ویلسون و معرفی نخستین توپ بسکتبال بدون باد جهان! (+فیلم و عکس)

توپ بسکتبال جدید ویلسون نیاز گاه و بیگاه به باد کردن توپ را حذف می کند. هدف ویلسون این است که توپ جدید از نظر ظاهر، حس کار کردن با آن و همچنین عملکرد، مشابه با یک توپ بسکتبال عادی باشد…

موبنا – شرکت ویلسون اسپرتینگ گودز (Wilson Sporting Goods)، فعال در زمینه تولید محصولات ورزشی، به تازگی از نمونه اولیه توپ بسکتبال بدون باد چاپ سه بعدی خود رونمایی کرده است. در ساختار این توپ صدها سوراخ شش ضلعی وجود دارد.

 

 

شرکت ویلسون با استفاده از فناوری های جدید، مانند چاپ سه بعدی، معرفی تجهیزات ورزشی نوآورانه با نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری را هدف قرار داده و معرفی توپ بسکتبال جدید این شرکت تلاشی در همین راستا است. نمونه اولیه توپ بسکتبال جدید ویلسون نیاز گاه و بیگاه به باد کردن توپ را از بین می برد.

تیم طراحی ویلسون بر ساختار توری چاپ سه بعدی شده و مواد درجه پژوهشی (Research-grade) تکیه داشته تا توپ بسکتبال جدید شرکت هنگام برخورد به زمین جهشی مشابه با توپ های عادی داشته باشد. سوراخ های شش ضلعی در ساختار توپ اجازه عبور آزادانه هوا را داده و به جهش توپ کمک می کند. ساختار آشنای خطوط اتصال بین بخش های توپ بسکتبال در توپ جدید ویلسون نیز دیده می شود که بین هشت بخش توپ قرار دارد.

ساخت نمونه اولیه توپ بسکتبال بدون باد چاپ سه بعدی ویلسون

تیم طراحی ویلسون که شامل مهندسان نیز می شود، پیش از تایید طرح نمونه اولیه توپ بسکتبال بدون باد چاپ سه بعدی با سوراخ های شش ضلعی، چندین طرح مختلف را بررسی کردند. هدف آنها این بود که توپ جدید از نظر ظاهر، حس کار کردن با آن و همچنین عملکرد، مشابه با یک توپ بسکتبال عادی باشد. آنها بازیکنان بسکتبال را نیز مد نظر داشتند زیرا اگر بازیکنی به بازی با توپ بسکتبال بدون باد علاقه نداشته باشد، چراغ سبز برای تولید آن داده نمی شود.

 

 

ساخت نمونه اولیه توپ بسکتبال بدون باد ویلسون با یک بستر پودری سفید و لیزری که طرح شش ضلعی توپ را در آن به صورت افقی حک می کرد، آغاز شد. همانطور که الگو روی هم چیده می شد، توپ بسکتبال چاپ سه بعدی نیز شکل گرفته و در نهایت توده پودر سفید از آن پاک شد. ساختار پودری توپ در دستگاه دیگری مهر و موم شده و نهایت در دستگاه رنگ آمیزی قرار گرفت تا به محصولی یکدست سیاه رنگ تبدیل شود.

ویلسون در ساخت توپ بسکتبال بدون باد خود با شرکت ئی‌اواس (EOS) که در زمینه چاپ سه بعدی فعالیت می کند، همکاری داشته است. این همکاری تجربه متفاوتی برای ئی‌اواس نیز بوده است زیرا به طور معمول برای چاپ سه بعدی با شرکت های هوافضا، خودروسازی و پزشکی همکاری دارد.

نیاز به آزمایش های بیشتر

پس از تولید نمونه اولیه توپ بسکتبال بدون باد، آزمایش های دقیقی برای بررسی شرایط جهش توپ و این که کار با آن چه حسی دارد، انجام شده است. به گفته ویلسون، پیش از آن که توپ جدید این شرکت به صورت تجاری وارد بازار شده و به استادیوم های بسکتبال راه یابد، همچنان باید آزمایش های بیشتری روی آن صورت بگیرد، اما امکان تولید چنین کالایی وجود دارد و شرکت به تجاری سازی آن امیدوار است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا