بهار آمد،باز هم MMS نيامد!

رييس سازمان تنظيم مقررات اعلام کرد که آيين نامه MMS هنوز به تصويب نهايي مراجع ذيربط  نرسيده است.اپراتور دوم تلفن همراه – ايرانسل – که اولين اپراتور ارائه دهنده سرويس MMS در ايران بود، خرداد ماه سال گذشته بر اساس ابلاغي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي عرضه اين سرويس را بدون هيچ توضيحي به …

رييس سازمان تنظيم مقررات اعلام کرد که آيين نامه MMS هنوز به تصويب نهايي مراجع ذيربط  نرسيده است.
اپراتور دوم تلفن همراه – ايرانسل – که اولين اپراتور ارائه دهنده سرويس MMS در ايران بود، خرداد ماه سال گذشته بر اساس ابلاغي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي عرضه اين سرويس را بدون هيچ توضيحي به مشترکان خود متوقف کرد .
اين سرويس که از طريق آن امکان ارسال و دريافت صوت ،تصوير و متن به صورت همزمان براي مشترکان فراهم مي شود،پس از آن که با پيشنهاد وزارت ارتباطات مورد توجه شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفت، در چرخه اي افتاد که ظاهرا پس از گذشت ۱۰ ماه از آن، هنوز هم به پايان نرسيده است.
به گفته محمود خسروي رييس سازمان رگولاتوري ؛آيين نامه MMS تلفن همراه در سازمان متبوع وي به تدوين رسيده و هم اکنون در حال طي کردن فرايند زمانبر تصويب نهايي توسط مراجع مربوطه است .
از خبرها چنين بر مي آيد که مراجع فوق به سختي سرگرم برگزاري جلساتي در اين خصوص هستند که مشخص نيست به کدام دليل تا اين حد طولاني شده است.
برخي منتقدان بر اين باورند که تاخير طولاني در تصويب اين آيين نامه که قرار بود حداکثر در مدت سه ماه به انجام برسد، آماده نبودن اپراتور اول براي ارائه اين سرويس 
است و تصويب بموقع آن موجب مي شد تا اين اپراتور بزرگ دولت در ميدان رقابت با ايرانسل با مشکلات جدي مواجه شود.
اما تناقضات موجود باعث مي شوند تا ذهنيت روشن و مشخصي دراين باره ايجاد نشوند.چرا که تاخير طولاني در تصويب و ابلاغ اين آيين نامه که قرار است به عنوان پيوست فرهنگي به اپراتور سوم الحاق شود، مي تواند بخشي از تلاش مقامات براي جذب سرمايه هاي خارجي در اين پروژه را خنثي کند.
از سويي كميته تخصصي مربوط به MMS در شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز سال گذشته در ابلاغيه خود اعلام کرده بود : سرويس ارسال صوت و تصوير توسط سيم‌كارت تلفن همراه از فروردين ماه سال آينده توسط اپراتورهاي تلفن همراه با حفظ شرايط مجاز خواهد بود.واقعيت اين است که با توجه به دولتي بودن اپراتور اول و همچنين واگذاري هاي گسترده سيم کارت در بازار که به گفته کارشناسان مغاير با مفاد برنامه توسعه است ، تدوين آيين نامه اي براي تشويق و تنبيه استفاده‌كنندگان از اين سرويس مي تواند به اين ذهنيت دامن مي زند که ارائه MMS وقتي زماني آزاد مي شود که همراه اول نيز به آن مجهز شده باشد.
با اين وجود نمي توان دليل قانع کننده و شفافي براي اين تاخير مساله ساز متصور شد. چرا که به هر دليل باعث شده تا حدود ۳۰ ميليون ايراني مشترک تلفن همراه از دريافت اين سرويس محروم بمانند و اپراتور غير دولتي ايرانسل نيز ، مهمترين مزيت رقابتي خود را در بازاري که بخش عمده آن در اختيار دولت است از دست بدهد.
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا