جزئیات نحوه انجام بزرگترین معامله بورس در ۲۵ شهریور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس مصوبه هیأت عالی واگذاری، بزودی بزرگترین معامله بورس ایران با واگذاری ۵۰ درصد به علاوه یک سهام مخابرات معادل ۲۲ میلیارد و ۹۳۶ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۸۳۷ سهم با قیمت هر سهم۳۴۰۰ ریال و ارزش کل حدود ۷۹ هزار میلیارد ریال انجام خواهد شد.متقاضیانی که …

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس مصوبه هیأت عالی واگذاری، بزودی بزرگترین معامله بورس ایران با واگذاری ۵۰ درصد به علاوه یک سهام مخابرات معادل ۲۲ میلیارد و ۹۳۶ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۸۳۷ سهم با قیمت هر سهم۳۴۰۰ ریال و ارزش کل حدود ۷۹ هزار میلیارد ریال انجام خواهد شد.
متقاضیانی که خواهان خرید اقساطی سهام هستند باید حداقل ۲۰ درصد ارزش معامله را به صورت نقد و ۸۰ درصد مابقی را با احتساب سود فروش اقساطی ۸ ساله با فواصل زمانی ۶ ماه پرداخت کنند. بنابر این گزارش، کارگزار خریدار پس از ورود سفارش خرید باید ۳ درصد از ارزش پایه سهام آگهی شده را به عنوان سپرده در مزایده بورس، جهت تضمین تعهدات خریداران نقداً یا به صورت ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط که مورد تأیید سازمان خصوصی‌سازی باشد را دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز ارائه نماید.
این گزارش می افزاید: تاکنون ۲۰ درصد سهام مخابرات به سهام عدالت، ۵ درصد عرضه در بورس و ۵ درصد دیگر به عنوان سهام ترجیحی به کارگزاران و کارمندان این شرکت واگذار شده است.این در حالی است که با احتساب واگذاری ۱+۵۰ درصد سهام شرکت مخابرات ایران، میزان سهام واگذار شده به ۸۰ درصد خواهد رسید.
بنابر این گزارش، شرکت مخابرات از جمله شرکتهای صدر اصل ۴۴ است ومطابق قانون ۲۰ درصد مابقی سهام آن دولتی باقی خواهد ماند. در این میان کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین متشکل از شرکت‌های توسعه اعتماد ، گسترش الکترونیک مبین ایران (سهامی خاص) و شهریار مهستان به عنوان چند شرکت سرمایه‌گذاری در استان های تهران و خراسان در فرآیند عرضه بلوک سهام مخابرات شرکت کرده و موفق به دریافت مجوز انجام معامله شده اند .
عرضه سهام فوق که قرار بود ۱۸ شهریور انجام شود، به ۲۵ شهریور ماه موکول گردید. بر اساس قرارداد، موافقت شده است که در صورت حضور شریک خارجی واجد شرایط، هر یک از شرکاء به نسبت سهام خود اقدام به واگذاری تا ۴۹ درصد از سهام مزبور را به طرف خارجی نمایند. در این راستا کنسرسیوم نیز به طور موازی با چند اپراتور بزرگ مخابراتی و شرکت های سرمایه‌گذاری خارجی مذاکره نموده و در مرحله تصمیم‌گیری و نهایی کردن شراکت با یکی از آنها است.
شرکت توسعه اعتماد به صورت شرکت سهامی عام تأسیس شده و هم اکنون سرمایه ثبتی آن مبلغ ۴۰ میلیارد ریال می‌باشد که به چهل میلیون سهم یک هزار ریال با نام تقسیم شده است. موضوع فعالیت شرکت نیز طبق ماده ۳ اساسنامه عبارت است از خرید و پذیره‌نویسی سهام شرکتهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و خارج از بورس و خرید اوراق مشارکت، سرمایه‌گذاری و مشارکت در خرید سهام، بازسازی، نوسازی و آماده‌سازی سهام شرکتها و انجام فعالیتهای بازرگانی تجاری داخلی و خارجی.
هدف از تأسیس شرکت جذب نقدینگی سهامداران خصوصاً در منطقه شرق کشور به منظور استفاده در خلق ارزش و مشارکت در توسعه اقتصادی کشور، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ورود این بخشها و هدایت سرمایه‌گذاریهای خرد به سوی اهداف کلان اقتصادی با جذب سهامداران مردمی بوده است.
شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران (سهامی خاص) شامل گروه شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران و شرکتهای فرعی است و صد در صد متعلق به گروه توسعه اقتصادی تدبیر می‌باشد. هم اکنون سرمایه ثبتی شرکت مبلغ ۱۰ میلیارد ریال است که به ۱ میلیون سهم ده هزار ریالی با نام تقسیم شده است. موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۳ اساسنامه عبارت است از سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت الکترونیک با موضوعاتی شامل انجام کلیه امور مالی، اقتصادی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری در بخش الکترونیک، صادرات، واردات و تولید تجهیزات الکترونیک، تأسیس و توسعه شبکه مخابرات و کامپیوتری به عنوان اپراتور و عرضه کننده خدمات مربوطه.
از جمله فعالیت های این شرکت اخذ مجوز سراسری وایمکس و انتقال آن به شرکت ارتباط مبین نت (سهامی خاص)، شرکت در مزایده اپراتور سوم، انجام مطالعات و تحقیقات در خصوص پروژه‌های M-Banking , M-Payment و فیبر نوری و شرکت در مناقصات راه‌اندازی شبکه‌های روستایی شرکت مخابرات شرکت مخابرات که در ۴ استان برنده شده و قرارداد منعقد نموده است.
شرکت شهریار مهستان آخرین عضو کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین با نسبت سهم ۸ درصد بصورت شرکت سهامی عام در قالب یک شرکت هلدینگ تأسیس شده است. موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۳ اساسنامه عبارت است از خرید و پذیره‌نویسی سهام شرکتهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و خارج از بورس، سرمایه‌گذاری و مشارکت در سرمایه، خرید سهام، بازسازی و آماده‌سازی انواع شرکتهای داخلی و خارجی و مؤسسات، طرحها و پروژه‌ها، فروش سهام و واگذاری سهام شرکتها، انجام فعالیتهای بازرگانی، تجاری داخلی و خارجی، واردات و صادرات انواع کالاهای مجاز بازرگانی مجاز و تولید و توزیع آنها.
سرمایه شرکت در حال حاضر ده میلیون ریال می‌باشد که مقدمات افزایش سرمایه انجام و در مرحله ثبت قانونی می‌باشد. کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین برای هر سهم و تعهد سنگین مالی ناشی از آن، برنامه جامعی برای ایجاد تحول ساختاری و مدیریتی، توسعه و ارتقای تکنولوژی، ارائه سرویس های پیشرفته مخابراتی و سود‌آوری بیشتر شرکت طراحی نموده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا