يك گيشه عامه پسند

مينا مهري پنج فیلم مهمان نوروزی گیشه‌ها بودند که از میان آن‌ها «استراحت مطلق» نام جدیدی بود که به گوش مي‌خورد و به جز آن چهار فیلم دیگر در ایام جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر رونمایی شده بود. «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی، «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، …

مينا مهري

پنج فیلم مهمان نوروزی گیشه‌ها بودند که از میان آن‌ها «استراحت مطلق» نام جدیدی بود که به گوش مي‌خورد و به جز آن چهار فیلم دیگر در ایام جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر رونمایی شده بود. «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی، «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی و «روباه» فیلمي‌ساخته بهروز افخمی؛ پنج فیلمي‌بودند که به میزبانی مخاطبان روي پرده جادویی رفته بودند و  موفق به گرفتن پروانه نمایش در نوروز ۹۴ شدند.بر اساس آمار اعلام شده؛ ۴ فیلمِ اخیر مجموعا در ۱۵ روز ایام نوروز ۹۴ بيش از حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش  داشتند که این رقم در مقایسه با فروش ۸ میلیارد تومانی فیلم‌ها در نوروز ۹۳ خبر بدی برای پرده نقره ای بود که نشان از «افت فاحش» مقدار فروش مي‌داد. آن‌چه که در ابتدای سال زنگ خطر را برای سینما به صدا درمی‌آورد؛ افت۸/۵۳درصدی فروش فیلم‌ها در ایام نوروز ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود.«ایران برگر» در میان ۵ فیلم اکران نوروزی؛ با فروش حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در تهران و شهرستان رکورددار فروش و «رخ دیوانه» نیز با حدود یک میلیارد تومان پله دوم جدول فروش  را به خود اختصاص داده بود. «استراحت مطلق»  بدون برخورداری از تیزرهای تلویزیونی و رادیویی ؛ توانست حدود ۸۵۰ میلیون تومان بفروشد. «روباه» فیلمي‌درمورد ترور دانشمندان هسته‌ای ایران ،تنها ۱۵۰ میلیون تومان فروخت و با اینکه آماری از میزان دقیق  فروش «طعم شیرین خیال»  اعلام نشد ولی به نظر نمي‌رسد که مقدار فروش این فیلم به قدری بوده که توانسته باشد جایگاهی بهتراز رده «پنجم» را در جدول فروش برای این فیلم رقم زده باشد. اما وضعیت اکران فیلم‌ها درنوروز سال ۹۳ با نوروز امسال متفاوت بود.«طبقه هساث» به کارگردانی کمال تبریزی بیش از ۲ میلیارد تومان، «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی معادل ۴ میلیارد تومان، «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا یک میلیارد تومان و «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی حدود یک میلیارد تومان فروش داشتند.  تا اين فيلم‌ها  درمجموع با فروشی معادل ۸ میلیارد تومان  رکورد خوبی از میزان فروش نوروزی گيشه را به ثبت برسانند . اما امسال آمار فروش فیلم‌های نوروزی تا روز سیزدهم فروردین ماه؛  تنها حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است ، یعنی چیزی  نزدیک به ۴۶درصد کاهش افت فروش گیشه نوروزی نسبت به پارسال.
شاید این افت فروش فیلم‌ها در ایام نوروز را بتوان به دو دلیل عمده نسبت داد، یکی تقارن نوروز با ایام فاطمیه و دیگری شانه خالی کردن رسانه ملی از انجام تبلیغات فیلم‌های درحال اکران. اساسا فروش یک فیلم، منوط به آگاهی داشتن مردم به شرایط اکران است.رسانه ملی تنها رسانه‌ای است که می‌تواند این اطلاع‌رسانی را در گسترده‌ترین حالت انجام دهد و بیشترین کمک را به رونق سینمای کشور کند.  وظیفه‌ای که کوتاهی کردن در آن هزینه‌های سنگین شکست گیشه ای فیلم‌‌ها را پدید مي‌آورد.
با اتمام تعطیلات نوروز ، تعطیلی گیشه‌ها هم  کم کم تمام شد و رونق علاوه به بازار کسب و کار، به صنعت سینما هم بازگشت.
سالی که نکوست از بهارش پیداست
فیلم‌های اکران شده در بهار ۹۴، ۲۵درصد رشد میزان فروش نسبت به سال گذشته  پیدا کردند .  بر اساس آمار اعلام  شده از سوی موسسه سینما شهر ، سینمای ایران در بهار سال ۹۴ به لحاظ میزان فروش و افزایش تعداد مخاطب روندی صعودی داشته است.
بر اساس این گزارش، مقدار فروش گيشه در بهار سال ۹۴ فروش قابل توجهی داشته و آثار نمایش داده شده در این فصل در مجموع ۱۵۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۹۵ ریال فروش داشته اند.فیلم‌های نمایش داده شده در فروردین امسال ۵۹ میلیارد و ۹۳۸ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۳۷۵ ریال (یک میلیون و ۶۰ هزار و ۷۶۴ مخاطب)، در اردیبهشت ۴۶ میلیارد و ۳۳۸ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۳۳۵ ریال (۸۷۷ هزار و ۸۲۳ مخاطب) و در خرداد نیز ۴۸ میلیارد و ۷۴ میلیون و یک هزار و ۳۶۷ ریال فروش (۸۶۹ هزار ۷۰۰ نفر مخاطب) داشته اند. همچنین سینمای ایران در بهار امسال در مجموع دو میلیون و ۸۰۸ هزار و ۲۸۷ نفر مخاطب داشته و این تعداد مخاطب در مقایسه با سه سال قبل روند رو به رشدی داشته است.این درحالی است که در بهار سال ۹۳ فروش سینما ۱۱۷ میلیارد و ۳۷۳ میلیون و ۷۴۲ هزار ریال بوده و میزان فروش سینماها در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد این سال به ترتیب ۶۱ میلیارد و ۶۵۷ میلیون و ۶۷۰ هزار ریال (یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۲۷۶ نفر مخاطب)، ۳۲ میلیارد و ۶۰۷ میلیون و ۶۹۴ هزار ریال (۷۹۹ هزار و ۷۸۳ نفر مخاطب) و ۲۳میلیارد و ۱۰۸ میلیون و ۳۷۸ هزار ریال ( ۵۳۶ هزار و ۸۳۱ مخاطب بوده است. مجموع مخاطبان سینما در بهار این سال دو میلیون و ۷۹۴ هزار و ۸۹۰ نفر بوده است.
آفتاب تابستان به کمدی لبخند مي‌زند
هرچقدر که سال  ۹۴ برای کمدی سیمای ملی، تلخ و پرشکست بود به همان میزان سینما از این ژانر به خوبی استقبال کرد و سالن‌ها با آغوش باز به استقبال کمدی‌ها رفتند. سه  فیلم کمدی اکران عمومي‌و با استقبال خوب مخاطبان رو به روشد . فیلم‌های سینمایی «گینس» ساخته محسن تنابنده، «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم و «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» ساخته کمال تبریزی سه فیلم کمدی در حال اکران هستند که به طور  ویژه دو فیلم نخست با استقبال خوبی در اکران روبه‌رو شده‌اند.«عصر یخبندان» ساخته مصطفی کیایی و «آتیش بازی» بهمن گودرزی دیگر فیلم‌های در حال اکران عمومي‌هستند. که البته آمار میزان فروش تا به این هفته از سبقت گرفتن گوی فروش گیشه‌ای «ایران برگر » و «رخ دیوانه » از «گینس» مي‌دهندو بنابراین تا این جای کار «نهنگ عنبر» با ۷۰ روز نمایش و فروش کل : ۵,۱۵۹,۱۸۶,۰۰۰ تومان «ایران برگر» با ۱۴۰روز نمایش و فروش کل: ۴,۶۳۴,۴۴۰,۰۰۰ تومان و پس از آن «رخ دیوانه» ۱,۹۸۰,۵۰۰,۰۰۰ در طی ۱۰۳ هفته نمایش ، به ترتیب رتبه اول تا سوم برترین‌های جدول فروش سال ۹۴ را به خود اختصاص داده‌اند.البته بازار اکران و فروش فیلم‌های سینمایی روزهای ملتهبی را مي‌گذرانند که در آن هیچ چیزی به درستی قابل پیش بینی نیست. در حالی که با توجه به فروش خوب فیلم‌های کمدی در تابستان، انتظار دوباره کسب بیشترین اقبال عمومي‌از مخاطبان برای این فیلم‌ها انتظار می‌رفت، بازار اکران با یک «شوک» ناگهانی روبه‌رو شد و خونی تازه در شریان سالن‌های سینما  به جریان افتاد، درامي‌خانوادگی پا به گیشه گذاشت و معادلات فروش را برهم زد. فیلم سینمایی «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان در سه روز اول اکران، از مرز ۲۰۰ میلیون تومان گذشت و رتبه هفتم ۱۰فیلم پرفروش سال سینمای ایران را از آن خود کرد.
گیشه  غافلگیر مي‌شود
فیلم سینمایی «دوران عاشقی»آخرین ساخته علیرضا رئیسیان و با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی، بیتا فرهی ومینا وحید ، عاشقانه‌ای جذاب را برای مخاطب به تصویر کشید و با چنان استقبالی مواجه شد که این فیلم در سه روز اول اکران خود، در پردیس سینمایی کوروش و پردیس سینمایی آزادی به سانس فوق‌العاده رسید. با این غافلگیری‌های گیشه و روند رو به رشد استقبال مخاطبان از فیلم‌های تابستانی باید دید که آمار فروش تابستانی ۹۴ سینما به کجا خواهد کشید و بالاخره کدام فیلم درصدر جدول فروش این فصل قرار خواهد گرفت.سینما روزهای جدیدی را انتظار مي‌کشد که پیش بینی آن برای اهل فن هم چندان راحت نیست.برای پاسخ به این سوال تنها باید چشم به فردا دوخت و فروش گیشه را شمرد تا فهمید که بالاخره کدام فیلم توانسته مهرتایید مخاطب را از آن خود کند. در روزهای داغ تابستان برای یافتن داغ ترین‌های سینما با هم به استقبال آینده و تغییرات گیشه مي‌رویم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا