كاهش قيمت نفت را تبديل به فرصت اقتصادی كرده‌ايم

 موتورسیکلت‌ها عامل شمار بالایی از تصادفات هستند و تلفات جاده ای بالاست یکی از مشکل‌های رانندگی در شهرهای ایران به‌خصوص تهران این است که بارها دیده‌ام موتورسیکلت‌ها بدون توجه به قانون کلاه ایمنی خود را به فرمان موتور آویزان کرده و رانندگی می‌کنند ايران در حال تهیه قراردادهای جدید نفتی برای شرکت‌های خارجی است که …

 موتورسیکلت‌ها عامل شمار بالایی از تصادفات هستند و تلفات جاده ای بالاست یکی از مشکل‌های رانندگی در شهرهای ایران به‌خصوص تهران این است که بارها دیده‌ام موتورسیکلت‌ها بدون توجه به قانون کلاه ایمنی خود را به فرمان موتور آویزان کرده و رانندگی می‌کنند ايران در حال تهیه قراردادهای جدید نفتی برای شرکت‌های خارجی است که به نظر مي‌رسد در کنفرانس نفتی که قرار است در ماه سپتامبر در لندن برگزار شود رونمایی شود.

با توجه به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای و افزایش امیدهای بازگشت دوباره ایران به جامعه جهانی اكنون افق‌های تازه سیاسی و اقتصادی در ایران‌زمین نمایان شده است و هیات‌های تجاری مختلف با دیدگاه‌های متفاوت یک به یک وارد سرزمینی پر از امتیاز و امکانات می‌شوند تا هریک بتوانند سهمي‌مناسب و تعاملی برد برد از اقتصاد رو به رشد ایران برای خود مشخص کنند.  با توجه به پیشینه مراودات اقتصادی میان دو کشورايران و نروژ و جهت ارزیابی افق‌های پیش‌رو مصاحبه‌ای اختصاصی با  خانم اودلیسهنورهایمAud Lise Norheim سفیر نروژدرایران در دفترکارش در تهران انجام شد که مطالعه آن بدون تردیدخالی از لطف نیست.اودلیسه نورهایم ، سفير كشور نروژ در تهران با گشاده رويي به پرسش هاي ما  درباره این مدت اقامت خود و روابط دو كشور پاسخ گفت.
چه مدت در ایران اقامت دارید و تجربه این مدت را برایمان بگویید.
کمي‌بیشتر از ۷ ماه است که به ایران آمده ام ولی به نظرم هم بیشتر و هم کمتر مي‌آید. این زمان به سرعت گذشته و تجارب زیادی در این مدت کسب کرده‌ام. نظر من در مورد ایران در این ماه‌های ابتدای اقامتم بسیار مثبت است. آنچه که مرا بیش از همه تحت تاثیر قرار داد پتانسیل زنان ایرانی در جامعه است. من به استعداد و توانمندی‌های زن ایرانی  باور دارم و امیدوارم این استعدادها بیشتر در بازار کار مورد استفاده قرار بگیرند.
به بانوان ایرانی اشاره کردید، لطفا در این زمینه بیشتر توضیح دهید.
آنچه که من مشاهده مي‌کنم این است که دختران اکثریت دانشجویان دانشگاه‌ها را تشکیل مي‌دهند.حضور زنان ایرانی در بازار کار البته از خیلی از کشورهای دیگر بیشتر است ولی وقتی تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان دختر را با تعداد زنان در بازار کار مقایسه مي‌کنیم شکاف موجود عمیق به نظر مي‌رسد.
مطالعات نشان مي‌دهد و من هم عقیده دارم که در اقتصاد‌های هوشمند سرمایه گذاری روی آموزش زنان   استخدام این نیروی کار را در پی دارد ومشوق‌هایی در اختیار  کارفرماها به منظور استخدام زنان قرار مي‌گیرد .ایران هم مي‌توانداز این سرمایه انسانی بهره برداری بهینه كند.
درباره مراودات  تجاری ایران و کشور نروژ لطفا اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهید.
این مراودات در سال‌های اخیر افت شدیدی داشته است و البته این چالش پیش روست و زمان آن رسیده که همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور را توسعه دهیم.
برنامه‌هایی در این زمینه یعنی بازیابی موقعیت تجاری میان دو کشور را در دست اقدام دارید؟
بله، قطعامااطلاعات مورد نیاز را به شرکت‌های نروژی که علاقه‌مند به آمدن به ایران هستند و همچنین آنهایی که در گذشته در ایران فعال بوده و مایل به بازگشت هستند ارائه مي‌کنیم. من در این زمینه تماس‌هایی با شرکت‌های نروژی دارم.
در همین زمینه چندی پیش سفری به دوبی داشتم و با شرکت‌های نروژی که در خاورمیانه مستقر هستند در مورد موقعیت کنونی ایران و پتانیسل موجود گفت‌وگو کردم. البته این موضوع در ابعاد زیادی  منوط به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ و روند برداشته شدن تحریم‌هاست که امیدوارم در موعد مقرر نتایج مثبتی از آن حاصل شود و رفته رفته همه چیز در شرایط مناسب و عادی قرار گیرد.
نقش من آگاه کردن شرکت‌های نروژی علاقه‌مند از موقعیت‌ها،قوانین و مقررات و چهارچوب اقتصادی و سیاسی و این‌گونه مسائل است و این شرکت‌های نروژی هستند که تصمیم مي‌گیرند كه با کدام بخش همکاری کنند.
به عقیده شما کدام بخش‌های تجاری ایران می‌تواند برای حضور سرمایه‌گذاران نروژی مناسب باشد؟
در حال حاضر به‌طور مثال دو طرف ایرانی و نروژی در زمینه شیلات و پرورش آبزیان و ماهی علاقه‌مند به همکاری هستند و البته در بخش نفت و گاز نروژ در گذشته در ایران حضور داشته و فناوری نروژ هم برای طرف مقابل قابل توجه است.
همان‌طور که می‌دانیم صنعت نفت ایران متاسفانه درگیر تحریم‌ها شده است بنابراین حضور شرکت‌های نروژی در این صنعت اکنون میسر نیست لطفا در این باره توضیح بدهید؟
به عقیده من تا زمانی که تحریم‌ها وجود دارند این امر امکان پذیر نخواهد بود. از طرفی در حال حاضر ایران در حال تهیه   قراردادهای جدید نفتی برای شرکت‌های خارجی است که به نظر مي‌رسد در کنفرانس نفتی که قرار است  در ماه سپتامبر در لندن برگزار شود رونمایی شود و البته این زمانی مناسب  برای گشایش و اندیشیدن در باره سرمایه گذاری‌های احتمالی خواهد بود.
ايران را داراي چه جذابيت هايي براي سرمايه گذاري مي بينيد؟
پاسخ شما مثبت است.  ایران بازار بزرگی با جمعیتی نزدیک به  ۸۰ میلیون نفر است، شرکت‌های نروژی که قبلا در ایران بوده اند تجربه خوبی از این همکاری دارند و آنچه من از طرف ایران مي‌شنوم نظر مثبتی نسبت به شرکت‌های نروژی که با آنها همکاری داشته‌اند است. بنابراین من تصور مي‌کنم فضا بین بخش‌های اقتصادی دو کشور مناسب است.
عقیده شما درباره حضور رسانه‌ها و کارکرد آنها در شناسایی و معرفی فرصت‌های تجاری چیست؟
باید بگویم که ایران تیتر اول رسانه‌های نروژ نیست همان‌گونه که بسیاری از کشورهای دیگر هم نیستند. مطالبی هم که در مورد ایران منتشر مي‌شود خیلی درباره مناسبات تجاری نیست.  بیشتر درباره شرایط سیاسی ایران و مذاکرات هسته ای است. در مورد امکانات و شرایط اقتصادی تصور مي‌کنم زمانی که شرایط مهیا شود و فضای اقتصادی باز شود رسانه‌های اقتصادی و مالی بیشتر متمایل به نوشتن دراین زمینه خواهند بود ،‌ چون مخاطبان این رسانه‌ها درواقع همان بازار هدف برای ایران است، یعنی تجار و سرمایه‌داران.
آیا بخش خصوصی نروژ شرایط اقتصادی ایران را بررسی مي‌کند و هیات‌های تجاری به ایران سفر مي‌کنند؟
شرکت‌های نروژی که به دنبال دریافت اطلاعات مورد نیاز در ارتباط و شرایط حضورشان در ایران هستند با سفارت تماس می‌گیرند.
نظر شما درباره صنعت گردشگری چیست؟ آیا این موضوع می‌تواند درباره ایجاد ارتباط دو کشور مفید باشد خیر؟
به عقیده من پاسخ مثبت است. البته من در یکی از روزنامه‌های اقتصادی خوانده‌ام صنعت گردشگری یکی از ۱۰ جاذبه برتر سرمایه‌گذاری در ایران برای سرمایه‌گذاران است و نباید فراموش کرد گردشگری همانند صنعت نفت به عنوان یکی از صنایع بسیار پردرآمد در سراسر جهان مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته، ایران هم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های گسترده در این زمینه است. بنابراین می‌توان شرایط مناسبی را در این صنعت برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی متصور شد. این در حالی است که همه می‌دانیم حضور تجار و سرمایه‌گذاران در کشورهای دیگر نیازمند گسترش صنعت گردشگری و زیرساخت‌هایش است. بنابراین اگر صنعت هتلداری و زیرساخت‌های گردشگری ایران گسترش یابد، بدون تردید حضور سرمایه‌گذاران هم چه در صنعت گردشگری و چه در صنایع دیگر رونق مناسبی خواهد داشت.
یکی از مناسب‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه هتلداری و خدمات گردشگری است، چون من خودم تجربه مسافرت در داخل  ایران را دارم، به‌خصوص ایام نوروز و تعطیلات ملی هیچ هتلی ظرفیت خالی برای پذیرایی از خارجی‌ها ندارد، چون گردشگران داخلی همه ظرفیت را اشغال کرده‌اند. پس می‌توان سرمایه‌گذاری در صنعت هتلداری ایران را به عنوان یکی از مناسب‌ترین صنایع در نظر داشت. البته باید دید کدام بخش مورد توجه سرمایه گذاران است  زیر ساخت‌ها و یا خدمات با حفظ همان زیر ساخت‌های موجود .
البته گردشگری پتانسیل زیادی دارد و چالش‌هایی هم. همان‌گونه که اشاره شد با توجه به تجربه نروژ در صنعت نفت فکر مي‌کنم علاقه‌ای به توسعه روابط بین دو کشور در این بخش وجود داردو شرکت‌های نروژی هم خدمات زیادی برای ارائه دارند. هرچند باید اشاره کنم واقعا عقیده شخصی من در این زمینه مهم نیست، بلکه باید دید بخش خصوصی علاقه‌مند به کدام بخش جهت سرمایه‌گذاری است، چون بخش خصوصی فرصت‌ها را به‌خوبی ردیابی خواهد کرد. نقش من در این میان این است که اطلاعات در باره قوانین و مقررات شرایط و چارچوب‌ها در اختیارشرکت‌های علاقه‌مند گذاشته و در نهایت تصمیم گیری با خودشان است.
همان طور که می‌دانید تولیدات کشاورزی ایران موضوع مناسبی برای صادرات به نروژ است. نظر شما در این زمینه چیست؟
بله، ایران در این زمینه امکانات، شرایط اقلیمي‌ و پتانسیل‌های خوبی در اختیار دارد، اما همان طور که می‌دانید این موارد از استانداردهای خاصی باید برخوردار باشند تا شرایط ورود در کشورهای مختلف را به دست آورند، بنابراین به تکنولوژی و تجهیزات و کیفیت هم  بستگی دارد، به‌خصوص درباره صنایع غذایی و غذاهای فرآوری شده چون این تجارت بسیار حساس و مهم است و قوانین خاصی در این زمینه اجرایی می‌شود. از این رو اگر استانداردهای لازم وجود داشته باشد می‌توان در این زمینه برنامه ریزی کرد.
همان طور که می‌دانید اتاق بازرگانی ایران همواره برای ارائه اطلاعات دقیق تجاری و همچنین یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری با کشورهای خارجی و تجار مقیم آنها در ارتباط است، آیا این سازمان با شما ارتباط دارند؟
بله این ارتباط وجود دارد. و ا‌ن‌شاءا… با نهایی شدن توافق هسته ای تا آخر ماه ژوئن و تاثیر آن بر مناسبات اقتصادی بین دو کشور مناسبات‌مان با اتاق بازرگانی بیشتر و گسترده تر خواهد شد.
نظرشما درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک در ایران چیست؟ آیا این بخش می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد؟
به عقیده من قطعا این بخش یکی از بخش‌هایی است که شرکت‌های نروژی مي‌توانند در آن سرمایه کنند چون  آلودگی هوا مسئله بزرگی در ایران است و این نوع انرژی‌های سبز روز به روز بیشتر مورد توجه هستند. ایران در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی و با امکانات بسیار مناسبی در اختیار دارد و می‌تواند با استفاده از این دو عامل مقادیر قابل توجهی انرژی به دستاورد و این انرژی را در توسعه اقتصادی و زیرساخت‌های اقتصادی مورد استفاده قرار دهد که البته در لیست ۱۰بخش برتر سرمایه‌گذاری در ایران نیز هست.
پیش بینی شما درباره آینده صنعت نفت چیست؟
ما باید اطمینان حاصل کنیم که فناوری‌اي را که استفاده مي‌کنیم انرژی پاک تولید کندو خطری برای محیط زیست نباشد. از این منظر من گمان می‌کنم شرکت‌های نروژی فناوری‌های مفیدی را توسعه داده اند که در ایران هم مورد نیاز است. از طرف دیگر ما در نروژ برای تغییر تدریجی ساختار اقتصادی برنامه‌ریزی مي‌کنیم. نروژ و سایر کشورهایی که به شدت وابسته به صنعت نفت هستند با پایین آمدن قیمت نفت—و این کاری است که دولت نروژ برای آن برنامه ریزی می‌کند—به راه‌ها و راهکارهای دیگر برای ساختار‌سازی اقتصادی نگاه مي‌کند. البته ما به اندازه خیلی کشورهای دیگر صادر کننده تحت تاثیر پایین آمدن قیمت نفت قرار نگرفته ایم ولی این چالش در عین حال مي‌تواند به عنوان یک فرصت دیده شود تا سایر بخش‌ها توسعه یابند.
خب حالا کمي‌از سفرهای شما بدانیم؛ چند شهر ایران را از نزدیک دیده‌اید؟
تهران، کاشان، کرمان، یزد، شیراز، قم و مشهد و تبریز.
کدام شهر به نظر شما بهترین بوده است؟
هر شهری جذابیت خاص خود و به عبارتی متاعی برای ارائه به  بازدیدکنندگان دارد. به نظر من همه شهرهایی که دیده‌ام در نوع خودزیبا بوده‌اند. شیراز با وجود مقبره دو شاعر بزرگ ایرانی سعدی و حافظ و همچنین تخت جمشید جاذبه زیادی دارد.زیبایی میدان اصلی شهر اصفهان و بازارش خیره کننده است. خانه‌های قدیمي‌کاشان بسیار دیدنی هستند. تبریز بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان را دارد. کویر‌های کرمان و شهر یزد که در مسیر جاده ابریشم بوده شگفت انگیزند. قم و مشهد مراکز مذهبی بابناهای زیبا هستند.
قبل از ایران در کدام کشور اقامت داشتید؟
قبل از ایران مدتی در سوریه بودم و در بنگلادش و لبنان و آفریقای جنوبی و ایتالیا نیز اقامت داشتم، اما به طور کلی علاقه‌مند به خاورمیانه هستم و چون بخش عربی این منطقه را دیده بودم  دوست داشتم بخش ایرانی  این منطقه را نیز تجربه کنم.
در سفرهایتان بیشتر به آشنایی با مردم علاقه‌مندید یا  اماکن فرهنگی و ابنیه تاریخی باستانی توجه دارید؟
اگر درباره ایران بخواهم پاسخ دهم، هدفم ارتباط با مردم است، اما به طور کلی وقتی به مکانی جدید سفر می‌کنم، علاقه‌مند هستم با مردم آنجا ارتباط برقرار کنم و درباره نحوه زندگی آنها بیشتر بدانم ، چون به عقیده من اگر نتوانیم به شکل مناسب با مردم ارتباط برقرار کنیم، نمی‌توانیم خوب آن کشور را بشناسیم، پس نیاز اولیه شناخت و ارتباط با مردم و آداب و سنن آنهاست.
در ایران برای رسیدن به این هدف مهم‌ترین مشکل شما چه بوده است؟
همان طور که گفتم مهم‌ترین علاقه من ارتباط با مردم و شناخت کشور از این طریق است، اما در ایران گرچه مهمان‌نوازی این مردم باعث شده تا گروه بسیاری را ملاقات کنم، اما متاسفانه  چون فارسی نمی‌توانم صحبت کنم، در نهایت با بخش زیادی ازمردم  مثلا مردم مناطق روستایی نمي‌توانم ارتباط نزدیکی برقرار کنم. در مورد مردمي‌هم که ملاقات مي‌کنم باید به خاطر داشته باشم که چه اندازه تصویر واقعی  از ملت ارائه مي‌کنند. در نتیجه مهم است که افرادی را که ملاقات مي‌کنم از همه مناطق و اقشارباشند.
البته طبیعی است که نمي‌توان به کشوری سفر کرد بدون آنکه چیزی از فرهنگ آن کشور دانست. از این رو من قبل از سفر به هر کشور درزمینه ادبیات آن کشور مطالعه مي‌کنم نه لزوما  مطالعه متون سیاسی یا کتاب‌های مربوط به سیاست ؛ بلکه ادبیات داستانی  چون به عقیده من ادبیات داستانی شعر و فیلم و سینما ی  یک کشور زبان گویای انسان‌ها و فرهنگ  شان است. من قبل از آمدنم به ایران  فیلم‌های ایرانی بسیاری دیدم و اینجا هم زیاد فیلم ایرانی مي‌بینم و تمام اینها تصویری از ایران به من می‌دهند. و البته سیاستمداران را هم ملاقات مي‌کنم که در مجموع  یک تصویر کامل به دست بیاید.
ظاهرا اهل سفر هستید و خودتان هم در ایران رانندگی می‌کنید، نظرشما درباره جاده‌های ایران چیست؟
بله هم اهل سفر هستم و هم خودم در ایران رانندگی می‌کنم. به‌طور کلی جاده‌های ایران دارای کیفیت بسیار مناسبی هستند و من مشکلی برای استفاده از بزرگراه‌ها خارج از تهران ندارم. اما درباره داخل شهرهای بزرگ به‌خصوص تهران باید بگویم که ترافیک سنگین چالش‌های  بزرگ ایمنی ایجاد مي‌کنند.تعداد تصادفات بسیار زیاد است.  موتورسیکلت‌ها عامل  شمار بالایی از  تصادفات هستند و تلفات جاده ای بالاست.   یکی از مشکل‌های رانندگی در شهرهای ایران به‌خصوص تهران این است که بارها دیده‌ام موتورسیکلت‌ها بدون توجه به قانون کلاه ایمنی خود را به فرمان موتور آویزان کرده و رانندگی می‌کنند یا کودکی در صندلی جلوی خودرو بدون کمربند ایمنی نزدیک پنجره نشسته است. من فکر مي‌کنم مسائل ایمنی را باید به مردم آموزش داد.
آیا تا کنون از وسايط نقلیه عمومي‌استفاده کرده اید؟
بله من هم سوار اتوبوس و هم مترو شده ام. استفاده از وسايط نقلیه عمومي‌مي‌تواند در تهران گسترده تر شود تا از ترافیک سنگین شهری کاسته شود. کیفیت مترو مناسب است.
نظر شما درباره غذاهای ایرانی چیست؟
به عقیده من غذاهای ایرانی خوب هستند و از تنوع خوبی برخوردارند و من علاقه‌مندم غذاهای محلی مناطق مختلف کشور را هم تجربه کنم. میوه‌های تازه ایرانی را هم دوست دارم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا