قرقاول طلایی؛ جادوی رنگ در طبیعت! (+فیلم و عکس)

قرقاول طلایی یا قرقاول چینی یکی از رنگارنگ‌ترین و زیباترین پرندگان دنیا و بومی جنگل‌های غرب چین است.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – پرهای قرقاول طلایی نر پر از نقش و نگار و رنگهای جذاب و پرنده ماده قهوه‌ای کم‌رنگ است. پرنده نر تاج طلایی‌رنگ دارد که در قسمت پشت گردن با لبه‌های تیره‌رنگ نوارهای طلایی و مشکی را به وجود می‌آورد. قسمت بالایی کمر قرقاول نر سبز رنگ و قسمت پایینی کمرش طلایی رنگ است. این ترکیب رنگ دلربا با دم قهوه‌ای تیره و بسیار روشن تکمیل می‌شود.

 

 

میانگین طول بدن قرقاول طلایی نر ۱۰۹ تا ۱۱۱ سانتیمتر و طول بدن ماده ۶۶ سانتیمتر است که دم بلندشان، دو سوم طول بدنشان را تشکیل می‌دهد.
این پرنده زیبا به دلیل دم بلند و بالهای کوتاهش نمی‌تواند خیلی پرواز کند، اما دونده بسیار سریعی است. انسان‌ها، سگ‌ها، گربه‌های وحشی و روباه‌ها از شکارچیان عمده این پرنده به شمار می‌روند. بذرها، توت‌ها، دانه‌ها، برخی گیاهان و همچنین، عنکبوت‌ها، حشرات و لاروها منبع اصلی تغذیه او محسوب می‌شوند.

قرقاول طلایی؛ جادوی رنگ در طبیعت! (+فیلم و عکس)

قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید منجر به رنگ‌پریدگی پرهای قرقاول طلایی می‌شود، به همین دلیل، درختزارها و جنگل‌های نواحی کوهستانی چین بهترین زیستگاه برای اوست. آنها علاوه بر چین، در بریتانیا و برخی دیگر از قسمت‌های اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا و نیوزیلند نیز زندگی می‌کنند.
پرنده ماده در یک سالگی و پرنده نر معمولا در دو سالگی آماده جفت‌یابی هستند. پرنده ماده بین بوته‌زارهای متراکم یا علوفه‌زارهای بلند، یک فرورفتگی کم عمق را در زمین پیدا می‌کند، آن را با علف و گیاهان می‌پوشاند و بین پنج تا دوازده تخم می‌گذارد. جوجه‌ها حدود سه هفته بعد سر از تخم بیرون می‌آورند و مادر در تمام این مدت به تنهایی روی تخم‌هایش می‌نشیند و با نوشیدن آب باران و شبنم روی برگها زنده می‌ماند.
قرقاول طلایی در چین نماد خوش شانسی و موفقیت است.

قرقاول طلایی؛ جادوی رنگ در طبیعت! (+فیلم و عکس)

قرقاول طلایی؛ جادوی رنگ در طبیعت! (+فیلم و عکس)

قرقاول طلایی؛ جادوی رنگ در طبیعت! (+فیلم و عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا