باکتری ها مسایل ریاضی را حل می کنند

به گزارش گروه اخبار خارجی موبنا به نقل از لیوساینس، در تحقیقات این تیم نشان داده شد که چگونه باکتری می‌تواند برای حل معمای مشهور Hamiltonian Path مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال اگر فردی بخواهد به ۱۰ شهر بزرگ اتحادیه اروپا سفر کند و این سفر را بخواهد از لندن آغاز کند و به …

به گزارش گروه اخبار خارجی موبنا به نقل از لیوساینس، در تحقیقات این تیم نشان داده شد که چگونه باکتری می‌تواند برای حل معمای مشهور Hamiltonian Path مورد استفاده قرار گیرد.
برای مثال اگر فردی بخواهد به ۱۰ شهر بزرگ اتحادیه اروپا سفر کند و این سفر را بخواهد از لندن آغاز کند و به بریستول ختم شود با استفاده از مساله هامیلتون می‌تواند کوتاه‌ترین مسیر را برای این سفر انتخاب کرد.
برای رسیدن به هدف در این سفر بیش از ۵/۳ میلیون مسیر وجود دارد و کامپیوترهای معمولی باید مسافت تمامی این مسیرها را جداگانه محاسبه و کوتاه‌ترین را انتخاب کنند. اما کامپیوتری که از میلیون‌ها باکتری ساخته شده، به راحتی تمامی مسافت‌ها را به طور هم‌زمان محاسبه می‌کند. علاوه بر این، کامپیوتر وابسته به باکتری به دلیل تکثیر متوالی باکتری، قدرت محاسباتی خود را به سرعت بالا می‌برد.
البته علاوه بر ساخت این گونه کامپیوترها، برنامه ریزی آنها نیز کار بسیار سختی است بنابر این محققان در ابتدا نسخه ساده شده مساله ریاضی را نوشتند و به طور مثال در مساله هامیلتون تنها ۳ شهر را قرار دادند. این شهرها با یک ترکیب ژنی که باعث برافروخته شدن باکتری‌ها می‌شود، به نمایش درمی‌آیند و مسیرهای ممکن بین این شهرها با حرکات تصادفی DNA تعریف می‌شود. سپس باکتری‌ها جواب‌ درست را با رنگ دیگری نمایش می‌دهند.
۱۳۵/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا