انتقاد از مواضع اخیر آتن در قبال اروپا

شرایط در یونان بسیار وخیم است و این کشور در یکی از بزرگترین بحران‌های طول تاریخ خود قرار گرفته است. “یان کلود یونکر” رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در بروکسل انتقاد شدیدی را به دولت آتن وارد کرده گفت: پیشنهادات یونان اغلب بسیار دیر یا کاملاً بی‌حساب و کتاب بوده است. وی همچنین گفت …

شرایط در یونان بسیار وخیم است و این کشور در یکی از بزرگترین بحران‌های طول تاریخ خود قرار گرفته است.

“یان کلود یونکر” رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در بروکسل انتقاد شدیدی را به دولت آتن وارد کرده گفت: پیشنهادات یونان اغلب بسیار دیر یا کاملاً بی‌حساب و کتاب بوده است.

وی همچنین گفت احساس می‌کند که بعد از همه تلاش‌هایش برای یافتن یک راه حل برای بحران یونان مورد خیانت قرار گرفته است. و اضافه کرد: مذاکرات به‌صورت یکجانبه از طرف دولت یونان ناتمام ماند. ما واقعاً تا آخرین لحظات کوههایی را جابه‌جا می‌کردیم، تا اینکه دولت یونان در را بست.

یونکر گفت: من عمیقاً نگران جاروجنجالی هستم که اروپا شنبه گذشته به راه انداخته است. این برای یونان مناسب نیست که یک دموکراسی را به جان ۱۸ دموکراسی دیگر بیندازد. پیشنهادات وام دهندگان بین المللی به آتن عادلانه بوده و بسته ریاضتی احمقانه‌ای نبود.

نوشته های مشابه

“آنگلا مرکل” صدراعظم آلمان نیز امروز در سخنانی اظهار داشت که همبستگی و مسئولیت پذیری در همکاری کشورهای منطقه یورو دو روی یک سکه‌اند.

وی که به‌مناسبت مراسم هفتادمین سالگرد تشکیل حزب دموکرات مسیحی در آلمان سخن می‌گفت همچنین تصریح کرد: در این عرصه تنش و درگیری، ما باید برای هر چالشی توافقی پیدا کنیم. اگر توانایی ما برای یافتن توافق از دست برود همچنین اروپا هم نابود می‌شود.

مرکل همچنین این جمله خود را تکرار کرد که اگر یورو شکست بخورد اروپا هم شکست خواهد خورد. ارز مشترک اروپایی بیش از تنها یک ارز است. یورو روی اعتماد مشترک بنا نهاده شده است.

“استفان زایبرت” سخنگوی دولت آلمان هم از آمادگی مرکل برای ادامه گفتگوها با آتن خبر داده گفت: مسلماً مرکل همچنان آماده برای مذاکره با نخست وزیر یونان است در صورتی که وی نیز آن را بخواهد.

“فرانسوا اولاند” رئیس جمهوری فرانسه نیز زمان برای دستیابی به یک توافق در مناقشات بر سر بدهی‌ها با یونان را کوتاه ارزیابی کرده گفت: برای یونان کمتر از ۴۸ ساعت زمان باقی است تا بتواند بدهی ۱.۶ میلیارد یورویی خود را به صندوق بین المللی پول پرداخت کند وگرنه این کشور در معرض تهدید ورشکستگی و خروج از منطقه یورو قرار خواهد گرفت.

اولاند همچنین گفت: فرانسه همواره برای ادامه گفتگوها با یونان طی امروز و فردا آماده است. امروز یک توافق همچنان امکان پذیر است و فردا این توافق به رأی یونانی‌ها در همه‌پرسی منوط می‌شود.

به‌عقیده رئیس جمهوری فرانسه یونان به منطقه یورو تعلق دارد و البته این کشور خود باید در این باره تصمیم گیری کند.

“گونتر اوتینگر” کمیسر امور دیجیتال اتحادیه اروپا هم در این باره ابراز شک و تردید کرد که یونان با توجه به تشدید و وخامت اوضاع مالی‌اش بتواند عضو منطقه یورو باقی بماند.

وی همچنین گفت: ما می‌خواهیم همه اقدامات لازم را انجام دهیم تا آسیب‌های احتمالی به مردم یونان را برطرف کنیم. ما می‌خواهیم در صورت امکان یونان را در منطقه یورو نگه داریم، اما اینکه موفق به این کار خواهیم شد جای بسی تردید دارد.

نخست وزیر انگلیس نیز باقی نگه داشتن یونان در منطقه یورو را در صورت مخالفت یونانی‌ها با طرحهای ریاضتی پیشنهادی وام دهندگان بین المللی در همه‌پرسی دشوار ارزیابی کرده در عین حال گفت: اما یونانی‌ها باید در این باره تصمیم بگیرند.

معاون فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز هزینه‌های جدایی یونان از منطقه یورو را برای کشورش گران ارزیابی کرد.

نخست وزیر یونان شب شنبه گذشته به‌صورت ناگهانی اعلام کرد که می‌خواهد درباره پیشنهادات اصلاحی و ریاضتی وام دهندگان بین المللی یک همه‌پرسی در کشورش برگزار کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا