نصب برچسب های کدپستی ده رقمی بر پلاک های منازل

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، محمدحسن محبیان عراقی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست ، اظهار داشت: شبکه پستی ایران همگام با تحولات جهانی پست قدم های جدیدی برداشته و از ارتقا و رشد لازم برخوردار شده است به نحوی که جابجایی بیش از یک میلیارد مرسوله طی یک سال …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، محمدحسن محبیان عراقی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست ، اظهار داشت: شبکه پستی ایران همگام با تحولات جهانی پست قدم های جدیدی برداشته و از ارتقا و رشد لازم برخوردار شده است به نحوی که جابجایی بیش از یک میلیارد مرسوله طی یک سال گذشته و جابجایی روزانه بیش از سه میلیون مرسوله بیانگر این رشد است.
وی با اشاره به وجود ۲۹ هزار نقطه تماس پستی و بیش از ۵ هزار مسیر مبادله پستی در کشور خاطرنشان کرد: ارتقای شبکه پستی یکی از عوامل اساسی و کاربردی برای سازمان های دولتی است.
مدیرعامل شرکت پست با تاکید براینکه بیش از ۱۰۰ نوع سرویس در شبکه پستی کشورایجاد شده است ، افزود: برای ایجاد فضای رقابتی ، مشارکت دادن بخش خصوصی را در دستور کار داریم به نحوی که هم اکنون ۵ شرکت بزرگ با پست همکاری دارند و نیز نمایندگان  شرکت های پست خارجی نیز در ایران حضور دارند.
وی ایجاد اپراتور دوم پست را مربوط به سازمان تنظیم مقررات عنوان کرد و گفت: با آماده شدن چارچوب پروانه فعالیت اپراتور دوم پست ، به طور قطع فضای رقابتی در این حوزه ایجاد خواهد شد.
محبیان با اشاره به توافقنامه پستی ایران و ۱۷ کشور همسایه برای توسعه همکاری های بین المللی ادامه داد: راه اندازی خط زمینی پست ایران – اروپا در یک سال گذشته سبب شد تا ارتباطات ۱۱ کشور از این طریق برقرار شود و ۵۰ درصد هزینه های گذشته کاهش یابد.
به گفته وی این مسیر سرعت کانیترهای بین المللی را برای حمل محمولات سنگین و نیمه سنگین از ۱۵ روز به حداکثر ۴ روز کاهش داده که این می تواند مقدمه ای برای ایجاد هاب پستی در منطقه باشد.
مدیرعامل شرکت پست با اشاره به دستاوردهای دولت نهم در این بخش ، از افزایش دو برابری سرانه مرسولات طی چهار سال و سهم ترافیک و خدمات پستی خبر داد و گفت: هر  چهار هزار و ۵۰۰ نفر در کشور تحت پوشش یک واحد پستی هستند.
مدیرعامل شرکت پست با اشاره به تجهیز دستگاههای خودپرداز الکترونیکی برای قوبل خدمات نیابتی و نیز ایجاد سرویس تحویل هوشمند مرسولات به گیرندگان به صورت آزمایشی در دو منطقه تهران ادامه داد: ایجاد ۷۰۸ ایستگاه توسعه شبکه رهگیری مرسولات پستی ، راه اندازی ۷۰۷ واحد آنلاین در سراسر کشور برای عرضه خدمات الکترونیکی در راستای اجرای توسعه فناوری در عملیات پستی انجام شده است.۲۵۰ فروشگاه اینترنتی به سایت پست لینک هستند.
به گفته این مقام مسوول سیستم رهگیری مرسولات پیشتاز بین المللی به آخرین نسخه موجود ارتقا یافته که بر این اساس مرسولات بین المللی ثبتی از طریق این نرم افزار قابل رهگیری است.
وی در عین حال از راه اندازی صندوق های هوشمند در کل مناطق تهران و مراکز استان های پر جمعیت خبر داد و گفت: دارندگان این صندوق می توانند به صورت پیام کوتاه و یا تلفن از وضعیت مرسولات خود مطلع شودند.
مدیرعامل شرکت پست گفت: ایمیل پستی برای هر شهروند ایرانی تا پایان سال راه اندازی می شود که می تواند نقطه تماس سازمان ها با مردم از طریق ایمیل باشد که این طرح مطابق سایر کشورهای پیشرفته انجام گرفته است.
وی در مورد چاپ تمبر نیز گفت: رویکرد جدیدی برای چاپ تمبر درنظر گرفته شده است که با خرید دستگاههای چاپ پیشرفته از اروپا امکان چاپ تمبرهای مختلف الاضلاع و با کیفیت بالا را فراهم کرده ایم و از ۹ کشور همسایه سفارش تمبر کرده ایم که این موضوع درآمدزایی خوبی به همراه خواهد داشت.
محبیان از توزیع سهام عدالت در ۹ استان توسط شرکت پست و پلمپ دفاتر و اسناد مالکیت و ابلاغیه های دادگستری و انواع بیمه ها توسط این شرکت نام برد و خاطرنشان کرد: مجهز کردن بیش از ۳ هزار خودرو ناوگان پستی کشور به سیستم GPS برای ارتقای کیفیت و افزایش سرعت توزیع از دیگر اقدامات شرکت پست است.
وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد تعرفه خدمات پستی گفت: از سال ۸۲ تاکنون هیچ تغییر نرخ انجام نشده است و شرکت پست از سیستم قیمت تمام شده استفاده می کند به همین دلیل حدود ۶۵ درصد هزینه های این شرکت از محل درآمد پست است و مابه التفاوت آن را دولت می پردازد.
وی ادامه داد: تا زمان خصوصی سازی پست تعرفه های پستی تغییر نخواهد کرد و تنها با تغییر نظام تعرفه ای مشکل زیاندهی این شرکت قابل حل خواهد بود.
به گفته محبیان با آزادسازی نرخ های تکلیفی پستی بسیاری از مشکلات پست حل خواهد شد چرا که در زمان حاضر با خارج شدن برخی از خدمات نظیر ثبت نام تلفن همراه از دفاتر پستی ، درآمد پست برنامه ریزی شده و در دو سال گذشته رشد نداشته است.
وی افزود: شرکت پست برای ورود به بازار بورس از قانون سوددهی سه سال متوالی استثنا شده و در شرایط فعلی نیز می تواند به بخش خصوصی واگذارشود.
مدیرعامل شرکت پست در پاسخ به سوال خبرنگار موبنا در مورد نارضایتی مشترکان از نحوه توزیع قبوض بخصوص قبوض تلفن همراه و نحوه همکاری پست با شرکت مخابرات خصوصی ایران اظهار داشت: توزیع تمامی قبوض مخابرات به عهده پست نیست و شرکت مخابرات ایران در این زمینه از پیمانکاران و دسیگر دفاتر خدماتی نیز استفاده می کند . در ۱۷ استان واگذاری خطوط تلفن ثابت به عهده شرکت پست است .
وی ادامه دا: مشکلی که در توزیع قبوض در کشور وجود دارد مربوط به عادی بودن این مرسولات است که تحویل فرد نمی شود و به همین دلیلی در برخی موارد مفقود می گردد اما اگر متولیان امر سرویس قبوض را تغییر داده و مرسوله سفارشی به شمار رود بدون شک مشکلات موجود حل خواهد شد.
وی در مورد تغییر پلاک های منازل و اماکن مسکونی که باعث سردرگمی قبوض در تهران شده است گفت: گلایه ما نیز از شهرداری همین است که بانک اطلاعاتی و توزیع قبوض را دچار مشکل کرده است و از انجایی که قبوض به صورت چاپ شده به دست ما می رسد تغییر در پلاک ها مشکلات جدی به همراه داشته است اما تا پایان سال جاری و با نصب کدپستی ده رقمی در منازل این اشکالات رفع خواهد شد.
مدیرعامل پست با تاکید براینکه تجمیع قبوض از وظایف پست نیست ، امادگی پست را برای دراختیار گرفتن تمامی مراحل توزیع قبوض همه سازمان ها اعلام کرد و گفت: چنانچه تمامی سازمان ها برای توزیع قبوض و دیگر خدمات خود ، از شبکه های پستی استفاده کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
۱۲۸/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا