سايه هاي ترديد بر مزايده اپراتور سوم

با وجود اين فرصت باقي مانده محدود و بزرگي حجم کار هاي مربوط به آماده سازي اسناد اين مزايده ، روز گذشته از رگولاتوري خبر  رسيد که نظر كارشناسان اتحاديه‌ بين‌المللي مخابرات درباره‌ پروانه‌ اپراتور سوم تلفن همراه در جلسه‌ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مطرح شد و اصلاحاتي بر روي شرايط و ضوابط مزايده‌ اين …

با وجود اين فرصت باقي مانده محدود و بزرگي حجم کار هاي مربوط به آماده سازي اسناد اين مزايده ، روز گذشته از رگولاتوري خبر  رسيد که نظر كارشناسان اتحاديه‌ بين‌المللي مخابرات درباره‌ پروانه‌ اپراتور سوم تلفن همراه در جلسه‌ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مطرح شد و اصلاحاتي بر روي شرايط و ضوابط مزايده‌ اين اپراتور صورت گرفت و قرار  است در جلسه‌ي بعدي كميسيون در مورد ديگر نظرات و موارد مرتبط با اين اپراتور بحث و بررسي شود و در اين مورد جلسه‌ فوق‌العاده‌اي نيز برگزار خواهد شد.
اين که جلسه بعدي کميسيون مذکور براي بررسي شرايط و ضوابط  مزايده  چند روز ديگر برگزار خواهد شد و اساسا براي نهايي شدن اسناد مزايده نيازمند برگزاري چند جلسه ديگر است ، در هيچ خبري مورد اشاره قرار نگرفته است.
از طرفي مسئولان رگولاتوري حتي در اين باره که تا کنون چند درصد از حجم کلي کار  به نتيجه نهايي رسيده و همچنين چارچوب ضوابط مزايده شامل چه مواردي است هم هيچ توضيحي ارائه نکرده اند .
به همين دليل ،بسياري از کارشناسان و افراد صاحب نظر پيش بيني مي کنند که  احتمال به تعويق افتادن زمان فروش اسناد مزايده و برگزاري آن وجود دارد.
به خصوص که سازمان تنظيم مقررات ، در مورد تدوين آيين نامه MMS ، تاييد نمونه تجهيزات توليدي مربوط به توسعه ۶ ميليون خط شبکه تلفن همراه و برخي موارد ديگر ، سابقه چندان خوبي در انجام بموقع وعده هاي خود ندارد و بروز اين تاخيرها موجب شده تا برگزاري بموقع مزايده اپراتور سوم هم مورد ترديد واقع شود.
در حال حاضر فرايند تدوين چارچوب هاي مزايده اپراتور سوم  در محافل خبري و کارشناسي با سئوالات و انتقاداتي  مواجه است که مهمترين آنها عبارتند از اين که ضوابط و شرايط اين مزايده شامل چه مواردي است و به چه دليل سازمان تنظيم مقررات تا کنون اطلاعات شفافي در اين خصوص ارائه نکرده است؟
به اعتقاد کارشناسان شفافيت در اين خصوص و پرهيز از تصميم گيري در پشت درهاي بسته اين امکان را فراهم مي کند تا چارچوب اوليه واگذاري اپراتور سوم و مزايده آن در اثر  نقد و بررسي هاي کارشناسان و بهره گيري از خرد جمعي ، به بهترين شکل ممکن تدوين شود.
اين در حاليست که به نظر مي رسد مسئولان وزارت ارتباطات و کميسيون تنظيم مقررات که رياست آن را شخص وزير بر عهده دارد، تمايل چنداني به مشارکت فکري نخبگان بيرون از چارچوب وزارتخانه ندارند و ترجيح مي دهند سرنوشت اين اپراتور را در نشست هاي بسته تر و خصوصي تر تعيين کنند.
با اين تفاسير پيش بيني مي شود آنچه که به عنوان ضوابط مزايده اپراتور سوم تدوين خواهد شد ،علاوه بر احتمال تاخير در برگزاري مزايده ،  با موجي از انتقادات کارشناسي و رسانه اي همراه باشد .
تجربه برگزاري مزايده ها و مناقصه هاي وزارت ارتباطات مانند مناقصه بيلينگ يا  Core & Eage  که با اعتراض و انتقادات زيادي مواجه بوده و در برخي موارد به باطل شدن آن منجر شده است، موجب شده تا برگزاري اين مزايده مهم و سرنوشت ساز در عرصه ارتباطات سيار کشور نيز به موضوعي قابل بحث و ترديد برانگيز مبدل شود .
با اين وجود تا پايان تيرماه که موعد اعلام شده توسط رگولاتوري است هرگونه پيش بيني درباره آنچه که اتفاق خواهد افتاد صرفا در حد گمانه زني است و بايد منتظر ماند و ديد که اعضاي کميسيون تنظيم مقررات چه گلي بر سر  موبايل ايراني خواهند زد .
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا