پیامک‌های تبلیغاتی مهمان‌هایی ناخوانده/ تکرارهایی که پایان ندارند

به گزارش خبرنگار مهر، فال حافظ با نیت اختصاصی شما، کلمات نزدیک نیت رو بفرست و فالت رو دریافت کن هر پیام ۱۲۰ تومان، می‌خواهید بدانید چقدر آدم با فرهنگی هستید با وارد کردن شماره ۲ عضو شوید هر پیام ۱۵۰ تومان، محصول جدید رسید!، از غمگین بودن و بی حوصلگی خسته شده‌اید با ارسال …

به گزارش خبرنگار مهر، فال حافظ با نیت اختصاصی شما، کلمات نزدیک نیت رو بفرست و فالت رو دریافت کن هر پیام ۱۲۰ تومان، می‌خواهید بدانید چقدر آدم با فرهنگی هستید با وارد کردن شماره ۲ عضو شوید هر پیام ۱۵۰ تومان، محصول جدید رسید!، از غمگین بودن و بی حوصلگی خسته شده‌اید با ارسال شماره ۵ وارد سامانه شوید هر پیام ۱۵۰ تومان، اسرار زوج‌های خوشبخت برملا شد عضویت برای هر پیام ۱۰۰ تومان، تمام آنچه که بدان اشاره شد متن پیامک‌هایی است که در طول روز بسیاری از افراد با آن  مواجه می‌شوند .

تبلیغات با پیامک طی سال‌های اخیر در کشور رونق فراوانی را به همراه داشته و با توجه به قیمت آن که از ۱۲ تا ۱۴ تومان برای هر پیام متغیر است، تقریبا ارزانترین روش برای تبلیغ و جلب مشتری به حساب می‌آید. اما در حال حاضر استفاده بسیار زیاد از این روش تبلیغاتی، موجب شده تا بسیاری از افراد از این پیامک ها شاکی باشند.

انیسه رحمانی یکی از افرادی است که از دریافت این پیامک‌ها شکایت می‌کند. وی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه پیامک‌های تبلیغی زیادی که به گوشی تلفن همراه وی ارسال می‌شود ضمن شکایت از این پیامک‌ها ارسال آن به خط تلفن همراهش بدون هماهنگی را نوعی نقض حقوق شهروندی می‌داند.

وی ادامه می‌دهد: ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون هماهنگی به معنای صرف وقت، شماره شخصی و حوصله افراد است و بیشتر مانند یک معامله پنهانی در مورد شماره یک شهروند است.

این شهروند قمی درباره استاده از نرم افزارهای مسدود کننده می‌گوید:‌ برخی از پیامک‌ها را به هیچ وجه نمی‌شود مسدود کرد و برخی مواقع نرم افزارهای مسدود کننده نیز بی‌تأثیر است.

مسئولیت هر نوع عواقب و ساعت‌های ارسال نیز بر عهده ارسال کننده است

کارشناس ارتباطات سیار شرکت مخابرات استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، به ارسال پیام‌های تبلیغاتی از طریق شرکت‌های طرف قرار داد به شرکت ارتباطات سیار به توضیحی در رابطه با پیامک‌های تبلیغی پرداخت و عنوان کرد: پیامک‌هایی که با کد یک، ۲، سه و پنج ارسال می‌شوند پیام‌های تبلیغاتی هستند.

کلاهبرداری پیامکی

ابوالفضل احمدی نیا ادامه داد: بر اساس قوانین تنظیم مقررات و ارتباطات سیار مسئولیت هر نوع عواقب و ساعت‌های ارسال نیز بر عهده ارسال کننده است که باید آن را رعایت کند و افرادی که می‌خواهند این نوع پیام‌ها را دریافت نکنند می‌تواند عدد یک را به شماره ۸۹۹۹ ارسال کنند که در این صورت این پیام‌های تبلیغی برای آنها ارسال نمی‌شود.

وی در ادامه به نوع دیگری از پیام‌های ارسالی توسط شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: یکسری پیامک‌ها که در قالب ارزش افزوده ارسال می‌شود را مردم اشتباها به عنوان پیام‌های تبلیغاتی می‌دانند.

احمدی نیا با توضیحی درباره این پیام‌ها عنوان کرد: این پیام‌ها از سامانه‌هایی که به صورت مشارکتی با ارتباطات سیار قرارداد دارند ارسال می‌شود و قبل از اینکه مشترک عضو یک سامانه بشود پیامی برای وی ارسال و هزینه عضویت نیز در صورت اشتراک به وی اعلام می‌شود که ما این نوع پیام‌ها را در قالب پیام تبلیغاتی نمی‌دانیم.

یکسری پیامک‌ها که در قالب ارزش افزوده ارسال می‌شود را مردم اشتباها به عنوان پیام‌های تبلیغاتی می‌دانندوی با بیان اینکه افراد در هر صورت اولین پیام این سامانه‌ها که به آنها شرایط عضویت را اعلام می‌کند دریافت خواهند کرد، ادامه داد: افراد در صورت عضویت در این سامانه‌ها می‌توانند با ارسال خاموش به شکل فارسی برای این نوع سامانه‌ها از عضویت در آن خارج شوند.

به نظر می‌رسد بر اساس آنچه که احمدی‌نیا در این مصاحبه مطرح کرده است اولین پیامکی که در قالب ارزش افزوده به افراد ارسال می‌شود و شامل قیمت برای هر پیامک در صورت عضویت است در مرحله اول غیر قابل مسدود شدن است و افراد در هر صورت اولین پیامک را دریافت می‌کنند و متأسفانه بخش قابل توجهی از پیامک‌هایی که روزانه به گوشی تلفن همراه افراد ارسال می‌شود شامل همین نوع از پیامک‌ها است و دریافت آنها در وهله اول غیر قابل اجتناب است.

لیلا یوسفی نیز از دیگر دریافت کنندگان پیام‌های تبلیغاتی و پیام‌های ارزش افزوده است. وی نیز از حجم این پیامک‌های ارسالی شاکی بوده و می‌گوید: من به علت شغل خود مجبورم که با ادارات مختلف در ارتباط باشم و بسیاری مطالب را از طریق سامانه دریافت می‌کنم و متأسفانه هنگامی که برای بستن پیام‌های تبلیغاتی اقدام کردم این امر منجر شد تا پیامک یکی از ادارات را که مربوط به جلسه مهمی بود دریافت نکنم و مجبور به تماس‌های تلفنی فراوان برای مطلع شدن از جلسه شوم.

وی نیز در طول روز با پیامک‌های فراوانی مواجه است که همواره سعی می‌کنند با اطلاعات و تبلیغات عجیب و غریب وی را ترغیب به عضویت در سامانه‌ای بکنند که برای هر پیام هزینه زیادی را باید پرداخت کند.

تبلیغات کم هزینه

مدیر یکی از شرکت‌هایی که اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شرکت ما پس از دریافت سفارش و انتخاب منطقه برای ارسال پیامک از سوی سفارش دهنده، از طریق کد پستی تعداد شماره‌های منطقه را شناسایی و بر اساس درخواست سفارش دهنده، شماره‌ها را انتخاب و پیامک‌ها را ارسال می‌کند.

پیامک

بهروز محمدی، هزینه ارسال هر پیامک را ۱۲.۶ تومان عنوان و بیان کرد: تبلیغات از طریق پیامک کم هزینه ترین نوع تبلیغ است و قطعا افراد زیادی از این روش استفاده می‌کنند که در بسیاری از مواقع سفارش دهنده‌ها به علت نتیجه گرفتن خواستار تکرار مجدد تبلیغات هستند.

وی ادامه داد: این نوع تبلیغ مشتریان خاص خود را دارد و نمی‌توان به راحتی به دلیل اعتراض عده‌ای از آن چشم پوشی کرد زیرا این یک روش تبلیغاتی ارزان قیمت است که می‌تواند برای سفارش دهنده‌ها مقرون به صرفه باشد.

در هر حال امروز عصر ارتباطات است و تبلیغ به عنوان یکی از ابزار مهم در جلب مشتری و پیشرفت امور مورد تأکید قرار گرفته است اما همواره افرادی هستند که علاقه‌ای به مخاطب بودن در بسیاری از تبلیغات را ندارند و باید برای این افراد و گروه‌ها چاره‌ای اندیشیده شود تا بتوانند آزادانه نوع تبلیغ دریافتی خود را انتخاب کنند و یا بتوانند با مسدود کردن برخی از آنها خلاص شوند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا