فاز اول طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌های ایرانی رونمایی شد

فاز اول طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌های ایرانی امروز با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد.

موبنا – قابلیت اینترکانکشن چند روزی است که برروی چهار پیام‌رسان داخلی فعال شده است و فاز اول این قابلیت امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات و دیگر مسولان و مدیرعامل پیام‌رسان‌ها رسما رونمایی شد.

عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در این مراسم اظهار کرد: امروز روز بزرگی در صنعت پیام‌رسان‌های ایرانی و روز به یاد ماندنی و نقطه عطفی در این صنعت است.

وی افزود: سیاست وزارت ارتباطات از ابتدای زمانی که مسوولیت آن را برعهده گرفته‌ام، حمایت از توسعه خدمات پیام‌رسان‌های بومی است و این یک اصل است که ما از انواع خدمات مبتنی بر فناوری برای مردم حمایت کنیم. در همین محدوده بحث توسعه خدمات شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی مورد اولویت قرار گرفت. در دولت سیزدهم درصددیم تا از پیام رسان‌های داخلی حمایت کنیم و هدف این است که روز به روز بر کیفیت آنها افزود شود.

زارع پور ادامه داد: سال گذشته با شرایطی روبه‌رو شدیم و در آن زمان مسوولیت وزارت ارتباطات چند برابر شد و تمام تلاش خود را انجام دادیم تا تمام زیرساخت‌های لازم را در پیام رسان‌ها برای مردم ایجاد کنیم. با تلاش مجموعه همکاران و سایر مجموعه‌ها توانستیم امکانات خوبی را در پیام‌رسان‌ها داخلی ایجاد کنیم و نتیجه آن هم این است که روز به روز بر کاربران آنها افزوده می‌شود. در هیچ‌یک از پیام‌رسان‌ها مشکل خاصی نداشتیم و سیاست این وزارت خانه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است تا خدمات پایدارتر و با کیفیت‌تری را ارایه کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همچنین درصدی از کاربران پیام رسان‌های داخلی، خارجی هستند. این قابلیتی که ایجاد شد بر اساس یک نیاز بود و تنوع پیام‌رسان در حال تبدیل شدن به یک تهدید بود. همچنین این مساله یک جهت گیری جهانی است و در این دو روز، هجمه‌هایی درباره این طرح انجام شد، در حالی که اگر اروپا این کار را انجام می‌داد، همه تعریف می‌کردند، اما این طرح در ایران و با کمک جوانان ایرانی انجام شد.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: استانداردهای ایمنی در این قابلیت وجود دارد و این مسیری است که در دنیا شکل گرفته است، برای جلوگیری از انحصار و ایجاد رقابت.‌ همچنین در دنیا قوانین سخت گیرانه‌ای در این زمینه وجود دارد و کشوری که آینده دیجیتال نداشته باشد، از روی کره زمین حذف می‌شود، اما سیاست وزارت ارتباطات حمایت تمام قد از پیام‌رسان و سکوهای داخلی است و خود را موظف می‌دانیم هرچه قدر ظرفیت داریم از سکوها و پلتفرم‌های داخلی حمایت و امکانات با کیفیت را برای مردم فراهم کنیم.

همچنین در این مراسم محمد خوانساری_ رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار کرد: این امکان خوبی که شاهدیم با کمک شرکت های دانش بنیان خدمات خوبی را ارایه می دهند واین مساله سبب شده تا ۳۵ میلیون کاربر یکتا داشته باشیم.
وی افزود: شاید مشکلی که سال گذشته به دلیل اغتشاشات و عدم پاسخگویی پلتفرم‌های خارجی مطرح شد، اثبات پیام رسان های داخلی را ایجاد کرد و آنها رشد اولیه خود را انجام داده اند و امسال باید به مرحله تثبیت خود برسند. این خدمات می تواند سبب تثبیت پیام رسان های داخلی شود.

همچنین در این مراسم محسن غفاری_ مدیرعامل پیام رسان ایتا گفت: پروژه اتصال متقابل پیام رسان ها یک ایده چندین ساله بود و در ابتدا چشم‌انداز مشخصی نداشت و ما خیلی روی آن کار نکردیم اما در حال حاضر به دلیل نیازی که احساس شد با اهتمام وزارت ارتباطات فاز تحقیقاتی آن شروع شد.

وی افزود: چالش هایی در این زمینه داشتیم که برای وزارت ارتباطات خیلی مهم بود، اول بحث امنیت بود چراکه در این اتصال پروتکل های بین المللی ایجاد می شود. پس از آن چالش پایداری بود، پایداری اتصال برای ما مهم و جزو چالش هایی بود که بتوانیم کاری کنیم تا کاربران از این موضوع رضایت داشته باشند.
کاظم کیال- مدیرعامل پیام رسان بله هم در این مراسم اظهار کرد: اولین نکته ای که وجود دارد این است که این قابلیت مخالف انحصار است و ماهم در این راستا حرکت می کنیم. همچنین ما سابقه اتصال پیام رسان های خارجی به داخلی را داشتیم اما با این قابلیت امکان اتصال متقابل پیام رسان های داخلی فراهم شد. نکته مهم این است که با ایجاد این طرح همچنان بحث رقابت بین پیام رسان ها وجود دارد.

مهدی انجیدنی- مدیرعامل پیام‌رسان گپ هم گفت: ما همیشه در پیام‌رسان‌ها با درخواستی از سوی کاربران مبنی بر تنوع کاربری مواجه بودیم. در دنیا برای این مطالبه راه‌حل‌های متعددی مطرح شده است. در ایران و در سال‌های گذشته برای پیام‌رسان گپ پوسته‌های متعدد طراحی کردیم، اما اتصال متقابل یک قابلیت جذاب بود که می‌تواند نیاز واقعی کسب و کارها به پیام‌رسان‌های ایرانی را افزایش دهد.

وی افزود: از سال گذشته در پیام‌رسان گپ امکانی را مهیا کردیم تا کسب و کارها بتوانند با استفاده از این پیام‌رسان به تمام کاربران خود پیامک ارسال کنند که اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر می‌تواند این قابلیت را چندین برابر کند.

 منبع: ایسنا
دکمه بازگشت به بالا