خود کرده را تدبير نيست !

وي با تاکيد ويژه بر اهميت زبان ، خط و فرهنگ چندهزار ساله فارسي گفته است :” در بخش پيامك نيز اهميت اين موضوع و تاثير آن روي خط فارسي مشخص شد و دست‌اندكاران و مردم هم اين موضوع را متوجه شده و آن را پيگيري كردند تا اين بحث در دولت مطرح و قرار …

وي با تاکيد ويژه بر اهميت زبان ، خط و فرهنگ چندهزار ساله فارسي گفته است :” در بخش پيامك نيز اهميت اين موضوع و تاثير آن روي خط فارسي مشخص شد و دست‌اندكاران و مردم هم اين موضوع را متوجه شده و آن را پيگيري كردند تا اين بحث در دولت مطرح و قرار بر اين شد كه پيامك با همان روالي كه قبلا داشت اما با كاهش قيمت پيامك فارسي انجام شود”
نکته قابل توجه در اظهارات وزير ارتباطات درباره افزايش نرخ پيامک اين است که وي تصميم  دولت براي افزايش نرخ اين سرويس را که به بهانه حفظ و حراست از زبان فارسي اتخاذ شده، حاصل توجه ، تلاش و پيگيري مردم  عنوان مي کند.
به عبارت ساده تر ، آنچه بر سر نرخ تعرفه پيامک آمده است، هيچ ارتباطي به پيشنهاد وزارت ارتباطات به هيات دولت ندارد و براساس خواست و اراده مردم صورت گرفته است. به همين دليل از وزير محترم تقاضا مي شود ، نمونه اي از پيگيري هاي مردم براي حمايت از زبان فارسي به شيوه فرهنگي ! را به طور مستند ارائه دهند تا مردم و رسانه ها درباره آنچه که خود کرده اند، اعتراض نکنند.
واقعيت اين است که افزايش نرخ پيامک لاتين ، بيش از آن که اقدام فرهنگي به منظور  تشويق مشترکان به استفاده از خط فارسي باشد ،داراي تبعات مالي خوشايندي براي دولت يا به عبارت بهتر براي وزارت ارتباطات است و  از جايي که بعد اقتصادي قضيه به جنبه فرهنگي آن مي چربد، نمي توان نام اقدام فرهنگي بر آن گذاشت.
دستکم در اين کشور که کار فرهنگي همواره اقدامي عام المنفعه بوده و عوايد اقتصادي دندانگيري نداشته است ، نمي توان ، افزايش نرخ يک سرويس را کار فرهنگي قلمداد کرد . البته از جايي که سازمان بازرسي کل کشور نسبت به نرخ تعرفه پيامک نظر مساعدي نداشت و تمام هم و غم خود را معطوف اعمال فشار براي کاهش آن کرده بود ، مي توان انگيزه آقاي وزير براي اطلاق عنوان فرهنگي بر اين اقدام اقتصادي را درک کرد.
اما بهتر بود ، ايشان براي توجيه اين سياست که به معناي واقعي ” جريمه اقتصادي ” مشترکاني است که از زبان لاتين در محيط پيامک استفاده مي کنند ، پاي مردم را پيش نمي کشيدندو مسئوليت اين کار خود را بر عهده مي گرفتند.
از طرفي چگونه مي توان پذيرفت که براي اعمال تعرفه ۲۲۲ ريالي که حاصل  تلاش و پيگيري مردم است ، به همين مردم ۴ ماه فرصت داده شود تا  خود را با شرايط جديد تطبيق دهند؟ اگر مردم  خواسته اند تا چنين اجحافي در حقشان صورت بگيرد به فرصت چه حاجت است ؟ مگر نه اين است که گفته اند ” خود کرده را تدبير نيست !”
دکتر سليماني، همچنين درباره ابهامي كه پيرامون تفاوت ميزان كاراكترهاي پيامك به زبان فارسي و لاتين وجود دارد گفته است:” بحث كاراكتر در اين زمينه نيز توسط تكنولوژي حل مي‌شود و متخصصان ما بايد در اين زمينه دست به كار شوند و ما نيز حاضريم سرمايه‌گذاري كنيم و به طور قطع فناوري اين موضوع را حل مي‌كند. كما اينكه قبلا در اينترنت و رايانه، مسائل و زبان غيرلاتين جايي نداشت .اما امروز وضعيت تغيير كرده و اين مسائل حل شده است.”
اين اظهارات نشان مي دهد که وزير نيز به اين موضوع واقف است که پيامک فارسي به رغم تعرفه ۸۹ ريالي،  هزينه سنگيني دارد و در عمل نرخ تعرفه پيامک ارزان نشده است. با اين وجود به جاي ارائه پاسخي منطقي و قابل درک ، برطرف شدن اين موضوع را که در عمل اجحافي بزرگ در حق مشترکان همراه اول محسوب مي شود، به برطرف شدن آن توسط تکنولوژي موکول مي کند که بيشتر شبيه وعده سرخرمن است .
آنچه مسلم است ، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بهتر از هرکسي مي داند که کار فرهنگي ، مستلزم هزينه کردن و تلاش براي ترغيب جامعه براي حفظ ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي است و با کسب عوايد مادي و همچنين اعمال جريمه نقدي تفاوت دارد.
۱۵/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا