روسیه: ائتلاف آمریکایی در موصل کشتار قرون وسطایی می کند

روسیه اعلام کرد: بمب افکن های آمریکا و ائتلاف وابسته در بمباران های شهر موصل، کشتار قرون وسطایی راه انداخته اند و جان شمار زیادی از عراقی ها را گرفته اند.

موبنا – ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه فیس بوکی روز یکشنبه خود ویژگی های حملات هوایی ائتلاف آمریکایی به مناطق مختلف شهر موصل را که از یک هفته پیش شدت یافته و شمار زیادی را قربانی کرده، تشریح کرده است.

وی در آغاز بیانیه خود از انتشار نیافتن اطلاعات رسانه ای در باره حمله های هوایی به موصل انتقاد کرده است.

زاخارووا نوشته است: هیچ اخبار و اطلاعاتی از عملکرد نیروهای ائتلاف آمریکایی حاضر در موصل، پیشروی، تاکتیک و تلفات آنها و همچنین شمار پروازهای رزمی بمب افکن های ائتلاف منتشر نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: چنین می نماید که دستور داده شده، اقدام های جنگی نیروهای ائتلاف آمریکایی رسانه ای نشود، اما نکته مهم واقعیت تلفات غیرنظامیان در موصل است، زیرا در بمباران های هواپیماهای این ائتلاف، کشتاری قرون وسطایی شکل گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: ساکنان موصل همان طور که از سوی تروریست های داعشی کشته می شوند از نیروهای ائتلاف آمریکایی هم ضربه می خورند.

وی نوشته است که برای نجات مردم راهی نیست و هیچ گذرگاه امن انسانی مانند آنچه در حلب سوریه وجود دارد در موصل دیده نمی شود تا برنامه تخلیه ساکنان شهر اجرا شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پایان تاکید کرده است: کاملا آشکار است که ائتلاف آمریکایی با ساکنان موصل بسیار بدتر از جنگجویان حاضر در شهر حلب برخورد می کند.

روسیه در روزهای اخیر بارها نسبت به شمار زیاد تلفات غیرنظامیان در حمله های هوایی و موشکی ائتلاف آمریکایی به موصل هشدار داده است.

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این باره گفته است: هیچ خبرنگار و رسانه ای در موصل فعالیت نمی کند و این مساله باعث شده است، مقام های آمریکایی گزارش های سانسور شده حاوی اطلاعات غیر واقعی از عملیات هوایی ائتلاف منتشر کنند.

خبرگزاری ایتارتاس چهارشنبه گذشته به نقل از سخنان کوناشنکوف نوشت: مطالبی که رسانه های آمریکایی و اروپایی از موصل منتشر می کنند، گزارش های سانسور شده از موفقیت های بی نظیر نیروهای ائتلاف آمریکایی در مبارزه علیه تروریسم بین المللی است، ولی هیچ تصویر زنده ای برای اثبات این ادعاها پخش نمی شود.

ژنرال روسی اظهار کرد: موصل هر روز هدف حمله های بمب افکن های راهبردی بی-۵۲ ان و اف-۱۸ آمریکا از ناو هواپیمابر دوایت آیزنهاور و هواپیماهای رافائل-ام ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه قرار می گیرد و در شبانه روز گذشته نیز ۲۱ نقطه شهر هدف بمب و موشک قرار گرفت که در مجموع از روز سه شنبه ۲۵ عملیات شده است.

وی با انتقاد از سانسور حاکم بر عملیات ائتلاف آمریکایی و تاکید بر اینکه بمب افکن های روسی دو هفته است بر فراز حلب پرواز نمی کنند، خاطرنشان کرد: در حالیکه شمار زیادی خبرنگار در حلب حضور داشتند و همچنین شش گذرگاه برای خروج امن مردم و دو راهرو هم برای جنگجویان پیش بینی شده است، اما در موصل با جمعیت یک میلیون نفر حتی یک گذرگاه هم وجود ندارد و معلوم نیست تاکنون چه شماری از غیرنظامیان قربانی شده اند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: هواپیماهای ائتلاف از جمله بمب افکن های راهبردی بی – ۵۲ آمریکا در یک شبانه روز ۹ بار نواحی مسکونی شهر موصل عراق را بمباران کردند.

کوناشنکوف گفت: در جریان بمباران موصل توسط هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا، شماری از ساکنان کشته و چندین نفر نیز مجروح شدند که دو مورد آن با بمب افکن های راهبردی بی-۵۲ آمریکا بود.

روسیه همچنین با اعلام اینکه در حمله های هواپیماهای ائتلاف آمریکایی به مناطق غیرنظامی عراق در روزهای اخیر دهها نفر کشته و شمار زیادی مجروح شدند، اطلاعات بمباران چند منطقه غیرنظامی از جمله دو مدرسه در موصل را منتشر کرد.

ژنرال سرگئی رودسکوی رئیس اداره اصلی عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با اعلام این خبر، اظهار کرد: ۲۴ اکتبر (سوم آبان) بر اثر حمله موشکی و بمباران هواپیماهای آمریکایی به منطقه تل کیف در ۱۴ کیلومتری شمال موصل یک مدرسه ویران شد که شمار زیادی از دانش آموزان و معلمان جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مجروح شدند.

وی افزود: ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) نیز مدرسه دخترانه ای در منطقه حاج یونس در بخش جنوبی موصل هدف قرار گرفت که شماری قربانی برجای گذاشت.

رودسکوی همچنین ادامه داد: ۲۲ اکتبر (اول آبان) هواپیماهای آمریکایی مناطق مسکونی قره قوش و حزنه عراق را بمباران کردند و سپس روز بعد نیز مناطق الشورا و قرق حراب را هدف حمله های خود قرار دادند که در مجموع ۶۰ کشته و ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا