بورس همچنان چشم انتظار تماس مخابرات است

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران”ايسکانيوز”، با وجود گذشت يکماه از مراسم معارفه مخابرات در بورس و گذر از زمان قطعي اعلام شده براي آن،حرف و حديث هاي بسياري مبني بر علل اين تاخير به گوش مي رسد.آنچه که مسئولان مخابراتي به عنوان دلايل اين تاخير اعلام مي کنند تراکم …

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران”ايسکانيوز”، با وجود گذشت يکماه از مراسم معارفه مخابرات در بورس و گذر از زمان قطعي اعلام شده براي آن،حرف و حديث هاي بسياري مبني بر علل اين تاخير به گوش مي رسد.
آنچه که مسئولان مخابراتي به عنوان دلايل اين تاخير اعلام مي کنند تراکم بورس و عدم اجراي تعهدات از سوي مسئولان خصوصي سازي است که البته نظرات کارشناسي خلاف آن را تصديق مي کند.
به گفته برخي کارشناسان “عدم ارائه صورت هاي مالي شفاف و دقيق” و برخي مشکلاتي که در حسابرسي سال قبل وجود داشته است،عامل اصلي تاخير در واگذاري مخابرات به بورس است.
به گفته اين کارشناسان در دنياي جديد و با سير صعودي اطلاعات ،نيازمند فناوري اطلاعاتي هستيم که بتواند گسترش کمي و کيفي داشته باشد چرا که تاخير در خصوصي سازي باعث عقب افتادن کشور در اين زمينه خواهد شد.
*۲۱ خرداد ۱۳۸۷: معارفه مخابرات براي ورود به بورس
بالاخره پس از مدتها انتظار در تاريخ ۲۱ خرداد مراسم معارفه مخابرات در بورس برگزار شد که در نظر اول پيش برنامه اي براي ورود مخابرات به بورس ولي در واقع اتمام حجتي براي سهامداراني بود که متقاضي شرکت در سهام مخابرات هستند.
به نظر مي رسد با وجود اعلام عمومي و وعده هايي که در اين زمينه داده شد، مخابرات به منزله ميهمان ناخوانده بورس بود که هنوز هم نتوانسته پس از گذشت ۲۸ روز تاخير وارد تابلوي اصلي شود.
*۴ تير ۱۳۸۷: ثبت مخابرات با عنوان سهامي عام
گامي که به نظر مي رسد مخابرات به عنوان پله اصلي و گام بنيادي در راستاي ورود به بخش خصوصي برداشته است، تبديل مخابرات به سهامي عام است که با سرمايه‌اي بالغ بر ۳۶ هزار ميليارد ريال در تاريخ ۴ تيرماه سال جاري به عنوان شرکت سهامي عام در سازمان ثبت شرکت‌ها ثبت شد.
*۱۲ تير ۱۳۸۷: تبديل وديعه مشترکان مخابرات ايران به سهام منتفي شد
به گزارش ايسکانيوز، رئيس سازمان خصوصي سازي در تاريخ ۱۲ تيرماه سال جاري اعلام کرد که تبديل ودايع مشترکان به سهام را منتفي است.
وي عنوان کرده بود که طبق ماده واحده‌اي که توسط مجلس شوراي اسلامي در سنوات گذشته به تصويب رسيده تبديل ودايع (آب، برق، مخابرات) بايد با مجوز قانون باشد، بنابراين ودايع شرکت مخابرات به افزايش سرمايه تبديل نشده و به عنوان حقوق عمومي نزد اين شرکت باقي مي‌ماند.
کرد زنگنه تصريح کرد: اين ودايع بدهي است که در حقوق عمومي يا حقوق صاحب سهام و در قسمت حقوق عمومي طبقه‌بندي و درج مي‌شود
مدير عامل مخابرات ايران نيز در خصوص آخرين وضعيت مخابرات براي ورود به بورس به ايسکانيوز گفت: در حال حاضر منتظر جواب سازمان خصوصي سازي و بورس هستيم چرا که به دليل تراکم عرضه در بورس آنچه که به صورت کتبي به با اعلام شد اجرايي نشد.
وي با اشاره به اين که ودايع مشترکان به همان صورت وديعه باقي مي ماند ، افزود: نمي توان زمان دقيقي براي عرضه مخابرات در بورس اعلام کرد چرا که همه چيز بسته به نظر سازمان خصوصي سازي و بورس دارد.
به نظر مي رسد همان طلسمي که رئيس ازمان خصوصي سازي در ابتداي صحبت هاي خود در مراسم معارفه مخابرات در بورس اعلام کرد همچنان به قوت خود باقي است و هيچ تغييري در وضعيت موجود ايجاد نشده است.تنها چيزي که در اين ميان اتفاق مي افتد پاسکاري هاي مسئوليت ميان دو سازمان مخابرات و خصوصي سازي است.
شايد بهتر باشد همانند اعلام زمان براي بهره برداري از پروژه ،زماني را نيز به عنوان ديرکرد براي پروژه هاي اجرايي و بزرگي همچون ورود مخابرات به بورس در نظر گرفت و در صورت هر يک روز تاخير ،يک روز به ديرکرد آن افزود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا