بررسی مزیت‌های ایجاد مرکز داده ملی

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مرکز داده‌ی ملی، مرکز زیرساختی بسیار مهمی است که علاوه بر پشتیبانی از سرویس‌های تحت اینترنت و ارتباطات الکترونیکی، وظیفه نگهداری از اطلاعات حیاتی و بسیار مهمی که تاثیر قابل توجهی بر روی منافع مملکت دارند، را دارا است، لذا تمامی سرویس‌های ارائه شده در آن‌ها باید دقیق، …

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مرکز داده‌ی ملی، مرکز زیرساختی بسیار مهمی است که علاوه بر پشتیبانی از سرویس‌های تحت اینترنت و ارتباطات الکترونیکی، وظیفه نگهداری از اطلاعات حیاتی و بسیار مهمی که تاثیر قابل توجهی بر روی منافع مملکت دارند، را دارا است، لذا تمامی سرویس‌های ارائه شده در آن‌ها باید دقیق، مطابق برنامه و بدون کوچکترین وقفه‌ای عمل کنند.
اما هدف از ایجاد مرکز داده ملی، نگهداری اطلاعات مهم سازمان‌های دولتی با قابلیت اطمینان و امنیت بالا و همچنین میزبانی سایت‌های این سازمان‌ها است که این امر ضمن رعایت محرمانگی اطلاعات، موجب کاهش هزینه‌های دولت در بخش فن‌آوری اطلاعات بدون کم شدن کیفیت خدمات می‌شود.
برخی از نقش‌های مراکز داده شامل یک پایگاه برای ارائه سرویس میزبانی وب شامل موارد رایج مانند وب سرور، پایگاه‌هایی داده، ایمیل و DNS، پایگاه‌هایی برای ارائه سرویس‌های پست الکترونیک، برای اختصاص اشتراک مکانی و اختصاصی، پایگاه‌هایی برای ارائه سرویس برنامه‌های کاربردی و برای ارائه سرویس‌های بازی در شبکه است.
پروژه مرکز داده ملی با هدف بررسی نیازهای ملی، طراحی منطقی مرکز داده و ایجاد یک مرکز داده ملی است، این مرکز به منظور نگه‌داری اطلاعات حساس سازمان‌های دولتی، میزبانی تجهیزات فن‌آوری اطلاعات و نیز میزبانی خدمات دولت الکترونیک با تامین دسترس پذیری بالا، قابلیت اطمینان و سطح امنیت قابل قبول است که در ارتقاء سطح سرویس‌های فن‌آوری اطلاعات از منظر یکپارچه‌سازی، امنیت و قابلیت دسترسی از اهمیت به سزایی برخوردار است.
چه زمانی صاحب دیتاسنتر ملی می‌شویم؟
محمدباقرظهوری‌فر – مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت – با اشاره به راه‌اندازی دیتاسنتر ملی ابراز کرد: این موضوع نهایی و پیمانکار آن مشخص شده و حداکثر ظرف ۱۰ ماه تا یک سال آینده راه‌اندازی می‌شود و حدود یک ماهی است که کار خود را آغاز کرده است.
برنده این مناقصه بعد از بررسی و تایید صلاحیت‌های مورد نیاز شرکت ایزایران مشخص شده و این شرکت در حال نهایی کردن مقدمات مورد نیاز است و به گفته معاون فن‌آوری ارتباطات شرکت ارتباطات زیرساخت درخواست سازمان‌ها و مراکز مختلف را برای استفاده از این دیتاسنتر دریافت و نیازها را نیز مورد بررسی قرار گرفته است و صلاحیت شرکت‌های متقاضی از نظر مالی، فنی و اجرایی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت این شرکت انتخاب شد.
محمدعلی آریانیان چندی قبل در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که با آغاز به کار و راه‌اندازی دیتاسنتر ملی، میزبانی استفاده از اینترنت را شرکت ارتباطات زیرساخت انجام خواهد داد و دیگر نیازی نیست برای استفاده از آن به سایت خارج از کشور وصل شویم و متقاضیان می‌توانند از طریق دیتاسنتر ما اطلاعات را دریافت کنند.
مزایای مرکز داده در ایران
در حال حاضر بیش از ۳۰ سرور در کشورهای غربی (اکثرا کانادا، آمریکا، انگلیس) در اجاره شرکت‌های ایرانی قرار دارد. ترافیک ماهانه هر سرور به طور متوسط ۴۰۰gb است که در مجموع بیش از ۱۲۰۰۰gb ترافیک به ورودی‌های اصلی شبکه دیتای کشور وارد می‌کند.
با توجه به اینکه اکثر بازدید‌کنندگان این سایت‌ها ایرانی هستند، در حقیقت کاربر ایرانی، برای بازدید سایت ایرانی، علاوه بر این که باعث بالا رفتن ترافیک در ورودی‌های اصلی‌ شرکت ارتباطات زیرساخت می‌شود، خود نیز متوسط زمان بیشتری را باید منتظر بماند.
نکته جالب توجه این است که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کلیه ISPها باید سرویس خود را از شرکت مخابرات و یا شرکت‌های مورد تایید مخابرات ICPها دریافت کنند که این شرکت‌ها نیز اکثرا به نوعی به شبکه دیتا متصلند؛ در نتیجه عملا تمامی ISPها به نوعی به شبکه دیتای کشور متصلند.
حال اگر مرکز داده‌ای در ایران تاسیس شود، علاوه بر اینکه عملا هیچ ترافیکی به ورودی‌های اصلی‌ دیتا وارد نمی‌شود، متوسط زمان انتظار برای مشاهده صفحات نیز بسیار کمتر خواهد بود. پایین آمدن ترافیک در تهران یک حلقه با پهنای باند بیش از ۶۲۲ مگابیت بین ۸ مرکز اصلی مخابراتی وجود دارد که عملا با چنین پهنای باندی می‌توان یک مرکز داده‌ای با استانداردهای جهانی پیاده‌سازی کرد.
تنها کافی است که مرکز داده مورد نظر به یکی از مراکز اصلی این حلقه متصل شود که در نتیجه می‌توان با هزینه پایینی از امکانات موجود استفاده کرد و پایین آمدن ترافیک Gatewayهای شرکت مخابرات از دیگر اثرات ایجاد این مرکز داده است.
هزینه پایین‌تر و امنیت بیش‌تر
به گفته کارشناسان بیش از ۵۰ درصد هزینه یک سرور اجاره‌ای در یک مرکز داده در خارج از کشور، مربوط به هزینه پرسنل آن مرکز و همچنین اجاره نرم‌افزارهای نصب شده بر روی سرور است. بنابراین با توجه به پایین بودن دستمزد متخصصان ایرانی نسبت به همتاهای غربی، طبیعتا هزینه سرور در ایران بسیار پایین‌تر از معادل خارجی خواهد شد.
برای سرورها مطمئنا زمانی که سرورهای ایرانی در داخل ایران قرار داشته باشند، می‌توان از اطلاعات آن‌ها به نحو شایسته‌تری محافظت کرد. علاوه بر حفاظت اطلاعات عمومی، اطلاعات مخصوص به سرورهای شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، نیاز به حفاظت ویژه‌ای دارند و درصورتی که این سرورها در یک مرکز داده در ایران باشند، قطعا حفاظت بیش‌تر نیز از آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.
همچنین در زمان بحران‌های عمومی مانند حملات هکری و یا مشکلات مشابه، مدیران یک مرکز داده ایرانی مسلما می‌توانند سریع‌تر از مسولین یک مرکز داده‌ی خارجی برای رفع مشکل اقدام کنند.
مشتریان و چشم‌انداز مرکز داده ملی
مشتریان مرکز داده ملی که از میان بخش‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، نهادهای عمومی و متولیان زیرساخت‌های حیاتی کشور هستند. چشم‌انداز موجود ناظر به ایجاد یک مرکز داده کارآمد و با توان فنی بالا در سطح منطقه و قابلیت تامین سریع نیازها و انتظارات کاربران خود در هر زمان و هر مکان است.
چنانچه هر وزارتخانه و سازمان دیگر دیتاسنتری برای خود ایجاد کنند، این دیتاسنتر فقط حاوی اطلاعات همان وزارتخانه است ولی می‌توانند از دیتاسنترهای دیگر هم استفاده کنند یعنی تمامی سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از دیتاسنتر ملی استفاده کنند اما متولی ایجاد آن در کشور شرکت ارتباطات زیرساخت است و این مرکز همواره ملزم به توسعه زیرساختی استاندارد، کارآمد، قابل اطمینان، قابل توسعه و امن برای نگهداری و یکپارچه‌سازی اطلاعات دولتی در جهت تحقق جامعه اطلاعاتی، توسعه دولت الکترونیک و کاهش شکاف دیجیتالی با بهره‌گیری از روزآمدترین تکنولوژی‌ها در تعامل موثر با سایر مراکز داده جهانی است.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا