نرم افزار فارسي نويس sms مورد توجه مسئولان قرار نگرفت

تهيه نرم افزار معادل سازي کارکترهاي پيامک فارسي با لاتين را در دستور کار خود قرار داده است.به گزارش خبرنگار موبنا به رغم آنکه تعرفه پيامک لاتين با هدف فرهنگ سازي و بسط و گسترش خط و زبان فارسي در ميان کاربران تلفن همراه، از اول تيرماه افزايش مي يابد و اين تغيير تعرفه، کاربران …

تهيه نرم افزار معادل سازي کارکترهاي پيامک فارسي با لاتين را در دستور کار خود قرار داده است.به گزارش خبرنگار موبنا به رغم آنکه تعرفه پيامک لاتين با هدف فرهنگ سازي و بسط و گسترش خط و زبان فارسي در ميان کاربران تلفن همراه، از اول تيرماه افزايش مي يابد و اين تغيير تعرفه، کاربران را وادار به استفاده از پيامک فارسي خواهد کرد؛ بسياري از گوشي هاي مشترکان هنوز به نرم افزار زبان فارسي مجهز نيست.
اين در حالي است که تنها با تهيه نرم افزار معادل سازي کارکترهاي پيامک فارسي با لاتين ، کاهش نرخ پيامک فارسي از ۱۴۲ ريال به ۸۹ ريال توجيه خواهد داشت چرا که در زمان حاضر هر پيامك فارسي دو تا سه برابر پيام كوتاه با فونت لاتين محاسبه مي شود.
در عين حال مديرعامل شرکت چهارنسل امواج که شرکت مادر تخصصي رهياب پيام رسان” مجري sms ارزش افزوده در کشور” است ، مدعي است که دو سال پيش اين نرم افزار را عرضه کرده اما مورد بي مهري مسئولان قرار گرفته است.
به گفته وي نرم افزار فوق که روي گوشي تلفن همراه مشترکان نصب مي شود قابليت محاسبه دو و نيم پيامک فارسي را به قيمت يک پيامک لاتين داراست و نيز برخلاف نرم افزارهاي موجودي که از زبان عربي براي فارسي سازي تهيه مي شوند ، امکان راست چين و چپ چين کردن کارکترهاي فارسي را در محيط تلفن همراه فراهم مي سازد.
عليرضا احمديان زارچي در گفت وگو با خبرنگار موبنا اظهار داشت:اين شرکت عرضه اين نرم افزار را به منظور ارائه راهکاري براي گراني  sms  فارسي در قالب طراحي “نرم افزار رايگان فارسي ساز” به کارگروه خط و زبان فارسي در محيط ديجيتال شورايعالي اطلاع رساني پيشنهاد داد که اين کارگروه نرم افزار فوق را از لحاظ فني تاييد کرده است .
وي گفت:با وجودي که شورايعالي اطلاع رساني قول خريد اين نرم افزار را براي استفاده مردم در اينترنت،به ما داد؛ اما در پروسه نحوه پرداخت ، با گذشت بيش از يک سال، هنوز هيچ مکاتبه اي در اين خصوص با ما صورت نگرفته است.
احمديان با بيان اينکه پيشنهاد اوليه ما براي فروش منبع اين نرم افزار با توجه به تکنولوژي جديد آن ، مبلغ ۲۰۰ ميليون تومان بود، يادآور شد: پس از بررسي هاي فني ، در ادامه مذاکرات با شورايعالي اطلاع رساني بر مبلغ ۳۸ ميليون تومان به توافق رسيديم اما اين نهاد پيگير اين امر نشد.
به گفته وي ، پيگيري هاي شرکت چهار نسل امواج براي پياده سازي اين طرح نيز به نتيجه اي نرسيده و پيوسته نا مساعد بودن وضعيت مالي شورايعالي اطلاع رساني و تلفيق شوراها، جوابي بر اين بي اعتنايي عنوان شد.
مديرعامل چهارنسل امواج با تاکيد بر اينکه اين شرکت حتي حاضر بود نرم افزار فوق را مانند نرم افزار coding- sms اين شرکت و تنها جهت خدمات ارزشي در سطح ملي ، به صورت رايگان در اختيار مشترکان قرار دهد، تصريح کرد: با اين وضعيت نه تنها مشترکان تلفن همراه نتوانستند از اين نرم افزار استفاده کنند، بلکه به دليل نبود اين نرم افزار مبلغ هنگفتي از جيب آن ها براي گران بودن پيامک فارسي خرج شد.
وي با اشاره به بودجه ۱۰ ميليارد توماني شورايعالي اطلاع رساني خاطرنشان کرد: همين يک پروژه کافي بود تا بودجه اين نهاد توجيه داشته باشد.
به  گفته احمديان نرم افزار فوق روي سيستم موبايل رييس وقت هيات مديره شرکت ارتباطات سيار نصب و تست شد اما اين شرکت از اين طرح استقبال نکرد و دست به دوباره کاري در تدوين اين نرم افزار زد.
وي گفت: اين شرکت هنوز هم آماده مذاکره با مسئولان امر براي ارائه اين نرم افزار به صورت رايگان در سطح ملي است.
اين اظهارات در حالي بيان مي شود که مسئول وقت کارگروه زبان و خط فارسي شورايعالي اطلاع رساني با رد هرگونه وعده به اين شرکت، به خبرنگار موبنا گفت: پيشنهاد دهندگان در خصوص عرضه اين چنين نرم افزارهايي، بيش از سه شرکت بودند که به دليل عدم برنامه ريزي شورا در آن زمان ، به هيچ يک از اين شرکت ها قولي مبني بر خريد اين طرح داده نشد.
محمد باقر بقايي فر با تاکيد بر اينکه در آن زمان RFP مشخصي براي طرح فارسي سازي پيامک، در کارگروه تدوين نشده بود، خاطر نشان کرد:اين نرم افزار حتي در کارگروه به نمايش گذاشته نشد و ما پيشنهاد داديم که اين شرکت نرم افزار فوق را به صورت رايگان روي سايت خود قراردهد اما آن ها قبول نکردند.
وي تلفيق شوراها را از ديگر دلايل نپرداختن به اين موضوع عنوان کرد.
به گفته وي ما سعي کرديم خريد نرم افزار را با دستپاچگي انجام ندهيم به همين
دليل در اين باره نيز تصميم گيري نهايي انجام نپذيرفت.
وي با بيان اينکه در حال حاضر RFP کارگروه تدوين شده است خاطرنشان کرد: اگر شرکتي قصد دارد محصول خود را به صورت رايگان عرضه کند نيازمند کسب اجازه نيست.
به هر حال اين مشترکان تلفن همراه بودند که طي يک سال گذشته و با وجود نبود نرم افزار پيامک فارسي ،بالغ بر ۱۰۰ ميليارد تومان در يک محاسبه تقريبي ضرر کردند. به فرض اينکه کمتر از نصف پيامک هاي ارسالي از سوي مشترکان با فونت فارسي مبادله شود ، روزانه نزديک به ۲۰ ميليون پيامک خواهد بود که با وجود طراحي اين نرم افزار از يک سال و نيم گذشته ، مشترکان بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان پول اضافه ، بابت Sms هاي فارسي پرداختند.
سازمان بازرسي کل کشور ، مجلس و ديگر نهادهاي نظارتي مخالفت خود را به طور رسمي بر تغيير تعرفه پيام کوتاه اعلام داشته و آن را غير قانوني مي دانند.
تغيير نرخ پيامک را هيات دولت در بهمن ماه سال ۸۶ به تصويب رساند.
۱۲۸/ ۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا