۳۰ درصد از هزینه های درمان کشور صرف دارو می شود

معاون اجرایی مجمع تشخیص مصلحت نظام دیابت را جز بیماریی های پرهزینه دانست و گفت: ۳۰ درصد از هزینه های درمان کشور در حوزه سلامت در زمینه دارو صرف می شود.

موبنا – سیدابوالقاسم موسوی روز پنجشنبه در دومین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت با اشاره به صحبت های رهبری مبنی بر اینکه در حوزه سلامت باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که مردم فقط درد خود را تحمل کنند و دغدغه ای برای مسائل مالی نداشته باشند، افزود: ۹۵ درصد داروها تولید داخل است، البته در برخی از این داروها مواد اولیه آن از کشورهای دیگر به داخل وارد می شود، بر این اساس باید بررسی کنیم که این موضوع تا چه میزان به اقتصاد کشور کمک کرده، از خروج ارز جلوگیری می کند و تا چه میزان اشتغالزا است.

photo_2016-11-24_11-32-41
وی ادامه داد: بازار سلامت در تمام ابعاد زندگی اعم از اشتغال، ایجاد آرامش و رفاه اثرگذار است این در حالیست که در بازار اقتصاد سلامت، نیاز فرد و انصراف از درمان مطرح می شود زیرا بحث مالی حل نشده و بیمار از درمان انصراف می دهد در حالیکه اگر بخواهیم اقتصاد سلامت را دگرگون کنیم باید تمام مسائل از جمله جاده و صنعت را هم ببینیم.

photo_2016-11-24_11-32-42
رییس کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: میانگین اقلام دارویی در کشور نسبت به دنیا ۴.۵ و در برخی استان ها ۳ تا ۳.۵ درصد اعلام شده، این در حالیست که در دنیا این میزان یک تا دو درصد است در حالیکه در این مبحث بهینه مصرف کردن و نه کم مصرف کردن مطرح است.
موسوی با اشاره به آموزش مردم و کیفی سازی دارو ها گفت: چنانچه سیاست های دارویی کشور مصوب شود در آن صورت دنبال داروهای کیفی هستیم البته منابع با مصارف باید همخوانی داشته باشد تا داروهای با کیفیت تهیه شود تا مردم آسیبی نبینند این در حالیست که در این مباحث غفلت داشته ایم و توجه ما بر روی مسائلی چون دزدیدن منابع متمرکز نشده است.


 

** ۴.۶ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند

photo_2016-11-24_11-32-51

دبیر دومین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت گفت: در ایران ۴.۶ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و ۸.۵ رصد جمعیت دیابتی ها را بزرگسالان تشکیل می دهند و ۴۰ درصد از آنها از بیماری خود مطلع نیستند.
فرزاد پیرویان ادامه داد: تا سال ۱۴۱۹ این رقم در کشور به ۹.۲ میلیون نفر خواهد رسید این در حالیست که در دنیا ۴۱۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت بوده و ۸.۸ درصد از آنها را بزرگسالان تشکیل می دهند که ۴۶.۵ درصد از آنها از بیماری خود مطلع نبوده و تا سال ۱۴۱۹، ۶۴۲ میلیون نفر بزرگسال به این بیماری مبتلا خواهند شد.
به گفته وی، فدارسیون بین المللی دیابت تخمین زده که در سراسر دنیا در سال ۱۳۹۴، حدود ۴۱۵ میلیون بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و دیابت به یک بیماری همگیر تبدیل شده که به تدریج افزایش خواهد یافت.

photo_2016-11-24_11-32-36
پیرویان با بیان اینکه از دو سال گذشته هسته مرکزی کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت با هدف سیاستگذاری در نظام سلامت به صورت علمی و بومی ایجاد شد، افزود: درمان دیالیزی بیماران دیابتی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه به بخش سلامت وارد می کند.
وی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد عوامل موثر در سلامت شامل عوامل اجتماعی، سواد سلامتی و دارویی است.
دبیر دومین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت تصریح کرد: بالا رفتن سن در جمعیت، افزایش شهرنشینی و تغییرات در سبک زندگی موجب رشد سریع دیابت و سایر بیماری های مزمن شده و بار مالی دیابت برای دولت ها به یک اندازه چالش برانگیز است، بر این اساس می توان گفت از بین ۴.۶ میلیون بیمار دیابتی کشور، بیماری تنها ۶۰ درصد آنها (۲.۷ میلیون نفر) تشخیص داده شده که با اعمال قانون نیمه ها می توان تخمین زد که از میان این افراد فقط ۱.۴ میلیون نفر (۵۰ درصد) خدمات مراقبتی دریافت کرده و نیمی از آنها (۶۷۵ هزار نفر) به اهداف درمانی دست یافته اند.
وی افزود: تنها اندکی بیشتر از ۶ درصد (۳۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر) از افراد مبتلا به دیابت در ایران به نتایج مطلوب دست پیدا کرده اند و از عوارض دیابت پیشگیری شده است.
قانون نیمه ها، یک مدل کلی برای برآورد وضعیت دیابت در جهان است و نرخ های حقیقی تشخیص، درمان، اهداف و نتایج در کشورهای مختلف متفاوت است.

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا