محتواي پيامک ها، دغدغه همگاني

اين پيام ها، به دليل ويژگي ها خاص خود در زمره پيام هايي هستند که به جز خندان مخاطب هيچ کاربرد ديگري ندارند و از نقطه نظر ارتباطي کاملا بي ارزش هستند.اين امر که روزانه ميليون ها تومان هزينه براي مردم دارد به تدريج به استحاله فرهنگ ارتباطي و ارزش هاي اجتماعي منجر مي شود.کارشناسان …

اين پيام ها، به دليل ويژگي ها خاص خود در زمره پيام هايي هستند که به جز خندان مخاطب هيچ کاربرد ديگري ندارند و از نقطه نظر ارتباطي کاملا بي ارزش هستند.
اين امر که روزانه ميليون ها تومان هزينه براي مردم دارد به تدريج به استحاله فرهنگ ارتباطي و ارزش هاي اجتماعي منجر مي شود.
کارشناسان علت تمايل مردم به تبادل جوک هاي کثيف از طريق پيام کوتاه تلفن همراه را ناشي از خلاء وجود پيام هايي مي دانند که محتواي آنها علاوه بر برخورداري از فاکتورهاي جذب کننده مخاطب ،از ارزش اطلاعاتي بالايي برخوردارند.
به عبارت بهتر ، وقتي نسل جوان و نوجوان که بيشترين تعداد طرفداران اين قبيل جوک ها را تشکيل داده اند ، گزينه هاي زيادي براي جايگزيني با طنزهاي کثيف ندارند ، طبيعي است که به اين نوع محتوا اقبال نشان بدهند.
اما آنچه که اين روزها باعث نگراني و دغدغه کارشناسان شده ، پيامدهاي نامطلوب اجتماعي و فرهنگي اين مساله است که به تدريج در حال رشد و توسعه بوده و ارتباطات اجتماعي را به سطحي ترين شکل خود يعني ، ابتذال نزديک مي کند .
از اين رو نهادها و دستگاه هاي متولي فرهنگ ، که به نظر مي رسد اين دغدغه براي آنها نيز وجود دارد، بايد به  پر کردن اين خلاء براي کاهش  تقاضا و تمايل به هجويات و طنزهاي کثيف بپردازند.
اما اين موضوع به اندازه اي حساس است که اگر نهادهاي فرهنگي وابسته به حاکميت براي پر کردن خلاء محتوايي در عرصه پيامک ها از روشهاي سنتي و مميزي هاي خاص خود بهره گيري کنند، بي ترديد با اقبال مشترکان مواجه نخواهند شد .
کارشناسان بر اين باورند که جايگزيني موفق محتواي پيامهاي هجو و فاقد ارزش ، مستلزم  توليد محتوايي است که داراي ارزش هاي هنري ، روانشناختي باشد تا بتواند به نيازهاي فکري و روحي مخاطبان خود پاسخي درخور بدهد.
آنچه مسلم است مخاطبان پيام ها بويژه نسل امروز جامعه تمايلي به نشستن پاي کلاس درس اخلاق ندارند و صرفا آموزه هايي راکه در فرايند مکاشفه شخصي کسب کرده اند به کار مي گيرند.
به عبارتي محتواي جايگزين بايد مفاهيم را در قالب هاي بديع و جذاب به مخاطب ارائه کرده و به او فرصت کشف و شهود مفاهيم را بدهد تا براي آنها قابل پذيرش و درک باشد.
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا