ایرانسل، رایتل و همراه اول در ترابرد‌پذیری چه وضعیتی دارند

موبنا – در حالی که مرکز ترابرد شماره‌ اپراتورهای همراه در اختیار رگولاتوری است و هفته‌ها از طرح ترابرد‌پذیری (جابه جایی اپراتور با حفظ سیم‌کارت) در شبکه ارتباطی کشور می‌گذرد، جای تعجب و تأمل است که چرا هنوز هیچ گزارش مستندی از سوی وزارت ارتباطات در رابطه با کوچ مشترکان اپراتورها منتشر نشده است. وزارت …

موبنا – در حالی که مرکز ترابرد شماره‌ اپراتورهای همراه در اختیار رگولاتوری است و هفته‌ها از طرح ترابرد‌پذیری (جابه جایی اپراتور با حفظ سیم‌کارت) در شبکه ارتباطی کشور می‌گذرد، جای تعجب و تأمل است که چرا هنوز هیچ گزارش مستندی از سوی وزارت ارتباطات در رابطه با کوچ مشترکان اپراتورها منتشر نشده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه هفته دولت سال جاری طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های همراه(Mobile Portability Number) را از لایه پایلوت خارج و به صورت رسمی رونمایی کرد.

پروژه ترابرد‌پذیری این امکان را به مشترکان اپراتورها می‌دهد که هر وقت از کیفیت، کمیت، تنوع، تعرفه، بسته و پروموشن اپراتور خود ناراضی بودند بدون آنکه بخواهند شماره تلفن خود را تغییر بدهند، اپراتور خود را ترک کرده و به اپراتور برتر انتقال پیدا کنند در چنین شرایطی بی‌شک رقابت بر سر تقویت خدمات در بین اپراتورها تقویت می‌شود. محمود واعظی وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح رسمی پروژه ترابردپذیری، جنگ آینده اپراتورها را جنگ تعرفه‌ها و تنوع بسته‌ها معرفی کرد و خطاب به مدیران اپراتورها که در جلسه حاضر بودند گفت که حرف و عملشان در زمینه ترابرد‌پذیری یکی باشد.

در این بین هر چند هر سه مدیر اپراتورهای حاضر در طرح (همراه اول، ایرانسل، رایتل) با خوش‌بینی از اجرای این طرح سخن گفتند، اما خوشحالی بیش از اندازه مدیرعامل رایتل و ایرانسل از طرح ترابرد‌پذیری بیانگر آن است که این دو اپراتور برخی از مشترکان همراه اول را جذب خود کرده‌اند. در جلسه فوق، مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه تاکنون ۳۹ هزار و ۹۱۰ مشترک همراه اول و ۷ هزار و ۷۰۰ مشترک رایتل تقاضای ترابرد به ایرانسل را داشته‌‌اند از تأخیر در راه‌اندازی این طرح انتقاد کرد و مدیرعامل رایتل نیز با بیان اینکه طی دوره آزمایشی طرح ترابرد‌پذیری بیشترین ترابرد به این اپراتور انجام شده است از اجرای این طرح بسیار ابراز خوشحالی کرد در پایان مدیرعامل همراه اول ترابردپذیری را فرصتی برای این اپراتور و مشترکان آن دانست.
اگر چه وزیر ارتباطات تلاش داشت در زمینه ترابرد‌پذیری بین اپراتورها یک رقابت سالم شکل بگیرد اما اپراتورهای اول و دوم ارتباطی بر سر اعداد و ارقام مشترکان ترابرد شده به شبکه‌شان و ترابرد کرده از آنها به جان هم افتاده‌اند.

به دنبال اعلام آمار ترابرد توسط مدیرعامل اپراتور دوم، همراه اولی‌ها به خشم آمدند به طوری که مدیر ترابردپذیری اپراتور اول آمار اعلام شده از سوی اپراتور دوم موبایل درباره ترابردپذیری را نادرست اعلام کرد. محسن بهداری با بیان اینکه نسبت ادعا شده برای ترابرد بین همراه اول و ایرانسل در آن مراسم نادرست بوده اظهار کرده است تا نهم مهرماه ۹۵، شمار تقاضای ورود به شبکه ایرانسل از همراه اول ۳۹ هزار و ۹۱۰ تقاضا نبوده بلکه مطابق با آمار موجود ۲۳ هزار و ۷۶۸ مورد است.

هر چند همراه اول مدعی شده ایرانسل گزارشش در مورد ترابرد‌پذیری نادرست نیست اما در این رابطه باید رگولاتوری گزارش دهد.
در این بین باید عنوان داشت هم اکنون مقوله اینترنت و بسته‌های اینترنتی در بین مشترکان اپراتورها بسیار اهمیت پیداکرده است، حال آنکه اپراتورهای کوچک‌تر در این حوزه گاه بهتر از اپراتورهای بزرگ عمل کرده‌اند و مردم بی‌صبرانه در انتظار انتشار گزارش رگولاتوری در رابطه با ترابرد‌پذیری هستند تا ببینند وضعیت کاربران مشترکان در جریان ترابرد‌پذیری چه تغییراتی کرده است.

 منبع: روزنامه جوان | نویسنده:هادی غلامحسینی  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا