود نشان ندادند؟ آيا مرکز تحقيقات استراتژيک تا به حال نظرسنجي‌اي از ميزان رضايت مشترکان همراه اول انجام داده است؟ قطعا پاسخ اين سوال منفي است. چرا که اگر اين چنين نبود در برابر اظهارنظر نماينده اين شرکت پيرامون افزايش ميزان رضايت‌مندي کاربران همراه اول از اين اپراتور، سکوت فضاي سالن را پر نمي‌کرد!.
اگر قرار است مشکلات و چالش‌هاي پيش روي تلفن همراه در کشور بررسي شود چرا پيش از برگزاري اين نشست تعامل و يا گفت‌وگويي با خبرنگاران تخصصي اين حوزه صورت نگرفت؟! به هر حال آنچه مسلم است آنست که مراسم فوق تنها قطره‌اي بسيار کوچک در برابر سيل مشکلات پيش روي اين حوزه بود که اي‌کاش پيش از برگزاري آن اندکي تعامل و تحقيق در اين بخش صورت مي‌گرفت. در پايان نيز از آنجايي که چندسالي است از نزديک با مشکلات پيش روي اين حوزه روبرو بوده باور دارم که ادامه جلساتي از اين دست تنها مي‌تواند بر آرشيو مشکلات موجود کمک کند نه حل آن.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا