کشف کانال‌های کوچک پنهان در مغز

دانشمندان به تازگی موفق به کشف کانال‌های کوچک پنهانی در مغز شدند که مغز استخوان جمجمه را به لایه مغز متصل می‌کند.

موبنا – آیا می‌دانید کانال‌های کوچکی در سر شما وجود دارد؟
براساس گزارش «ساینس آلرت»، یک تیم تحقیقاتی کانال‌های کوچکی را در موش‌ها و انسان‌ها پیدا کردند که مغز استخوان جمجمه را به لایه‌ای از مغز متصل می‌کند.
این تحقیق نشان می‌دهد که ممکن است این کانال‌ها مسیر مستقیمی را برای انتقال سلول‌های ایمنی از مغز استخوان به مغز در مواقع آسیب فراهم کنند.

کشف کانال‌های کوچک پنهان در مغز

پیش از این دانشمندان تصور می‌کردند که سلول‌های ایمنی از طریق رگ‌های خونی منتقل می‌شوند اما کشف جدید مشخص کرد که این سلول‌ها از یک میانبری برای انتقال استفاده می‌کنند.
گفتنی است؛ زمانی که تیم تحقیقاتی شروع به دانستن این موضوع که آیا سلول‌های ایمنی در پی یک مننژیت و یا ضربه به مغز می‌رسند، این کانال‌ها کشف شد.
کشف کانال‌های کوچک پنهان در مغز

سلول‌های ایمنی خاص که نوتروفیل‌ها نام دارند اولین پاسخ‌دهنده‌های گروه ایمنی به شمار می‌روند.
به طور معمول گلبول‌های قرمز از طریق کانال‌هایی از داخل جمجمه به مغز استخوان جریان می‌یابند اما در موارد ضربه و آسیب آنها به انتقال نوتروفیل‌ها از مغز استخوان به مغز مجهز می‌شوند.
«ماتیاس نهرندورف» از دانشگاه پزشکی هاروارد و بیمارستان جامع ماساچوست در بوستون گفت: ما آزمایش جمجمه را به صورت دقیق آغاز و از تمام زوایا به آن نگاه کردیم و در تلاش بودیم برای اینکه چگونه نوتروفیل‌ها به مغز می‌رسند تا اینکه به طور غیرمنتظره‌ای با کانال‌های کوچکی مواجه شدیم که مغز استخوان را مستقیما به لایه بیرونی مغز متصل کرده بود.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا