يک هفته با موبايل ايراني

اين اقدام فرهنگي در حالي صورت گرفت که بر خلاف استقبال مردم ، برخي روزنامه ها و سايت هاي وابسته به جريانات ضد فرهنگي با انتقاد از اين حرکت عظيم ملي آن را اقدامي به “نام فرهنگ بود و به کام حساب جاري شرکت ارتباطات سيار” خواندند و تلاش کردند تعرفه  222 ريالي مشارکت در …

اين اقدام فرهنگي در حالي صورت گرفت که بر خلاف استقبال مردم ، برخي روزنامه ها و سايت هاي وابسته به جريانات ضد فرهنگي با انتقاد از اين حرکت عظيم ملي آن را اقدامي به “نام فرهنگ بود و به کام حساب جاري شرکت ارتباطات سيار” خواندند و تلاش کردند تعرفه  222 ريالي مشارکت در اين دفاع فرهنگي را  ناعادلانه جلوه دهند.
در همين حال ، وزير ارتباطات و مديران شرکت ارتباطات سيار که از ابتدا مصرانه بر موضع خود ايستادگي کرده اند و با کارشکني هاي سازمان بازرسي هم عقب نشيني نکردند، با وجودي که نرم افزار پيام رسانشان در پرتال همراه اول قابل دسترسي نبود، کوتاه نيامدند و گفتند: اگر فکر مي کنيد به خاطر ” باگ “يک نرم افزار ،اين کار فرهنگي را به تاخير مي اندازيم ، سخت در اشتباه هستيد!
در همين زمينه يک مقام مسوول در وزارت ارتباطات اعلام کرد که دليل آماده نشدن نرم‌افزار پيامك فارسي ، عدم اجراي برخي تعهدات شرکت طرف قرارداد با شركت ارتباطات سيار ايران بوده است .
اما موبايل ايراني در هفته اي که پشت سر گذاشت ، شاهد يک اقدام فرهنگي – امنيتي  ديگر هم بود که عبارت است از : اجراي طرح امنيت اجتماعي در موبايل ايراني … ! به زبان ساده تر ازاين به بعد و براي حفظ امنيت اجتماعي  و اخلاقي در موبايل ايراني ،هيچکس حق ندارد در مکان هاي عمومي بلوتوث بازي کند.
يک مقام مهم در موبايل ايراني در اين رابطه مي گويد: با انجام اين دو کار فرهنگي بزرگ آنهايي که SMS  پراني مي کنند ، ورشکست شده و بلوتوث بازها هم ارشاد مي شوند تا يادشان بماند که موبايل ايراني ، آنقدرها هم که به نظر مي رسد، ” هرکي هرکي ” نيست .
ولي انتشار خبر عدم استقبال مردم از شارژ سيم کارت هاي اعتباري از طريق اينترنت، آن هم از زبان  مديرعامل شرکت ارتباطات سيار ،  يکي از رويدادهاي شگفت آور  موبايل ايراني در اين هفته بود که براي نخستين بار ثابت کرد ، اينطور نيست ماست بند ها هميشه نگويند ؛ ماست من ترش است . چرا که گاهي اوقات هم عکس اين اصل اساسي حادث مي شود و آقاي صدوقي چنين چيزي مي گويد!
با اين حال اين تنها موضوع شگفتي آفرين اين هفته موبايل ايراني نبود و انتشار خبر ارائه  700 پيشنهاد براي خريد شماره هاي رند و مرتب همراه اول با قيمت هاي نجومي ، باعث شد تا  برخي منابع مطلع و تحليلگران از فرط تعجب تا آستانه شاخ درآوردن پيش بروند.
بنابر اين گزارش ،رييس کميسيون معاملات شرکت ارتباطات سيار در اين رابطه گفته است: ۷۰۰ پيشنهاد خريد شماره هاي رند و مرتب در نهمين دوره مزايده شماره هاي رند همراه اول که همين چند روز قبل به پايان رسيد، ارائه شده است .
يک منتقد با اشاره به مشکلات اقتصادي  کشور مي گويد: يعني در اين کشور آدم هايي وجود دارد که حاضرند براي داشتن يک شماره رند، سيم کارت ۲۰۰ هزارتوماني را با قيمت هاي سي ميليون توماني يا بلکه بيشتر بخرند و حالش را ببرند!… ”
وي در پايان امي افزايد:  باز هم بگوييد تهران جاي بدي  است ” !
تاليا هم اين هفته يکي از خبرسازان موبايل ايراني بود و در خبري به نقل از يک مقام سازمان تنظيم مقررات اعلام شد که ؛ بالاخره  تاليا هم به مرحمت رگولاتوري از بلاتکليفي در مي آيد و وضعيت پيمانکاري آن طي  دو هفته آينده مشخص خواهد شد.
اين در حاليست که برخي آگاهان مي گويند : با توجه به اين که مديران رگولاتوري اسوه کامل صبر و بردباري هستند و معتقدند که عجله کار شيطان است؛ – اين احتمال ميرود که مهلت دو هفته اي تعيين تکليف تاليا هم ، مثل تدوين آيين نامه MMS ، تاييد نمونه تجهيزات توسعه ۶ ميليون خط موبايل و امثالهم ، از امروز شروع شده و تا  سال آينده همين موقع ، کماکان ادامه داشته باشد .
اما مشترکان موبايل ايراني و تلفن ثابت که در مورد موضوع ودايع کاملا بي خيال مساله شده بودند و قيد ودايع خود را زده بودند، در اين هفته يک خبر خوش دريافت کردند.
خبر اين بود که سرپرست وزارت اقتصاد و دارايي در خصوص ورود مخابرات به بورس اعلام کرده است ؛ تبديل ودايع مشترکان مخابرات به سهام که بطور کلي منتفي اعلام شده بود ، مجددا توسط وزارت اقتصاد و دارايي مورد بررسي قرار مي گيرد.
يک کارشناس  در اين خصوص با کنايه  مي گويد: با وجودي بررسي هاي اوليه نشان داد ، مردم هيچ طلبي از شرکت مخابرات ندارند و بايد بپذيرند که وديعه شان بابت حق نصب کسر خواهد شد، اصلا بعيد نيست که در بررسي مجدد بدهکار شوند و مابه التفاوت مبلغ وديعه خود را روي قبض هاي بعدي پرداخت کنند.
وي در عين حال به مشکل توزيع قبوض همراه اول اشاره کرده و مي گويد: ممکن است  قبض هاي محتوي رقم بدهي مشترکان مخابرات به دست شان نرسد که در اين صورت  شانس آورده اند .
تعهد شرکت ارتباطات سيار براي داير کردن بيش از ۱۶ ميليون خط تلفن همراه تا سال ۹۵ هم يکي ديگر از رويدادهاي خبري هفته اول تابستان در حوزه موبايل ايراني بود که به نظر نمي رسد چندان بي ارتباط با  پيش بيني وزير ارتباطات مبني بر افزايش سود ۱۵۰۰ ميليارد توماني شرکت مخابرات ايران باشد.
بنابر اين گزارش،  قرار شده است که  مردم طي مراسمي  از زحمات و تلاش هاي غير انتفاعي اپراتور اول تقدير و تشکر به عمل آورند.
در بيانيه اي که به اين مناسبت منتشر شده ، آمده است: اپراتور اول که با از خود گذشتگي چنين تعهدات سختي را تقبل مي کند تا بتواند پول بيشتري به دولت بدهد و نيازهاي ارتباطي ما را هم تامين کند، يک قهرمان ملي است و بدون او ما تنها هستيم !
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا