ایران از نخستین‌های فناوری فضایی می‌شود

به گزارش سازمان خبری موبنا  به نقل ازروابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس رضا تقی پور در مراسم روز فناوری فضایی که با حضور ریاست محترم جمهور برگزار شد، گفت:‌ حوزه فناوری فضایی همانند سایر علوم پیشرفته، در ایران به صورت گسترده و عمیق راه خود را در مراکز علمی و دانشگاهی پیدا کرده …

به گزارش سازمان خبری موبنا  به نقل ازروابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس رضا تقی پور در مراسم روز فناوری فضایی که با حضور ریاست محترم جمهور برگزار شد، گفت:‌ حوزه فناوری فضایی همانند سایر علوم پیشرفته، در ایران به صورت گسترده و عمیق راه خود را در مراکز علمی و دانشگاهی پیدا کرده است.
وی افزود: در نخستین سالگرد پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ملی امید، شاهد جهش در همه عرصه‌های فناوری فضایی در ابعاد مختلف طراحی و ساخت ماهواره، ایستگاه‌های زمینی کنترل، دریافت و پردازش ماهواره در سطح کشور هستیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه ۱۰ ساله تدوین شده برای حوزه فضا در کشور، گفت: مدت کوتاهی که از اجرای این برنامه‌ می‌گذرد، گام‌های بلندی برداشته شده است. ماهواره‌های مصباح ۲ و نوید علم و صنعت، از آن جمله اند. ماهواره مصباح یک، ماهواره مخابراتی با قابلیت جمع آوری اطلاعات از سطح زمین، فعالیت های ناوبری و ارسال مجدد اطلاعات به مناطق مورد نظر است. ‌ماهواره مصباح ۲ یک ماهواره پیشرفته است که سرعت انتقال اطلاعات، دقت سیستم کنترلی و قدرت پیشرانه آن نسبت به مدل‌های گذشته افزایش یافته است.
مهندس رضا تقی پور ماهواره نوید علم و صنعت را نخستین نوع ماهواره‌های دانشجویی دانست و تصریح کرد:‌ در سه سال گذشته، همکاری با هفت دانشگاه در زمینه علوم فضایی ایجاد شده است. تعریف پروژه‌های طراحی و ساخت ماهواره، گوشه‌ای از نتایج این ظرفیت‌ها و تلاش‌های دانشمندان و متخصصان کشور است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف فناوری فضایی که در چشم انداز افق سال ۱۴۰۴ دیده شده، اظهار داشت: ‌امیدواریم با حرکت شتابان آغاز شده، به زودی شاهد پرتاب ماهواره‌هایی باشیم که امروز از آنها رونمایی می‌شود.
 در این مراسم از ماهواره های مصباح ۲، نوید علم و صنعت، طلوع ۱ رونمایی شد. ابطال تمبر روز ۱۴ بهمن به نام روز فناوری فضایی ، نخستین مرکز تخصصی پردازش اطلاعات، آزمایشگاه سه بعدی مجازی و ارسال محموله زیستی برای نخستین بار به فضا توسط راکت کاوشگر۳، از دیگر طرح‌های افتتاح شده در این مراسم بود. 
۱۱۷/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا