منافع ملی را قربانی نکنید

او علاوه بر سخنرانی نسبتا طولانی خود، به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف که امروز صنعت نفت ایران با آن روبه‌رو است، مانند قیمت نفت در بازار جهانی و بودجه ٩٥، کیفیت بنزین و غیره پاسخ داد. بیژن زنگنه در سخنان خود با اشاره به دوران پساتحریم گفت:  ایران هم‌اکنون در نقطه‌ای قرار دارد که …

او علاوه بر سخنرانی نسبتا طولانی خود، به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف که امروز صنعت نفت ایران با آن روبه‌رو است، مانند قیمت نفت در بازار جهانی و بودجه ٩٥، کیفیت بنزین و غیره پاسخ داد.
بیژن زنگنه در سخنان خود با اشاره به دوران پساتحریم گفت:  ایران هم‌اکنون در نقطه‌ای قرار دارد که همه قطعنامه‌ها علیه آن لغو شده است و وارد دوران پساتحریم می‌شود.  ایران وارد دورانی خواهد شد که دیگر مجبور نخواهد بود اجناس را به ٣ برابر قیمت خریداری یا برای انتقال پول، ٣٠‌درصد مبلغ اضافی پرداخت کند.  درواقع ایران هر کاری که یک ملت آزاد انجام می‌دهد در پساتحریم انجام خواهد داد.  زنگنه در واکنش به برخی‌ که معتقدند پس از لغو تحریم‌ها اتفاق خاصی نمی‌افتد، گفت: حتما نان یک عده‌ای آجر خواهد شد؛ ولی زندگی ملت به مرور زمان بهتر خواهد شد و دیگر نمی‌توان این تعداد ماشین گرانقیمت خریداری کرد.
توسعه بدون فرهنگ نمی‌شود
وزیر نفت که در جمع خبرنگاران رسانه‌ها حضور داشت، با اعلام گلایه از نقدهای بی‌محابا و برخی دروغ‌پردازی‌ها از رسانه‌ها درخواست انصاف کرد و گفت:  رسانه‌ها بايد فرهنگ را بالا ببرند زیرا هيچ كشوري بدون تعداد بالاي فرهيختگان توسعه نيافته است.
او در باب توسعه ایران و نگاه ملی به مسائل هم گفت: توسعه‌يافتگي نيازمند فرهنگ است؛ هر دعوایی داریم، منافع ملی نباید قربانی شود.  باید توجه داشت که وقتی یک نفر از جانب ایران صحبت می‌کند، باید از او حمایت کرد.
او همچنین گفت:  انسان‌هاي توسعه‌نيافته به سرزمين‌هاي توسعه‌یافته هم بروند، آنجا را نابود مي‌كنند.
او تأکید کرد: ما مدیران سیاسی هستیم و آخر کارمان و شما جوانید و اول کارتان است.  شما باید این کشور را اداره کنید.  این کار با دروغ و کلک نمی‌شود.  باید ایران را بزرگ داریم.
شفاف کار می‌کنیم، زیر فشاریم
زنگنه درخصوص حواشی‌ای که برای وزارتخانه او هم مطرح می‌شود، گفت: يك آقايي است كه اسمش را هر وقت مي‌آورم برخي رسانه‌ها ٢ هفته مرا رها نمي‌كنند، اما یکی از او بپرسد شما از كجا ٢٢ ميليارد دلار آورده‌اي؟
وی ادامه داد: بحث سياسي نمي‌كنم؛ هر كس خطا كرده را بايد محاكمه كرد. تكثير گناه، گناه را كم نمي‌كند.
وی درخصوص سانسور برخی اخبار مهم در دوره گذشته هم گفت: در دوره قبل رفته‌اند سهميه اوپك را برداشته‌اند و هيچ خبري منتشر نشده است اما ما چون شفاف کار می‌کنیم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم زیر فشار قرار می‌گیریم که چرا اینگونه قرارداد می‌بندیم؛ حال آن‌که در دوره قبل همین کارها شده و هیچ صدای اعتراضی بلند نشده است، چون خبری از آن بیرون نیامده است.
او با بیان این‌که باید از فضای پساتحریم برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ استفاده کرد به برخی دشمنی‌ها از سوی کشورهای منطقه علیه ایران اشاره کرد و گفت: در صورتی که کارها به درستی انجام شود، ایران ظرف کمتر از ١٠‌سال آینده قدرت اول اقتصادی، فرهنگی و تکنولوژیک منطقه‌ای خواهد شد و کسی نمی‌تواند با ما
رقابت کند.
وزیر نفت به موضوع درونزایی و برونگرایی در تولید و ساخت تجهیزات و صادرات آن در پساتحریم اشاره کرد و گفت:  درونزایی در تولید بدان معناست که ارزش تولید داخلی را بالا ببریم؛ به‌عنوان نمونه اگر تولید پتروشیمی از ٢٥‌میلیارد دلار کنونی به ٦٠‌میلیارد دلار برسد به نوعی ٣٥‌میلیارد دلار تولید درونزایی صورت گرفته است.
وی با بیان این‌که اگر از این میزان سهم بیشتری به ساخت داخل و کارخانه‌ها اختصاص داده شود بار دیگر درونزایی انجام شده، خاطرنشان کرد: با به دست آوردن تکنولوژی، درونزایی انجام خواهد شد.  با ساخت تجهیزات و صادرات آن به دیگر کشورها برونگرایی انجام خواهد شد که سبب بالا بردن قدرت اقتصادی کشور خواهد شد.
به بازار علایم بد ندهیم
درحال حاضر باتوجه به آن‌که افق روشنی برای افزایش قیمت نفت دیده نمی‌شود، یکی از موضوعاتی که توجهات را به خود جلب کرده، تأمین بودجه‌ سال آتی است.  بیژن نامدار زنگنه در این خصوص به خبرنگاران گفت:  تاکنون پیشنهادی برای قیمت ٣٥ دلاری نفت در بودجه‌ سال ٩٦ ارایه نشده است.  چیزی که تا اینجا مطرح شده نفت ٤٠ دلاری است.  البته باید منتظر تحولات بازار باشیم.  نمی‌توانیم پیشاپیش علایم بدی به بازار بدهیم.  بنابراین سعی شده قیمت نزدیکترین عدد به بازار باشد.  او همچنین درباره تحقق درآمدهای نفتی در بودجه امسال گفت:  تا چندماه نخست امسال نفت روی قیمت ٥٤ دلار بود و رقم صادرات هم کمی بیشتر از رقمی بود که در مجلس درنظر گرفته بودند.
در همین راستا یکی دیگر از موضوعات مورد توجه برگزاری اجلاس اوپک در صورت کاهش قیمت نفت بود.  وزیر نفت با اشاره به این‌که عده‌ای گمان می‌کنند هرچه در جلسات اوپک درباره قیمت‌ها بیشتر بحث کنیم اثرگذارتر است، افزود: این درحالی است که تصمیم‌ها در مورد قیمت در اوپک در مراکز بالاتر از وزارت نفت کشورها گرفته شده است و زمانی که وزیران به اجلاس می‌آیند تصمیم درباره قیمت‌ها از قبل در کشورشان گرفته شده است.  همان‌طور که بارها گفته‌ام زمانی که اجماع و توافقی در میان اعضای اوپک صورت نگرفته؛ هر تصمیم‌گیری به ضرر بازار است،  بنابراین باید از قبل اجماع صورت بگیرد.
نرخ بنزین در اختیار دولت
با توجه به نزدیک شدن پایان‌ سال احتمال تغییر قیمت این سوخت نیز افزایش می‌یابد.  اما به گفته وزیر نفت تا به امروز هیچ تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است.  او افزود: تعیین نرخ بنزین در اختیار ما نبوده و در اختیار دولت است که در دولت هم هیچ بحثی در این خصوص مطرح نبوده است.
بنزین برندسازی نمی‌شود
وزیر نفت درباره کیفیت بنزین و نقش آن در آلودگی هوا به خبرنگاران گفت:  در تهران بنزین و گازوییل یورو ٤ توزیع می‌کنیم. روز دوشنبه هم در کمیسیون انرژی در این‌باره صحبت و گزارش‌هایی ارایه شد که براساس آن بنزن، گوگرد و آروماتیک موجود در تهران به‌شدت کاهش یافته و در حد معقولی است.
زنگنه با اشاره به عوامل موثر در آلودگی هوا ادامه داد: برای نمونه بنزین نسوخته موتورسیکلت‌ها و خودروها که بیشتر از میزان بنزین مصرف می‌کنند در آلودگی نقش دارند.  تا جایی که به من گزارش شده است، بیشترین آلودگی مربوط به ٢ CO است که گاز آلاینده نیست، بلکه مقدار زیاد آن در شرایط ویژه که وارونگی ایجاد می‌شود، مشکل ایجاد می‌کند.  این درحالی است که براساس گزارش ارگان‌های دیگر مانند سازمان هواشناسی و معاون امور پالایش و پخش که در کمیسیون انرژی حضور داشتند، میزان گوگرد، بنزن و آروماتیک موجود در تهران به کمترین میزان در طول ٢٠‌سال اخیر رسیده است؛ با این حال نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار دارند که میزان آلایندگی ناشی از سوخت، بالا رفته است.  او در ادامه با اشاره به این‌که با شرکت‌های خارجی برای برندسازی در جایگاه‌ها صحبتی نشده، گفت:  برندها روی مجموعه‌های حمل‌ونقل و به‌ویژه روی کیفیت و اچ‌اس‌ای کار خواهند کرد.

مشاور وزیر نفت:   پرداخت یارانه‌ها سرمایه‌گذاری در نفت را تعطیل کرده است

در همین راستا منظور معظمی، مشاور وزیر نفت با اشاره به تحولات بازار نفت و کاهش بهای طلای سیاه گفت: ایران قادر است به سرعت میزان تولید نفت خود را ٥٠٠‌هزار بشکه در روز بیفزاید. همزمان با این رویداد برای جبران کاهش درآمدهای نفتی، باید میزان صادرات غیرنفتی افزایش و از ٤٨‌میلیارد دلار به حدود ٦٠ تا ٧٠‌میلیارد دلار افزایش یابد.
او در ادامه با اشاره به این‌که ایران می‌تواند تا ٦ ماه پس از لغو تحریم‌ها صادرات خود را یک‌میلیون بیفزاید، گفت:  ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی براینکه با افزایش صادرات نفت ایران، بازار جهانی نفت متلاطم می‌شود و این‌که ایران مسئول بی‌ثباتی در بازار نفت است، درست نیست.  درواقع مسئول اصلی این بی‌ثباتی آن دسته از اعضای اوپک هستند که یک‌میلیون و ٨٠٠‌هزار بشکه نفت مازاد را روانه بازارها کرده‌اند.  مشاور وزیر نفت با بیان این‌که تحریم سوئیفت ایران تا چند روز آینده لغو می‌شود، گفت:  پرداخت یارانه‌ها، سرمایه‌گذاری جدید در بخش نفت و انرژی کشور را تعطیل کرده است. مشاور وزیر نفت درخصوص ناکام بودن یارانه‌ها در تعادل‌بخشی اقتصاد کشور گفت:  این کار نه‌تنها تاثیرگذار نبوده بلکه باعث شده است که وزارتخانه‌های نفت و نیرو، بودجه خود را بابت پرداخت یارانه‌های نقدی واگذار ‌کنند.  وی با بیان این‌که به دلیل پرداخت بودجه وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای تامین هزینه یارانه‌های نقدی، سرمایه‌گذاری در بخش نفت و انرژی کشور تقریبا تعطیل شده است، اظهار داشت: برخلاف تصور اولیه، طرح هدفمندی یارانه‌ها نتوانست ضریب جینی را بهبود بخشیده و تولید را در کشور رونق دهد.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا