تدوين آيين نامه SLA تلفن همراه الزامي است

دکتر علي اکبر جلالي در گفت و گو با خبرنگار موبنا، با تاکيد بر لزوم تدوين آيين نامه SLA (Service Level Agreement )تلفن همراه که قوانين مابين اپراتور و مشترک را شفاف سازي مي کند ، اظهار داشت: طبق اين توافقنامه ، اپراتور بايد نسبت به سطح خدماتي که به کاربران ارائه مي کند، پاسخگ …

دکتر علي اکبر جلالي در گفت و گو با خبرنگار موبنا، با تاکيد بر لزوم تدوين آيين نامه SLA (Service Level Agreement )تلفن همراه که قوانين مابين اپراتور و مشترک را شفاف سازي مي کند ، اظهار داشت: طبق اين توافقنامه ، اپراتور بايد نسبت به سطح خدماتي که به کاربران ارائه مي کند، پاسخگ باشد و مشترک نيز براي استفاده از آن سرويس تعهداتي را بپذيرد.
وي با اشاره به توليد يک نرم افزار ساده که وظايف بين توليدکننده و استفاده کننده به لحاظ قانون مالکيت معنوي و هم محدوديت استفاده از آن نرم افزار در چندين صفحه و در صدها بند تعيين مي شود تصريح کرد:اما متاسفانه در حوزه تلفن همراه که يکي از بزرگترين وسيله ارتباطي فعلي جامعه ما است، زماني که قرارداد دريافت يک سيم کارت منعقد مي شود هيچ نوع توافقنامه اي براي مشخص شدن سطح سرويس ارائه نمي شود.
دکتر جلالي نظام مند کردن ارائه سرويس را در جهت احقاق حقوق مشترک ، يکي از وظايف دولت و مسئوليت حقوقي آن در قبال جامعه عنوان کرد و گفت:پيگردهاي قانوني و اختلافات بين اپراتور و مشترک ، بايد برحسب اين قوانين مورد توجه قرار گيرد.
استاد دانشگاه علم و صنعت با بيان اينکه در کشورهاي توسعه يافته SLA تلفن همراه با جزييات آن به مشترک ارائه مي شود يادآور شد:در کشور ما در زمينه حقوق مشترک در صورت عدم کيفيت شبکه تلفن همراه قانوني وجود ندارد تا قاضي بتواند طبق آن حکم صادر کند.
اين کارشناس علوم ارتباطات با تاکيد بر اينکه در ايران فرهنگ سازي لازم در مقوله سيستم هاي مخابراتي انجام نپذيرفته تا مشترکان از حق و حقوقشان آگاهي يابند افزود: اپراتورها نيز از اين عدم اطلاع و بي توجهي مشتريان، به نفع خود استفاده کرده و زير بار تعهد نمي روند؛ که اين وظيفه سازمان تنظيم مقررات است که در اين خصوص وارد شود.
اين استاد دانشگاه با تاکيد بر اينکه در کشورهاي توسعه يافته، طبق توافقنامه سطح خدمات ، عدم کيفيت شبکه تلفن همراه سبب جريمه کارفرما خواهد شد، گفت:در اين کشورها چنانچه حين مکالمه ارتباطي قطع شود، طبق اين توافقنامه، نه تنها هزينه آن ارتباط از اعتبار مشترک کسر نمي شود؛ بلکه اپراتور مورد نظر به دليل اين عدم کيفيت، اعتبار رايگان ديگري به مشترک پرداخت مي کند.
به گفته وي در کشور ما نه تنها هزينه ارتباطي که منجر به مکالمه نمي شود از مشترک دريافت مي شود ؛ بلکه حتي هزينه پيام کوتاه هايي که به دليل ضعف شبکه به مقصد نمي رسد نيز از مشترک کسر مي شود.
دکتر جلالي خاطرنشان کرد:در اروپا هزينه سرويس voice تلفن همراه ۶۰ درصد کاهش پيدا کرده و به سمت رايگان شدن پيش مي رود، اما کشور ما همچنان در همان قدم هاي ابتدايي ارائه اين سرويس با مشکل مواجه شده است.
توافق نامه سطح خدمات (SLA) قراردادي است كه بين مشترک و شركت هاي مخابراتي منعقد مي شود تا امكان ارائه خدمات مناسب به مشتركان به صورت فراگير و برنامه ريزي شده انجام و حق و حقوق مشترک نيز در موارد مختلف آن ديده شود.
اين توافقنامه در تمامي دسترسي هاي ارتباطي همچون ديتا ، تلفن ثابت و همراه قابل ارائه بوده، اما در کشور ما تاکنون هيچ يک از اين موارد رعايت نشده است.
تحليلگران، دولتي بودن شرکت بزرگ مخابرات ايران را دليل ناديده گرفتن اين موضوع مي دانند.    
۱۲۸/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا