تکنولوژي مخابراتي و خطرات زيست محيطي

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “موبايل يوروپ”،شبکه هاي راديويي به طور معمول حدود ۸۰ درصد کل الکتريسيته مصرفي اپراتور را تشکيل مي دهند،  بنابراين مصرف انرژي هر سايت سلولي تحت بررسي شديد قرار دارد و اين پرسش مطرح است که چه راه حل هاي پيش روي اپراتورها قرار دارد و …

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “موبايل يوروپ”،
شبکه هاي راديويي به طور معمول حدود ۸۰ درصد کل الکتريسيته مصرفي اپراتور را تشکيل مي دهند،  بنابراين مصرف انرژي هر سايت سلولي تحت بررسي شديد قرار دارد و اين پرسش مطرح است که چه راه حل هاي پيش روي اپراتورها قرار دارد و مزاياي طرفداري از محيط زيست براي تجارت اپراتورها چيست؟
تکنولوژي هاي مدرن راديويي و پخش برنامه هاي رسانه اي مانند WCDMA، وايمکس و DVB به مشترکان اتصال موبايلي پهن باند ارايه مي دهد، اما اين تکنولوژي ها به دليل قدرت کم آمپلي فايرهاي RF انرژي شبکه را زياد مصرف مي کنند، و اغلب عامل مصرف نيمي از انرژي و اتلاف آن به صورت گرما در ايستگاه هاي اصلي ۳G هستند.
مصرف زياد انرژي مستقيماً منجر به  افزايش هزينه ها براي اپراتور شده  و تاثير مهمي بر محيط زيست دارد که هر دوي اين ها در زمان حاضر پذيرفتني نيستند.
صنعت مخابرات در تلاش است بازده انرژي را در ايستگاه هاي اصلي نسل جديد توسعه دهد و به سطح بازدهي انرژي ۸۰۰ واتي براي ايستگاههاي GSM  و ۵۰۰ واتي براي ايستگاههاي WCDMA برساند.
صنعت مخابرات حتي اهداف بلند پروازانه تري دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۱۰ مصرف انرژي ايستگاه هاي GSM و WCDMA را به ترتيب به ۶۵۰ وات و ۳۰۰ وات برساند.
بسياري از اپراتورها درنظر دارند تهويه هوا را از سايت هاي سلولي حذف کرده، يا کنترل هاي هوشمند بيشتري نصب کنند، تا انرژي را که براي خنک سازي سايت مصرف مي شود کاهش دهند.
همچنين اپراتورها  قصد دارند برخي از ايستگاه هاي انتخابي را در طول شب خاموش کنند تا تعداد تجهيزاتي را که در حالت آماده باش قرار دارند کاهش دهند، البته اين کار بايد به دقت انجام گيرد تا مشکلات پوششي و ظرفيتي ايجاد نشود.
استفاده از نسل جديد Node Bs که هم اکنون درحال  گسترش است از اين پتانسيل برخوردار است که انرژي مصرفي  را به نصف برساند، اما مصرف کلي انرژي شبکه هاي راديويي  3G و آثار کربني به جا گذاشته به طور غير قابل قبولي بالا خواهد ماند و راه حل هاي بهتري مورد نياز است.
شرکت ژاپني Nujira هم اکنون با  فناوري HAT Modulator يک راه حل براي مشکل مصرف انرژي ارايه کرده است  که بازدهي انرژي آمپلي فايرهاي قديمي را از ۱۵ درصد به ۴۵ درصد مي رساند و  با استفاده از اين سيستم تهويه مطبوع و خنک کننده ها را از سيستم ايستگاه ها حذف کرد و هزينه هاي اجرايي و نگهداري و اعتماد به تجهيزات را افزايش مي دهد.
اين تکنولوژي به طور فعال انرژي را که براي آمپلي فايرها تامين مي شود کنترل مي کند تا مطمئن شود ذره اي از آن به گرما تبديل نشده و هدر نمي رود.
مزاياي ديگر استفاده از تکنولوژي HAT شامل هزينه کمتر نگهداري و اطمينان بيشتر از طريق انتشار کمتر گرما است و تکنولوژي Nujira امکان طراحي ايستگاه ها و انتقال دهنده هاي کوچکتر و ارزان تر را فراهم مي کند که با احتياجات اپراتورها و پخش کننده ها تناسب بيشتري دارد.
يکي از شرکت هايي که از اين تکنولوژي استفاده کرده شرکت ژاپني Sumitomo Electric Industries (SEI) است که در نتيجه آمپلي فايرهاي وايمکس و LTE داراي بازدهي و قدرت بيشتر را به بازار تجهيزات سلولي ارايه مي دهد.
تعدادي از فروشندگان تجهيزات نيز در طرح حفاظت محيط زيست شرکت کرده اند و اريکسون در کنفرانس اخير جهاني تلفن همراه نظرات خود را ارايه داد و طرح پايگاه سبز را در سال ۲۰۰۷ اجرا کرد.
شرکت چيني “هوواوي” سازنده تجهيزات مخابراتي نيز ايستگاه سبز را راه اندازي کرده که ادعا دارد مي تواند به اپراتورها کمک کند و در بيش از ۶۰ درصد مصرف انرژي خود صرفه جويي کنند.
هوواوي اعلام کرد که تکنولوژي هاي DPD و A-Doherty بازدهي ي انرژي را تا ۴۵ درصد افزايش مي دهد به اين شکل که هر ايستگاه مي تواند کمک کند اپراتور ها سالانه تا ۵۷۰۰ کيلووات در ساعت انرژي صرفه جويي کنند، که اين ميزان برابر با کاهش انتشار گاز دي اکسيد کربن ۷/۱ تن ذغال سنگ است.
از آنجا که مي توان مصرف انرژي ايستگاه هاي پخش را تا ۵۰۰ وات کاهش داد، اعتماد و رويکرد به منابعي مانند خورشيدي، باد و متان براي توليد انرژي افزايش يافته بطوري که براي مثال در  12 کشور آفريقايي از انرژي خورشيدي استفاده زيادي مي شود.
هوواوي در سال ۲۰۰۷ ميلادي يکصد هزار ايستگاه سبز GSM را در سراسر جهان راه اندازي کرد. اين امر کمک مي کند سالانه ۵۷۰ ميليون کيلووات در ساعت الکتريسيته صرفه جويي شود که اين ميزان برابر با کاهش انتشار گاز دي اکسيد کربن ۱۳۹ هزار تن ذغال سنگ است.
همچنين “نوکيا زيمنس” قبول کرده است که به اپراتورهاي سراسر دنيا تجهيزات شبکه داراي بازدهي مناسب ارايه دهد و شرکت ها با استفاده از تکنولوژي هاي شرکت ACME قادر خواهند بود عملکرد شبکه خود را افزايش داده و بر رقابت و سوددهي مشترکان تاثير مثبتي بگذارند.
چهار عاملي که موجب مي شوند تا راه حل ها يادشده موثر واقع شوند عبارتند از به حداقل رساندن تعداد سايت هاي ايستگاه مخابراتي، به حداقل رساندن نياز براي تهويه مطبوع براي خنک سازي سايت ها، استفاده از جديدترين تکنولوژي هاي ايستگاه ها و اجراي ويژگي هاي نرم افزاري که استفاده از دسترسي راديويي را براي شرکت هاي بي سيم سازگار مي سازند.
۱۱۳/۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا