جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

سیاره ما، زمین، زیستگاه جانداران و مخلوقاتی است که شاید از وجود برخی از آنها مطلع نباشیم.

مجله آنلاین موبنا – این مخلوقات منحصربفرد طیف گسترده ای از گونه های جانوری نادر تا حشرات خونخوار با قدمت چندهزارسال را شامل می شود.

 

اژدهای آبی

جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

این حلزون دریایی که به نام اژدهای آبی نیز شناخته می شود، حدود ۳ سانتی متر رشد می کند و رنگ آمیزی خارق العاده ای از رنگهای سفید و آبی دارد. اژدهای آبی در آبهای اقیانوس گرمسیری در سرتاسر جهان یافت می شود. هرچند این حلزون دریایی بسیار زیباست اما درست مثل ستاره دریایی از نیش بسیار دردآوری بهره می برد که در صورت احساس خطر از آن استفاده می کند.


بزکوهی سایگا

جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

این حیوان بینی خرطوم مانندی دارد که در فصول سرد سال به او امکان گرمایش هوای سرد پیرامون را می دهد. یکی دیگر از قابلیت های عجیب این جاندار این است که می تواند از طلایی در طول تابستان به رنگ سفید در طول فصل زمستان تغییر رنگ دهد.

سایگاها قبلا در نواحی جلگه ای قاره اروپا و نواحی شمالی قاره آمریکا به وفور وجود داشتند اما امروزه جزو گونه های جانوری کمیاب محسوب می شوند. تنها زیستگاه آنها در حال حاضر روسیه و قزاقستان است. طی ماه می سال ۲۰۱۵ حدود ۴۰درصد از کل جمعیت سایگاها به دلیل ابتلا به نوعی ویروس کشنده از بین رفت.


هشت پای دامبو

جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

این حیوان با الهام از کارتون فیل پرنده دامبو نامگذاری شده است. این حیوان کمیاب در عمق ۷۰۰۰ متری اقیانوس های سرتاسر جهان زندگی میکند.

هشتپای دامبو در رنگهای سبز، قرمز و نارنجی دیده شده است که بزرگترین آنها ۱.۸ متر بوده است. البته اکثر گونه های این جاندار اندازه کوچکتری دارند و طول آنها حداکثر ۳۰ سانتیمتر است.


لاکپشت نرم غول پیکر

جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

ظاهر این جاندار شبیه یک لاک پشت ذوب شده است و برخلاف دیگر جانداران متعلق به خانواده لاک پشتها، فاقد پوشش لاکی سفت و سخت است. پشت این نوع از لاک پشتها به جای لاک، پوشش لاستیک مانند و نرمی دارد. این لاک پشت غول پیکر حدود ۲ متر رشد می کند. زیستگاه این جاندار رودخانه های آرام است و بیشتر طول روز را زیر شنهای کنار رودخانه به صورت مدفون سپری می کند و تنها روزی دوبار برای نفس گیری به سطح خاک می آید.


قورباغه بنفش هندی

جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

طول قورباغه بنفش هندی حدود ۷ سانتیمتر است. این قورباغه کمیاب در نواحی کوهستانی غرب هند زندگی میکند.

این جاندار بیشتر عمر خود را در زیر زمین می گذراند و تنها به مدت دو هفته و برای جفتگیری به سطح زمین می آید.


سمندر غول پیکر چینی

جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

سمندر غول پیکر چینی با طول حدود ۱۸۰ سانتیمتر و وزن ۵۰ کیلوگرم بزرگترین سمندر کره زمین محسوب می شود. البته این سمندرها با این اندازه بزرگ، بسیار کمیاب و جزو گونه های جانوری نادر هستند. این جانداران از حشرات، ماهی ها، خرچنگها، قورباغه ها و سمندرهای دیگر تغذیه می کنند.

جمعیت این سمندرها از سال ۱۹۵۰ به یکباره و به سرعت رو به کاهش گذاشت که مهمترین دلایل آن، مصارف انسانی و تخریب زیستگاه آنهاست. در واقع، این گونه از سمندرها در چین مصارف دارویی و خوراکی دارند.


عنکبوت پرنده خوار غول آسا

جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

عنکبوت پرنده خوار بزرگترین جثه را در میان عنکبوتها دارد و در جنگلهای بارانی جنوب آفریقا زندگی می کند.

طول پاهای عنکبوت پرنده خوار ۳۰ سانتیمتر و طول دندانهای نیش آن ۷ سانتی متر است. هرچند این عنکبوت به ظاهر جزو ترسناکترین موجودات کره زمین است اما برای انسان تقریبا بی خطر است.


مورچه پاندا

جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

این مورچه به دلیل ظاهر عجیبش به این نام نامیده می شود. این حشره کمیاب یک نوع مورچه مودار و به رنگ پاندای چینی است.

این موجود بسیار خطرناک است و به خاطر نیش های به شدت دردناکش مشهور است. نام مستعار این گونه از مورچه ها “گاوکش” است.


میگوی طاووسی مانتیس

جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

میگوی طاووسی مانتیس یکی از زیباترین جانداران ساکن در آبهای اقیانوس است. بدن سخت این حیوان ترکیبی ار زنگهای جذاب سبز، نارنجی، آبی و قرمز است.

این موجود کوچک می تواند بسیار خطرناک باشد. سرپنجه های میگوی طاووسی مانتیسبه قدری قدرتمند است که اندازه های بزرگتر آن می تواند تنها با یک ضربه شیشه آکواریوم را بشکند.

 


لمپری

جانداران کمیاب این سیاره! (+عکس)

لمپری نوعی ماهی بدون فک است که بسیار شبیه مارماهی است. طول این جاندار به ۱۰۰ سانتیمتر می رسد و در آبهای تازه ساحلی زندگی میکند. لمپری دهان مکنده قیف مانندی دارد که از آن برای مکیدن خون ماهی ها بهره می برد.

به باور برخی محققان قدمت این موجودات به ۳۰۰ میلیون سال می رسد و ساختار بدنشان در طول زمان تکامل یافته است. یکی از زیستگاه های این جاندار دریاچه های بزرگ آمریکای شمالی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا