با فروش سهام اسنپ و ایرانسل خروج اِم‌تی‌اِن از خاورمیانه کلید ‌می‌خورد

بزرگترین اپراتور تلفن همراه آفریقا از آغاز فروش سهامش در شرکت‌های ایرانی اسنپ و ایرانسل بر پایه اجرای برنامه خروج از بازار خاورمیانه و تحقق رویای ثبت این شرکت در بورس نیویورک خبر داد.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش بلومبرگ، رالف موپیتا، مدیر مالی ام‌تی‌ان(MTN) گفته است که این شرکت سهام خود در شرکت ایرانی اسنپ را به‌زودی خواهد فروخت چراکه بر پایه استراتژی جدید ام‌تی‌ان، کسب‌وکار تاکسی‌های اینترنتی دیگر جزء اهداف اصلی سرمایه‌گذاری این شرکت و حوزه اصلی فعالیت آن قرار ندارد.
شرکت چندملیتی ام‌تی‌ان در حال حاضر مالک ۴۳ درصد سهام شرکت اسنپ است. اسنپ بزرگترین شبکه حمل‌ونقل شهری در ایران است که بر بستر اینترنتی و سامانه برخط(آنلاین) راه‌اندازی شده و روزانه بیش از ۲ میلیون حمل مسافر، مرسوله و غذا از طریق خودروهای عضو آن انجام می‌شود.
هرچند آقای موپیتا بر نقش کلیدی ایرانسل در چشم‌انداز آتی فعالیت‌های ام‌تی‌ان در بازار ایران تأکید کرده است ولی راب شوتر، مدیر اجرایی ام‌تی‌ان(MTN) چند روز پیش اعلام کرده بود که با توجه به پیچیدگی بالا و فزاینده بازار خاورمیانه، این شرکت تصمیم گرفته تا تمرکز اصلی خود را بار دیگر بر بازار آفریقا قرار دهد.
به گفته آقای شوتر مرحلۀ نخست استراتژی خروج از خاورمیانه شرکت ام‌تی‌ان، ابتدا با فروش نمایندگی‌های آن در افغانستان، سوریه و یمن آغاز می‌شود و سپس طی سه تا پنج سال آینده ۴۹ درصد سهام این شرکت در اپراتور تلفن همراه ایرانسل به فروش خواهد رسید.
این در حالی است که به گفته مدیرمالی ام‌تی‌ان، ایرانسل موفق شده با وجود چالش‌هایی همچون شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های اقتصادی، افزایش نرخ ارز و تورم درآمد حاصل از ارائه خدمات خود را طی یک سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دهد و حجم فروش دیتای(داده‌) خود را دو برابر کند.
با این حال بلومبرگ گزارش داده که هرچند این شرکت در سال ۲۰۱۸ و پیش از وضع دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران موفق شد ۱ میلیارد دلار از درآمد خود را از ایران خارج کند ولی با گذشت زمان تکرار این کار بسیار دشوار شده است. درعین‌حال، ایران از نظر تعداد مشترکان دومین بازار بزرگ ام‌تی‌ان به شمار می‌رود.
آغاز فعالیت ام‌تی‌ان در ایران از همان آغاز(سال ۲۰۰۶) با چالش‌های حقوقی مواجه بوده است. سفیر پیشین آفریقای جنوبی در تهران متهم بوده که برای لغو یا تسهیل لغو اعلام شرکت «ترک سل» به عنوان برنده مناقصه ۳۲ میلیارد دلاری «ایرانسل» رقمی معادل یکصد هزار دلار رشوه به ایران پرداخت کرده است.
در چنین شرایطی رالف موپیتا، مدیر مالی ام‌تی‌ان با اشاره به تجربه موفق عرضه سهام شرکت خرده‌فروشی اینترنتی جومیا(Jumia Technologies) در بورس نیویورک، از برنامه‌ریزی برای عرضه سهام ام‌تی‌ان در این بورس خبر داده است.
قیمت سهام شرکت جومیا به عنوان نخستین شرکت آفریقایی که سهام آن در بورس نیویورک عرضه شده طی سال جاری میلادی ۱۸۶ درصد افزایش یافته است.
شرکت ام‌تی‌ان که در آفریقای جنوبی ثبت شده یکی از سهامداران عمده جومیا محسوب می‌‌شود و به گفته آقای موپیتا این شرکت برای تسهیل عرضه سهام خود در بورس آمریکا ناگزیر به شفاف‌سازی صورت‌های مالی خود و تعیین تکلیف مطالباتش از بازار خاورمیانه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا