سرطان‌ها، بیماری‌های عفونی و کلیوی گریبانگیر مردان

آخرین آمارها نشان می‌دهد مردان ٣برابر زنان مبتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شوند، آنها بیشتر از زنان هم گرفتار سرطان‌ها می‌شوند؛ سرطان پوست، معده و روده بزرگ. آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که میزان شیوع سرطان در میان جمعیت مردان ١٣٢ نفر از هر ١٠٠‌هزار نفر است، این در حالی است که این آمار در میان …

آخرین آمارها نشان می‌دهد مردان ٣برابر زنان مبتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شوند، آنها بیشتر از زنان هم گرفتار سرطان‌ها می‌شوند؛ سرطان پوست، معده و روده بزرگ. آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که میزان شیوع سرطان در میان جمعیت مردان ١٣٢ نفر از هر ١٠٠‌هزار نفر است، این در حالی است که این آمار در میان زنان، ١٢٣ نفر در همین جمعیت است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، پستان، معده، روده بزرگ، مثانه و مری به‌ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها در میان هر دو جنس است. براساس همین آمارها، سرطان پوست با شیوع ١٤‌درصدی شایع‌ترین سرطان در میان مردان است. پس از سرطان پوست هم سرطان معده با ۹.۱۱ درصد، پروستات ۴.۹ درصد، مثانه با ۱.۹‌‌درصد و روده بزرگ با ۳.۸‌‌درصد به‌ترتیب بیشترین و کمترین انواع سرطان در میان مردان است. با این همه بررسی وضع شیوع بیماری‌ها در مردان نشان می‌دهد که ٦ بیماری شیوع بالایی در آنها دارد که در این میان سرطان‌ها سهم بیشتری دارد. پروستات، بیضه، روده بزرگ و پوست، سرطان‌هایی است که بیشتر در میان مردان دیده می‌شود و آمار ابتلا به آن هم بالاست. فشار خون بالا و دیابت نوع دو هم در میان مردان آمار شیوع قابل توجهی دارد.
حالا در کنار همه این بیماری‌ها، متخصصان ارولوژی در آستانه روز ملی سلامت مرد، به شیوع بیماری‌های جدیدی در میان مردان هشدار می‌دهند، بیماری‌هایی که از راه روابط جنسی منتقل می‌شود. پیش از این سلیمان‌زاده، عضو هیأت‌مدیره انجمن ارولوژی ایران گفته بود که این بیماری‌ها در سال‌های اخیر تبدیل به دغدغه مهمی شده است. این بیماری‌ها در جامعه به‌طور خزنده و زیرپوستی رو به افزایش است و در صورتی که به آن توجه نشود و پیشگیری نشود، می‌تواند به‌عنوان یک بمب ساعتی خطرناک عمل کند. حالا نزدیک به ٢ هفته مانده به روز ملی سلامت مردان؛ عباس بصیری، رئیس انجمن ارولوژی ایران نسبت به شیوع بیماری‌های کلیوی در میان مردان هشدار می‌دهد و می‌گوید که این بیماری‌ها در مردان ٣برابر زنان است. او علت شیوع این بیماری‌ها را بی‌توجهی مردان نسبت به سلامتی‌شان می‌داند: «سنگ‌های ادراری و پروستات از شایع‌ترین بیماری‌های مردانه است که متاسفانه بسیاری از مردان زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که فرصت‌های طلایی درمان ارزان و کم‌عارضه را از دست داده‌اند.»  این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار حرف‌های دیگری می‌زند: «مردان در جامعه ما نقش موثرتری را در تامین معیشت زندگی خانوار به‌عهده دارند و به دلیل اشتغالات خود از توجه به سلامتی غافل می‌شوند.» بصیری شایع‌ترین بیماری در حیطه بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار را بیماری‌های سنگ‌های ادراری و پروستات می‌داند و می‌گوید: «شیوع بیماری سنگ کلیه در مردان بین ۲ تا ۳ برابر بیشتر از زنان است و در عین حال بیماری اذیت‌کننده؛ دردناک و با عوارض بسیاری است به‌گونه‌ای که در مراحل حاد بیمار را زمینگیر می‌کند.» به گفته رئیس انجمن ارولوژی ایران، بیماری پروستات نیز یکی دیگر از بیماری‌های شایع مردانه است که در سنین بالای ۵۰‌سال خودش را به صورت بزرگ شدن پروستات و با اشکالاتی در مسیر ادرار نشان می‌دهد که به آن بزرگی خوش‌خیم پروستات گفته می‌شود. او ادامه می‌دهد: «گاهی اوقات بین ۱۰ تا ۱۵‌درصد از این موارد می‌تواند سرطانی باشد، اما بیشتر اوقات بزرگی خوش‌خیم پروستات است، حال آن‌که نوع دفع و جریان ادرار، قطره‌قطره شدن و تکرر ادرار در شب بعضا منجر به بی‌اختیاری و بی‌خوابی بیمار می‌شود که این عوامل اذیت‌کننده است.» براساس اعلام او، در سنین جوانی هم پروستات می‌تواند با ابتلا به التهاب و عفونت منجر به سوزش و تکرر ادرار، دردهای شکمی و… شود که این بیماری هم به‌نسبت شایع است.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا