ودایع بدون بازگشت

اما از زمان واگذاری سهام شرکت مخابرات به بورس ، تعیین تکلیف ودایع مشترکان یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران به حساب می آید. قرار است 10 مرداد وضعیت واگذاری سهام بلوکی شرکت مخابرات مشخص شود. تعیین تکلیف این سرمایه امانی نزد مخابرات ایران، همچنان یکی از مباحث اصلی …

اما از زمان واگذاری سهام شرکت مخابرات به بورس ، تعیین تکلیف ودایع مشترکان یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران به حساب می آید.
قرار است 10 مرداد وضعیت واگذاری سهام بلوکی شرکت مخابرات مشخص شود. تعیین تکلیف این سرمایه امانی نزد مخابرات ایران، همچنان یکی از مباحث اصلی است که بر سهام این شرکت بزرگ دولتی در بورس تاثیر می گذارد.به همین دلیل می بایست درباره آن تصمیم گرفته شود.
پیش از این مسئولان وزارت ارتباطات و سازمان خصوصی سازی نظرات مختلفی را درباره تبدیل ودایع مشترکان پس از خصوصی سازی ارائه داده بودند.سهامدار شدن مشترکان و هزینه حق نصب، از آن جمله است. اما محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در نامه ای خطاب به وزیر ارتباطات در مهرماه سال گذشته با  اعلام  این مطلب که «ودایع دیون نیست،خرج کنید» تکلیف نهایی ودایع مردم را به گونه ای دیگر مشخص کرد.
براساس ماده ۶۰۷قانون مدنی جمهوری اسلامی، ودیعه به عنوان یکی از عقود قانونی تعریف شده و شرکت مخابرات در سپرده نام برده شده «ید امانی» دارد و حق واگذاری آن را به غیر نداشته و در موارد 612 و 617 همان قانون در خصوص نحوه واگذاری و منع تصرف در آن مگر با اجازه صریح ضمنی امانتگذار تاکید شده است .
 مرکز پژوهش های مجلس مسئله ودایع مشترکان را موضوعی مختومه نمی داند. رضا باقری اصل، مدیر دفترفناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با یکی از خبرگزاری های داخلی  از اقدامات مهم این مرکز را بررسی قانونی ودایع مشترکان تلفن اعلام می کند و  معتقداست در حال حاضر بررسی قانونی و حقوقی ودایع مشترکان شرکت مخابرات یکی از پرو‌ژه‌های مهم مرکز فناوری های نوین مجلس به شمار می‌رود.
مجلسیان نیز این موضوع را فراموش نکردند و می گویند: “موضوع ودایع در قالب طرح تحقیق و تفحص هم اکنون در دستور کار کمیسیون صنایع قرار داشته و در حال بررسی است”.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در یکی از مصاحبه های خود با موبنا درباره ساماندهی وضعیت ودایع مشترکان شرکت مخابرات اعلام کرد که قرار داد شرکت مخابرات با مشترکان در زمینه ودایع پس از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی تغییر نمی کند.
به گفته وی ، دراین زمینه قراردادی بین شرکت مخابرات و مشترکان تلفن ثابت و همراه منعقد شده که برآن اساس پس از واگذاری سهام شرکت مخابرات ، تمامی تکالیف این شرکت دولتی به شرکت مخابرات خصوصی منتقل می شود.
بر اساس آمار منتشر شده ،ارزش دارایی شرکت مخابرات ایران ۱۴۰هزار میلیارد ریال برآورد می شود که 40 هزار میلیارد ریال آن مربوط به ودایع مشترکان است.
وجوهی توسط  50میلیون مشترک تلفن ثابت و همراه در اختیار این شرکت دولتی قرارگرفته تا این شرکت به عنوان نماینده دولت ضمن حفظ و نگهداری آن، در راستای ایجاد و توسعه شبکه های مخابراتی از آن استفاده بهینه کند. به همین منظور باید در نظر داشت تعیین تکلیف این مبلغ به عنوان حق الناس ،باید از اولویت های کاری وزارت ارتباطات باشد.
۱۱۷/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا