بزرگان تکنولوژی در حوالی واقعیت مجازی

موبنا – هدست پر سر و صدا و معروف Oculus Rift قرار است در ماه جاری میلادی به‌صورت رسمی روانه بازار شود تا آغاز ماراتن فعالان این عرصه برای رقابت باشد. شرکت Facebook در اولین اقدامش در این راستا در سال گذشته میلادی شرکت Oculus Rift را با قیمت ۲ میلیارد دلار خرید که بزرگ‌ترین …

موبنا – هدست پر سر و صدا و معروف Oculus Rift قرار است در ماه جاری میلادی به‌صورت رسمی روانه بازار شود تا آغاز ماراتن فعالان این عرصه برای رقابت باشد. شرکت Facebook در اولین اقدامش در این راستا در سال گذشته میلادی شرکت Oculus Rift را با قیمت ۲ میلیارد دلار خرید که بزرگ‌ترین خرید در تاریخ تکنولوژی واقعیت مجازی به حساب می‌آید. شرکت‌های بزرگ دیگر مانند Microsoft، Sony، HTC و Google هم مشتاقند تا زودتر به این عرصه رقابتی وارد شود. به همین دلیل مجله Techworld به بررسی روند سرمایه‌گذاری و ابداعات شرکت‌های مختلف برای ورود به بازار واقعیت مجازی پرداخته و در نهایت بهترین و فعال‌ترین شرکت‌ها در این زمینه را انتخاب و معرفی کرده است.

Sony: شرکت سونی تا حالا ۳۶۶ حق اختراع یا پتنت را برای تکنولوژی‌های واقعیت مجازی به ثبت رسانده است همان‌طور که انتظار می‌رود بیشتر در زمینه بازی‌های ویدئویی و هماهنگی با محصولات برند PlayStation این شرکت بوده است. پروژه Morpheus یکی از اقدامات سونی در زمینه واقعیت مجازی است که در واقع قابلیتی برای PlayStation 4 خواهد بود که قرار است در نیمه اول سال جاری میلادی به بازار معرفی و عرضه شود.

1

Microsoft: غـــول نرم‌افزاری دنیا هم پتنت‌هایی در زمینه واقعیت مجازی به ثبت رسانده است که از نظر تعداد تنها یک حق اختراع کمتر از شرکت سونی عقب‌تر است. مایکروسافت اخیرا Hololens را عرضه کرده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با یک هولوگرام و از طریق یک هدست به تعامل با دنیای مجازی بپردازند. این هدست با هدف کاربران حرفه‌ای مانند مهندسان به بازار عرضه شده است که می‌توانند از ابزارهای پوشیدنی هم در این زمینه استفاده کنند و کمک بگیرند یا برای فعالان عرصه طراحی و ساخت که بتوانند نقشه‌ها و ایده‌هایشان را به شکلی مجازی مطرح و درباره آن بحث کنند.

2

Samsung: سـرویس پخش زنده سامسونگ اولین فرزند تکنولوژی واقعیت مجازی در این شرکت است که نشان می‌دهد این تکنولوژی چطور می‌تواند وارد زندگی‌مان شود. سامسونگ با شرکت Vortex VR در این زمینه همکاری کرد تا یک هدست واقعیت مجازی قابل حمل ۱۰۰ دلاری تولید کند که از موبایل هوشمند LG G3 به‌عنوان صفحه نمایشش استفاده کند. در حالی که سامسونگ پتنت‌های کمتری را نسبت به مایکروسافت در زمینه واقعیت مجازی به ثبت رسانده است، اما از سابقه خوبی در زمینه ساخت محصولات دیجیتالی بهره می‌برد که می‌تواند آن را به تهدیدی بزرگ برای شرکت سونی تبدیل کند.

3

Qualcomm: چهارمین شرکت بزرگی که بیشترین پتنت را در زمینه تکنولوژی واقعیت مجازی ثبت کرده است، کوآلکام است که به گوگل و دیگر شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری ۵۴۲ میلیون دلاری برای استارت‌آپ فلوریدایی Magic Leap که در زمینه واقعیت مجازی فعالیت می‌کند، پیوسته است. شرکت کوآلکام حق اختراع و پتنت‌هایی را هم در زمینه پردازش اطلاعات به ثبت رسانده است که روش کامپیوتری ویژه‌ای هستند که برای اهداف اجرایی، تجاری، مالی، مدیریتی، نظارتی یا پیش‌بینی به‌کار برده می‌شوند.

4

Google: شرکت گوگل با معرفی و عرضه هدست Cardboard در سال ۲۰۱۴ وارد بازار تکنولوژی واقعیت مجازی شد؛ یک هدست ارزان قیمت که به افراد اجازه می‌دهد از گوشی موبایل هوشمندشان به‌عنوان یک پلتفرم واقعیت مجازی استفاده کنند. اگر چه منابع خبری مدعی هستند که این شرکت تصمیم دارد اولین هدست واقعیت مجازی خودش را در سال جاری میلادی و برای رقابت با هدست واقعیت مجازی Gear VR شرکت سامسونگ روانه بازار کند.

5

Siemens: جزیره Mallorca که در معرض خشکسالی قرار دارد، به تجهیزات تکنولوژی مدرن آبدهی گیاهان زیمنس مجهز شده است تا به‌عنوان یک مدل مورد بررسی قرار بگیرد. مهندسان شرکت زیمنس یک گیاه را در دنیای مجازی پرورش داده‌اند تا تکنیک‌های جدیدی را در این زمینه آزمایش کنند، پیش از آنکه بخواهند این تکنیک‌ها را به دنیای واقعی بیاورند.

6

Nokia: صرف‌نظر از اینکه این شرکت بزرگ فنلاندی از ماراتن رقابتی موبایل‌های هوشمند عقب ماند و نتوانست موفقیتی در این بازار به‌دست بیاورد، اما نوکیا پتنت‌ها و حق اختراعات خوبی را قبلا به ثبت رسانده و در اختیار دارد که می‌توانند در این زمینه به کمکش بیایند. نوکیا درست مانند IBM بیشتر به پشتوانه پتنت‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند وارد عرصه تکنولوژی واقعیت مجازی بشود.

7

ETRI: موسسه کره‌ای تحقیقات مخابرات و الکترونیک (ETRI) به‌طور مداوم و در طول سال‌های اخیر در ارزیابی‌های مربوط به حق ثبت اختراع در جایگاه‌های خوبی قرار می‌گیرد. این موسسه در حال حاضر روی پروژه‌ای کار می‌کند که واقعیت مجازی را برای درمان‌های پزشکی بهبود می‌دهد. «یو بوم‌جای» مدیر مرکز تحقیقات روباتیک شناختی در این مورد می‌گوید: «تنها موضوع پیش روی و اینکه روبات‌های درمانگر از راه دور امکان حس و معاینه بیماران را از راه دور به پزشکان بدهند، زمان است. بنابراین در آینده‌ای نزدیک باید منتظر چنین اتفاقی باشیم.»

8

Intel: شرکت‌های بزرگی مانند نوکیا، اینتل و دانشگاه فنلاندی Oulu از ایجاد یک مرکز تحقیقاتی مشترک برای تولید نرم‌افزارهای سه بعدی و واقعیت مجازی برای ابزارهای موبایل خبر داده‌اند؛ اتفاقی که می‌تواند دنیای تکنولوژی واقعیت مجازی را متحول کند.

9

Intellectual Ventures: این شرکت خصوصی که از سوی «ناتان مایرولد» مدیر ارشد تکنولوژی شرکت مایکروسافت اداره می‌شود، بیشترین حق اختراع یا پتنت را در زمینه واقعیت مجازی در ایالات متحده آمریکا به ثبت رسانده است و در اختیار دارد. این شرکت با پیش‌بینی‌هایی که از گذشته انجام داده بود اقدام به خرید بعضی پتنت‌ها در این زمینه کرده است که ارزش آنها در طول زمان افزایش خواهد یافت و به این ترتیب می‌تواند جنگی عظیم را با شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در زمینه استفاده از این حق اختراع‌ها به راه بیندازد و در نهایت غرامت‌های هنگفتی از آنها مطالبه کند.

10

IBM: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیای تکنولوژی که حالا در پایان این فهرست قرار دارد، یک اپلیکیشن موبایل را در زمینه واقعیت مجازی با نام Tesco توسعه داده است. این اپلیکیشن به کارمندان این امکان را می‌دهد تا انتخاب کنند که محصولات کجا قرار بگیرند. این اپلیکیشن تصاویری از فضای قفسه‌های فروشگاهی را می‌گیرد و آن را روی تصویر محصولات اضافه می‌کند تا به راحتی بتوان تشخیص داد که محصولات در قفسه‌ها جا می‌گیرند و بهتر است کجا قرار داده شوند.

11

 منبع: دنیای اقتصاد  | نویسنده: ندا لهردی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا