اجراي طرح امنيت شبکه هاي نسل نو مخابراتي

مهندس مجتبي جعفري در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب گفت: در شبکه هاي نسل نو مخابراتي (NGN) همه خدمات شبکه اي مانند اينترنت، تلفن همراه و ثابت بر روي يک بستر يکپارچه ارائه مي شود.وي با تاکيد بر اينکه در اين گونه شبکه ها امنيت بخش مهمي تلقي مي شود، افزود: در …

مهندس مجتبي جعفري در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب گفت: در شبکه هاي نسل نو مخابراتي (NGN) همه خدمات شبکه اي مانند اينترنت، تلفن همراه و ثابت بر روي يک بستر يکپارچه ارائه مي شود.
وي با تاکيد بر اينکه در اين گونه شبکه ها امنيت بخش مهمي تلقي مي شود، افزود: در اين زمينه پژوهشکده امنيت پروژه بزرگي تحت عنوان “امنيت NGN” در دست اجرا دارد که بخش ارتباطات طرح NGN در پژوهشکده ارتباطات و بخش امنيت آن در پژوهشکده امنيت مرکز تحقيقات مخابرات اجرا مي شود.
رئيس پژوهشکده امنيت ارتباطات و اطلاعات با تاکيد بر اينکه استانداردهاي لازم در اين زمينه انتخاب شده اند، ادامه داد: مطالعاتي که در اين زمينه در دست اجرا است شامل پروژه هاي تحقيقاتي، تدوين ساختار کلان و معماري امن شبکه هاي نسل نو، آزمايشگاههاي امنيت شبکه هاي نسل نو و اجراي نمونه در سه استان کشور است.
به گفته وي در زمينه نيازسنجي براي استفاده از اين نوع شبکه ها قبلا مطالعاتي انجام و تصميم گيري مقدماتي انجام شده است که پس از اجراي اين طرح آمادگي لازم براي حرکت کشور به سمت شبکه هاي نسل نو ايجاد خواهد شد.
جعفري با اشاره به اينکه رفتن به سمت شبکه هاي نسل نو انتخاب يک رويکرد و يک نسل جديد از شبکه ها در کشور است، گفت: سالهاي قبل تصميمي در خصوص تغيير شبکه هاي آنالوگ به شبکه هاي ديجيتال گرفته شد که متعاقب آن نسل شبکه هاي مخابراتي قديم که کليه کارهاي آن به صورت مکانيکي بود جاي خود را به شبکه هاي ديجيتالي دادند.
وي ادامه داد: در حال حاضر نيز بر روي استفاده از شبکه هاي نسل نو يا آينده در حال مطالعه هستيم که در صورت موفقيت استفاده از اين شبکه راهکارهاي لازم براي کاربردي کردن نسل آينده مخابراتي ارائه خواهد شد.
جعفري با تاکيد بر اينکه مطالعات اوليه در اين زمينه به پايان رسيده است، اضافه کرد: تا پايان سال جاري مطالعات نهايي خواهد شد و به دنبال آن وارد مرحله اجرايي مي شويم.
رئيس پژوهشکده امنيت با بيان اينکه نمونه شبکه هاي نسل نو در سه استان تهران، زنجان و فارس اجرا مي شود، تاکيد کرد: با اجرايي شدن اين نمونه هاي عملي (پايلوتها)، آزمايشها و آزمونهاي امنيتي اين شبکه ها نيز انجام و در صورت تاييد اين شبکه در کل کشور پياده سازي مي شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا