یونجه اولین گیاهی است که می‌توانیم در مریخ بکاریم

هنگامی که بر همه چالش‌های مربوط به رسیدن به مریخ غلبه کنیم، باید چگونگی ایجاد حیات پایدار در آنجا را نیز بیابیم و کشت محصولات غذایی بخش عمده‌ای از این هدف را شامل می‌شود.

موبنا به گزارش ساینس‌آلرت، اگر تلاش‌های مت دیمون (Matt Damon) در فیلم مریخی را دیده باشید، می‌دانید که کشت محصولات زراعی در سیاره سرخ از نظر تئوری امکان‌پذیر است و این احتمالی است که توسط آزمایش‌های ناسا پشتیبانی می‌شود.

با این حال این امر چندان ساده نیست. شن و غبار نه تنها فاقد مواد آلی و میکروب‌های مفید هستند، بلکه مملو از نمک‌ها و مواد معدنی هستند که بقای بیشتر گیاهان را با دشواری همراه می‌کنند.

اکنون مطالعه‌ای جدید راهی رو به جلو را نمایش می‌دهد و آن یونجه است. محققان دریافتند که این محصول علوفه‌ای می‌تواند در خاک‌های آتشفشانی سخت مشابه خاکی که مریخ را می‌پوشاند، زنده بماند و سپس می‌توان به عنوان کود برای رشد مواد غذایی مانند شلغم، تربچه و کاهو از آن استفاده کرد.

محققان در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند: کم بودن مواد مغذی در خاک مریخ و شوری زیاد آب این سیاره، آن را برای استفاده مستقیم برای کشت محصولات غذایی نامناسب می‌کند.

بنابراین، توسعه استراتژی‌هایی برای افزایش مواد مغذی در خاک مریخ و نمک زدایی آب برای ماموریت‌های طولانی مدت ضروری است.

تحقیقات پیشین نشان داده است که گیاهان برای رشد سطح مریخ بدون افزودن مواد مغذی اضافی به خاک با دشواری زیادی روبرو هستند. اینجاست که یونجه نقش مهمی ایفا می‌کند.

یافتن یک نمونه که به طور دقیق با خاک مریخ منطبق باشد کار دشواری است، اما محققان بهترین موردی که می‌توانستند را جمع‌آوری کردند و سپس دانه‌های مختلف را در آن آزمایش کردند.

آنها دریافتند که یونجه می‌تواند به همان اندازه که در خاک زمین در سلامت رشد می‌کند بدون نیاز به کود در خاک مشابه مریخ رشد کند.

خاک شبیه‌سازی شده مریخ سپس با افزودن یونجه به عنوان کود مورد آزمایش قرار گرفت. شلغم، تربچه و کاهو سه گیاهی که به نگهداری کمی نیاز دارند، به سرعت رشد می‌کنند و به آب زیادی نیاز ندارند، همگی با موفقیت در این نمونه رشد کردند.

گرچه یک نکته قابل توجه وجود دارد و آن نیاز به آب شیرین در این فرآیند بود. بر اساس آزمایش‌های بیشتر، محققان باور دارند که آب شور موجود در مریخ را می‌توان با نوعی باکتری دریایی تصفیه کرد و سپس از طریق سنگ‌های آتشفشانی فیلتر کرد تا آب شیرین مورد نیاز برای کشت محصولات تولید شود.

هنوز سوالات زیادی در این مورد وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد، از جمله اینکه تا چه حد می‌توانیم خاک مریخ را در اینجا روی زمین شبیه‌سازی کنیم. این احتمال وجود دارد که وقتی در نهایت به سیاره سرخ رسیدیم، خاک سطح آن دقیقاً آنطور که تصور می‌کردیم نباشد.

خاک شبیه‌سازی‌شده برخی از نمک‌های پرکلرات سمی را نیز از دست داده بود، که باید به نحوی توسط آب شیرین‌شده از خاک مریخ شسته شوند.

با این حال، آزمایش‌های انجام شده در این مطالعه به دانشمندان و فضانوردان گزینه‌های امیدوارکننده‌تری برای کاوش مریخ می‌دهد. رویکردهایی که محققان توصیف کرده‌اند ساده و کارآمد هستند.

کشت یونجه در مریخ برای استفاده به عنوان کود مطمئناً هزینه کمتری نسبت به حمل یخچال‌های عظیم غذا به سیاره سرخ خواهد داشت و این تنها منبع مواد مغذی نیست که ما می‌توانیم خارج از زمین تولید کنیم.

محققان می‌نویسند: این مطالعه نشان می‌دهد که می‌توان منابع آب و خاک مریخ را در محل برای کشاورزی و انجام مأموریت‌های انسانی طولانی و ایجاد سکونت‌گاه‌های دائمی تصفیه کرد.

این تحقیق در مجله PLOS One منتشر شده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا