اثرات مثبت «سرکه سفید» بر سلامتی انسان

سرکه سفید کاربردهای زیادی دارد. از پخت و پز گرفته تا تمیز کردن سطوح مختلف و حتی حذف علف های هرز. این ترکیب جادویی همچنین ممکن است به کاهش وزن، کلسترول و کنترل قند خون نیز کمک کند. با این حال، سرکه باید همواره در حد اعتدال استفاده شود.

موبنا سرکه سفید که گاهی اوقات سرکه مقطر یا سرکه روح نیز نامیده می شود، هزاران سال است که یکی از ترکیبات اصلی مورد استفاده خانواده ها برای مقاصد مختلف در سراسر جهان بوده است. این مایع همه کاره گنجینه ای از کاربردها را برای پاک کردن و پخت و پز ارائه می دهد و در این میان حتی مصارف دارویی نیز دارد.

گفتنی است تمامی اطلاعاتی که در این خصوص در اختیار علاقه مندان قرار می گیرند، با استناد به مقالات علمی معتبر جمع آوری شده اند که برخی از مهم ترین آنها از طریق کتابخانه دیجیتال آنلاین ساینس دایرکت قابل دسترسی هستند.

اثرات مثبت «سرکه سفید» بر سلامتی انسان

سرکه چیست و چگونه تهیه می شود؟

سرکه سفید استاندارد یک محلول شفاف است که به طور کلی حاوی ۴-۷٪ اسید استیک و ۹۳-۹۶٪ آب است.

برخی از انواع سرکه سفید می توانند تا ۲۰ درصد اسید استیک داشته باشند، اما این سرکه ها صرفا برای اهداف کشاورزی یا تمیز کردن هستند و برای مصرف خوراکی در نظر گرفته نمی شوند.

از لحاظ تاریخی، سرکه سفید از تخمیر مواد غذایی مانند چغندر قند، سیب زمینی یا ملاس (شیره نیشکر) تولید می شده است. به طور معمول دستور تهیه های مختلف وابسته به این امر است که کدام ماده غذایی در یک منطقه خاص در دسترس تر است. امروزه بیشتر سرکه سفید از تخمیر الکل غلات (اتانول) تهیه می شود. این نوع الکل به طور طبیعی حاوی مواد مغذی زیادی نیست، بنابراین مواد دیگری مانند مخمر یا فسفات ها ممکن است برای شروع فرآیند تخمیر باکتری ها اضافه شوند.

از مزایای سلامتی چشمگیر سرکه سفید

سرکه سفید می تواند اثرات مثبتی بر سلامتی انسان داشته باشد که بسیار فراتر از افزودن طعم به دستور العمل های غذایی مورد علاقه ما است. هزاران سال است که از سرکه در دانش پزشکی استفاده می شود. بیشتر تحقیقات مدرن در مورد فواید سلامتی آن نیز بر ترکیب اسید استیک سرکه تمرکز دارند.

از آنجایی که بسیاری از انواع سرکه حاوی اسید استیک هستند، فواید مطرح برای سلامتی لزوما منحصر به سرکه سفید نیستند. برخی از فواید سلامتی احتمالی سرکه عبارت اند از:

– کنترل قند خون: شماری از مطالعات انسانی نشان داده اند که مصرف سرکه ممکن است سطح قند خون را بعد از غذا کاهش دهد.

– مدیریت وزن: برخی مطالعات نشان می دهند که مصرف سرکه ممکن است با کاهش سرعت تخلیه معده، احساس سیری را افزایش دهد و بدین ترتیب منتج به کاهش دریافت کالری و متعاقب آن کاهش وزن شود.

– کاهش کلسترول: مطالعات حیوانی کاهش کلسترول را در موش هایی که سرکه مصرف کرده بودند، تایید کرده اند. با این حال تحقیقات بیشتری برای تعیین رابطه علت و معلولی میان سرکه و سطح کلسترول مورد نیاز است.

– ضد میکروب: به دلیل خواص ضد میکروبی، سرکه ممکن است برای درمان برخی از بیماری ها از جمله قارچ ناخن، زگیل و عفونت گوش مفید باشد. این ترکیب همچنین یک درمان موضعی موثر برای عفونت ها و سوختگی های پوستی است.

اثرات مثبت «سرکه سفید» بر سلامتی انسان

پاک کنندگی و غذایی سرکه سفید

سرکه سفید کاربردهای عملی و خانگی مختلفی دارد که هیچ یک به غذا مربوط نمی شوند.

از آنجایی که سرکه سفید دارای خواص ضد میکروبی است، یک ضدعفونی کننده و پاک کننده مفید برای سطوح و وسایل مختلف به شمار می رود. علاوه بر این، به طور قابل توجهی ارزان تر از سایر مواد شوینده خانگی موجود در بازار است.

مواردی که به راحتی با سرکه سفید تمیز می شوند عبارت اند از:

– کابینت های آشپزخانه

– دوش و وان حمام

– توالت

– ظروف

– پنجره و آینه

– دستگاه های قهوه ساز

– لباسشویی (به عنوان لکه بر)

سرکه سفید کاربردهای باغبانی نیز دارد. این ترکیب ممکن است برای از بین بردن علف های هرز استفاده شود و می تواند به تازه ماندن شاخه گل های بریده شده برای مدت طولانی تر کمک کند.

در صورت استفاده برای مقاصد پاک کنندگی، نسبت ۵۰/۵۰ سرکه به آب بهترین است. در مقابل برای حذف علف های هرز از سرکه رقیق نشده استفاده می شود.

گفتنی است که کاربردهای فراوان آشپزی سرکه آن را تبدیل به یک افزودنی غذایی محبوب در فرهنگ های مختلف کرده است. از آن جایی که سرکه سفید دارای طعم قوی و تا حدودی تندتر از سایر انواع سرکه با قابلیت نوشیدن است، ممکن است افراد زیادی تمایل به نوشیدن آن نداشته باشند. با این حال، ترکیب مورد نظر می تواند یک ماده بسیار کاربردی باشد و به عنوان بخشی از دستور پخت غذا در نظر گرفته شود.

برخی از محبوب ترین کاربردهای سرکه سفید در آشپزخانه شامل تهیه ترشی، سالاد، سس و پنیر است.

احتیاط در مصرف سرکه سفید

هرچند سرکه سفید به طور کلی بی خطر است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد. مصرف بی رویه سرکه ممکن است علائم بیماری های التهابی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش (GI) مانند سوزش سر دل یا سوء هاضمه را تشدید کند.

مصرف زیاد غذاهای اسیدی مانند سرکه می تواند به تخریب مینای دندان منجر شود. برخی تحقیقات نشان می دهند که سرکه سفید ممکن است نسبت به سایر انواع سرکه با شدت بیشتری به دندان ها آسیب برساند.

علاوه بر این، بر اساس مطالعات انجام شده مصرف سرکه با برخی از داروهای قند خون و قلب تداخل دارد و می تواند سبب بروز اثرات نامطلوب شود. این عوارض ممکن است شامل افت قند خون یا سطوح پایین پتاسیم باشند.

بدین ترتیب توصیه می شود که همیشه پیش از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی یا دارویی خود با پزشک معالج یا داروساز مشورت کنید.

 منبع: عصرایران
دکمه بازگشت به بالا