مخابرات اجازه کسب منفعت از ودايع مشترکان را ندارد

 ، يک حقوقدان معتقد است: طبق ماده ۶۱۷ قانون مدني مخابرات اجازه کسب منفعت از ودايع مشترکان را ندارد. حسام الدين ايپکچي در گفت وگو با خبرنگار موبنا اظهار داشت: وديعه از جمله اقسام عقد معين محسوب مي شود که قانونگذار تمام شرايط و ضوابط آن را در قانون مشخص کرده است .وي گفت: بر …

 ، يک حقوقدان معتقد است: طبق ماده ۶۱۷ قانون مدني مخابرات اجازه کسب منفعت از ودايع مشترکان را ندارد.
حسام الدين ايپکچي در گفت وگو با خبرنگار موبنا اظهار داشت: وديعه از جمله اقسام عقد معين محسوب مي شود که قانونگذار تمام شرايط و ضوابط آن را در قانون مشخص کرده است .
وي گفت: بر اساس اين قانون، رابطه بين وديعه گذار و وديعه گيرنده اماني بوده و
طبق آن ، کسي که مالي را به وديعه گرفته به هيچ عنوان اجازه تصرف در مال را نداشته مگر آن که با اذن وديعه دهنده باشد.
اين کارشناس حقوق با بيان اينکه اگر شرکت مخابرات، مالي را به عنوان وديعه از مشترک دريافت کرده ، امين مال محسوب مي شود، افزود: طبق ماده ۶۱۷ قانون مدني، مخابرات اجازه ندارد در وديعه مشترکان به گونه اي تصرف کند که از آن منفعت به دست آورد.
ايپکچي با تاکيد بر اينکه مبلغي که مخابرات براي يک خط تلفن ثابت و يا همراه از مشترکان اخذ کرده در قالب وديعه بوده و کسب سود از آن تخلف محسوب مي شود ، يادآور شد: اينکه مشترکان حق مطالبه وديعه خود را نداشته باشند خلاف محرز است.
به گفته اين کارشناس ، وديعه عقدي است جايز که هر زمان با اراده طرفين قابل فسخ است.
وي با تاکيد بر اينکه اقدامي که شرکت مخابرات ايران در خصوص ودايع مشترکان خود براي ورود به بازار سهام انجام مي دهد مطابق ضوابط قانوني عقد وديعه نيست، تصريح کرد: در عقد معين قانونگذار ضوابط را به طور کامل آورده و آنچه که مخابرات در قرارداد مشخص کرده است، ملاک نيست.
ايپکچي با تاکيد بر اينکه تمامي کارشناسان و صاحب نظران حقوقي اقدام مخابرات در مشخص نکردن وضعيت ودايع مشترکان پس از خصوصي سازي را غير قانوني مي دانند گفت:در تخلف بودن اين امر ترديدي نيست ، اما هيچ نهاد حقوقي در کشور اين تخلف را رسيدگي نمي کند.
۱۲۸/۱۶/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا