حکايت همچنان باقي است…

توزيع قبوض مشترکان تلفن همراه شرکت ارتباطات سيار ، به ويژه پس از افزايش تعداد مشترکان اين اپراتور طي دو سال گذشته به يکي از چالش هاي اساسي اپراتور اول و همچنين مشکلي جدي براي حدود ۱۷ ميليون مشترک آن شده است.تا پيش از اين تلفن همراه بسياري از اين مشترکان در حالي به دليل …

توزيع قبوض مشترکان تلفن همراه شرکت ارتباطات سيار ، به ويژه پس از افزايش تعداد مشترکان اين اپراتور طي دو سال گذشته به يکي از چالش هاي اساسي اپراتور اول و همچنين مشکلي جدي براي حدود ۱۷ ميليون مشترک آن شده است.
تا پيش از اين تلفن همراه بسياري از اين مشترکان در حالي به دليل عدم پرداخت بموقع صورتحساب قطع يکطرفه يا کامل مي شد که آنها عدم دريافت بموقع قبض کارکرد و همچنين اختلاف مبلغ پرداخت شده با صورت حساب واقعي خود را دليل پرداخت نکردن مبلغ آن عنوان مي کردند.
اين مشکل به اعتقاد کارشناسان و بنابر اظهارات برخي مديران شرکت مخابرات ايران به دو عامل مهم ، يعني؛ عدم ارسال بموقع توسط شرکت پست و  همچنين بروز اشتباه در قبض هاي صادر شده در سيستم بيلينگ اين اپراتور بر مي گردد.
شرکت ارتباطات سيار براي پيشگيري از بروز دوباره اين مشکل در دوره جديد اقدام به ارسال پيامک هايي به مشترکان خود کرد که در آنها علاوه بر صورتحساب کلي،  جزييات استفاده از سيم کارت هاي دائمي را  براساس کارکرد sms ، مبلغ شهري و بين شهري و نيز بدهي گذشته ، درج شده است.
در همين راستا  مديرکل روابط عمومي شرکت ارتباطات سيار نيز از توزيع قبوض کارکرد، اين دوره مشترکان از طريق شبکه پستي در سراسر کشور خبر داده است که به نظر نمي رسد اقدامي تازه و راهگشا در اين زمينه باشد .
چرا که پيش از اين نيز توزيع قبوض برعهده شبکه پستي کشور بود و بر اساس آنچه که صاحب نظران مي گويند ؛ مشکل عدم ارسال بموقع قبوض نيز از اين مساله نشات مي گرفت که شرکت پست قادر به انجام صحيح و اين کار نبود.
با اين حال روابط عمومي شرکت ارتباطات سيار با اعلام اين خبر با مشترکان خود اتمام حجت کرده و گفته است :” پس از توزيع قبوض ، مشترکان حدود دو هفته مهلت خواهند داشت که نسبت به پرداخت صورتحساب خود، اقدام کنند. در غير اين صورت ، تلفن آن ها قطع يک طرفه شده و پس از اخطار بدهي، قطع کامل صورت مي گيرد .”
به عبارت روشن تر اين اتمام حجت نه به دليل برطرف شدن قطعي مشکلات شبکه توزيع قبوض اپراتور اول بلکه به پشتوانه ارسال پيامکي صورت گرفته که در آن مبلغ صورتحساب به مشترکان اعلام شده است.
با اين وجود اين سئوال مطرح مي شود که در صورت وجود مشکلات پيشين در شبکه توزيع پستي اعلام مبلغ توسط پيامک چه کمکي به پرداخت بموقع قبوض خواهد کرد؟
در خبري که از جانب روابط عمومي اين اپراتور منتشر شده هيچ توضيحي مبني بر برطرف شدن مشکلات شبکه توزيع پستي ارائه نشده و ظاهرا قرار است با همان روال گذشته به کار خود ادامه دهد . در اين صورت با در اختيار داشتن يک پيامک مي توان اقدام به پرداخت مبلغ صورتحساب کرد؟
نکته مهمتر در اين موضوع ، احتمال بروز اشتباه در محاسبه توسط سيستم بيلينگ سنتي اين شرکت است که گفته مي شود توان پاسخگويي به تعداد مشترکان فعلي اپراتور اول را ندارد . در چنين شرايطي به فرض امکان پرداخت اينترنتي ، موبايلي يا از طريق خودپرداز – که امکان آن براي تمام مردم ميسر نيست – اگر مبالغ درج شده در پيامک ها اشتباه باشد چه تضميني براي قطع نشدن سرويس مشترکان وجود دارد؟
منتقدان مي گويند ؛ حتي اين احتمال که ممکن است  صورتحساب پيامکي مشترکان جابجا ارسال شود نيز وجود دارد و اين اپراتور تا مادامي که سيستم بيلينگ و روش هاي توزيع قبوض خود را به شکلي اساسي برطرف نکند، مشکلات مشترکان حل نخواهد شد.
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا