ستور؛ توربین هیدرولیک چاپ سه بعدی بدون پره! (+فیلم و عکس)

توربین ستور از پدیده گردابی (Vortex Phenomenon) برای تولید انرژی استفاده می کند که با ایجاد موانعی جریان آب را به شکل یک گرداب در می آورد و می توان از آن به عنوان یک منبع نیرو استفاده کرد…

موبنا – توربین هیدرولیک قابل حمل ستور (SETUR) محصول شرکت ورتکس هایدروکینتیکس (Vortex Hydrokinetics) بدون استفاده از هیچ پره ای توانایی تولید انرژی از آب را دارد و به عنوان یک منبع نیرو عمل می کند. منبع آب می تواند جریان های اقیانوسی، جریان های جزر و مدی، رودخانه ها و حتی کانال ها باشد.

 

 

توربین ستور از پدیده گردابی (Vortex Phenomenon) برای تولید انرژی استفاده می کند که با ایجاد موانعی جریان آب را به شکل یک گرداب در می آورد و می توان از آن به عنوان یک منبع نیرو استفاده کرد. این توربین مقرون به صرفه می تواند به عنوان یک سامانه مستقل یا در یک مجموعه نیروگاه آبی چند واحدی بکار گرفته شود.

برای ساخت توربین هیدرولیک بدون پره ستور از چاپگر سه بعدی استفاده می شود. در شرایطی که ستور را می توان در سدها، کانال های آبیاری و خروجی های صنعتی بکار گرفت، امکان استفاده از آن در مناطق شهری و مجزا نیازمند به برق و دارای منبع آب فراوان نیز وجود دارد.

توربین ستور چگونه کار می کند

به گفته تیم طراحی ستور، آنچه در فرایند تولید برق اهیمت دارد، زاویه پخش شکاف بین روتور و استاتور است. یک نوک میله روتور ثابت است، به طوری که روتور می تواند در امتداد قسمت داخلی محفظه گردش کند. زمانی که مایع در امتداد روتور جریان می یابد، به دلیل ناپایداری میدان جریان، مایع شروع به چرخش می کند و حالت گردابی ایجاد می شود.

طراحی ستور از این اصل پیروی می کند. محفظه به اندازه کافی میان تهی است تا فضایی را برای کره ای که از طریق یک دسته به محور متصل است، فراهم کند. زمانی که توربین هیدرولیک بدون پره ستور در یک منبع آب قرار می گیرد، کره وارد یک حرکت چرخشی می شود و با توجه به قدرت جریان آب، سرعت را افزایش می دهد و برق بیشتری تولید می کند. ستور به عنوان یک توربین ۵ کیلووات یا ۵۰۰ وات معرفی شده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا