مراسم رقص و پایکوبی در یکی از مدارس استان

آموزش و پرورش یکی از وزارت خانه هایی است که در تمامی کشورهای جهان جایگاه خاصی دارد و توجه ویژه ای به این قشر از جامعه می شود تا بتوانند فرزاندان صالحی در شان جامعه شان بسازند و کشورشان را بیانیاز کنند. در سالیان نه چندان دور در کشور، دانشگاهی به نام تربیت معلم تاسیس …

آموزش و پرورش یکی از وزارت خانه هایی است که در تمامی کشورهای جهان جایگاه خاصی دارد و توجه ویژه ای به این قشر از جامعه می شود تا بتوانند فرزاندان صالحی در شان جامعه شان بسازند و کشورشان را بیانیاز کنند.
در سالیان نه چندان دور در کشور، دانشگاهی به نام تربیت معلم تاسیس شد که در مقطعی به دلیل همین مسائل سیاسی و نگاه سیاسی مدیران به مسئله آموزش و پرورش، فعالیت این دانشگاه متوقف شد اما مجددا راه اندازی شد.با نگاهی گذرا به فعالیت های این دانشگاه به منظور تربیت معلم می شود دریافت که تربیت معلمی آن هم در یک کشور اسلامی کار یک شب و یا یک هفته و چند ماه نیست که بشود با برگزاری یک دوره فشرده و با غیبت طولانی آن هم توسط مدارس غیرانتفاعی اجرا شود.
هفته گذشته مقام معظم رهبری در دیدار وزیر و مسئولان آموزش و پرورش و جمع زیادی از معلمان سراسر کشور “ضمن تبیین جایگاه بی بدیل آموزش و پرورش و همچنین نقش بسیار مهم و تأثیرگذار معلم در تربیت نسلی با ایمان، دانا، روشن بین، دارای اعتماد به نفس، پرنشاط و امیدوار، تحقق چنین اهداف والایی را در گرو اجرای منسجم و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانستند و تأکید کردند: مسئولان دولت بویژه مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش و پرورش و مسائل معیشتی معلمان نگاه ویژه و فراتر از دستگاههای دیگر داشته باشند و بدانند هرگونه هزینه در این مجموعه، سرمایه گذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده است”.
اگرچه به نظر می رسد فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در مدارس افزایش یافته است اما این افزایش نه تنها ارتباطی با سخنان رهبری ندارد بلکه برعکس این افزایش به منظور بهره برداری های شخصی و نگاه کاسب کارانه به منظور افزایش ثروت شخصی است.اثبات این ادعا با توجه به فعالیت هایی که رنگ و بوی سود شخصی دارد، امکان پذیر است.
اما به نظر می رسد اشاره به نکات زیر می تواند به منظور تحریک خرد جمعی و فشار افکار عمومی به منظور اقدام عملی مسئولین مربوطه در راستای اهداف اسلامی کشور و مقام معظم رهبری ثمر باشد.
اول اینکه با توجه به اهمیت تربیت دانش آموزان یک جامعه آن هم با توجه به ارزشهای یک جامعه انتظار می رود که نظارتی جدی و دقیق به منظور جذب افراد مختلف در مدارس صورت گیرد.جذب افراد مسئله دار که هم با هویت ایرانی اسلامی و هم با انقلاب اسلامی زاویه دارند، نمی تواند برازنده مدارس تحت نظر آموزش و پرورش باشد. والدین با سختی و مشقت بسیار زیاد در زمینه اقتصاد با تهیه پول های کلان و با هزار امید و آرزو فرزند خود را برای تربیت بهتر و آموزش بهتر به مدارس غیرانتفاعی می فرستند، اما حضور افرادی مسئله دار و بی تخصص نه تنها به بار علمی فرزندان جامعه نمی افزاید بلکه با تفکر سکولار خود می تواند نهال ضد دینی و انقلابی در ذهن یک دانش آموز ایرانی بکارد.لذا از آموزش و پرورش ام القرای جهان اسلام انتظار می رود نظارت خود را در جذب معلمان حق التدریسی مخصوصا در مدارس غیر انتفاعی افزایش دهد.
دوم اینکه با قدرتمند شدن مراکز تربیت معلم و ورود هرچه بیشتر فرهنگیان و اساتید خبره در این حوزه، امید جامعه به منظور حضور معلمین متخصص در کشور افزایش می یابد.هر شغل و حرفه ای برای پویایی و پیشرفت نیازمند نیروهای متعهد و متخصص است که تجربه نشان می دهد مراکز تربیت معلم که با هدف و برنامه ریزی تاسیس شده اند توانسته اند بیشترین بازدهی را به منظور تربیت معلم از خود به نمایش بگذارد.البته این مسئله دلیل نمی شود که از انتقاداتی به این مراکز وارد است عبور کنیم.
سوم اینکه والدین و خانواده ها به منظور تحویل فرزند خوب به جامعه تنها نبابد از آموزش و پرورش و مدرسه و معلم انتظار داشته باشند.برخی والدین گمان می کنند وظیفه آنها در قبال فرزندشان در جهت کسب علم و معرفت، تنها هزینه مادی و حضور فرزندشان در بهترین مدارس شهر است اما به نظر می رسد قبل از این تفهیم حداقل نکات اخلاقی و آموزشی به فرزندان به منظور مطالبه از اجتماع و مدرسه و بعد از آن پیگیر بودن والدین از مسئولین مدارس از مهمترین وظایف خانواده ها به منظور موفقیت فرزندان باشد.
اینجاست که احساس مسئولیت و باری که بر روی دوش تک تک افراد جامعه و مسئولین است سنگین تر می شود تا از این میراث گران بها تمام قد دفاع کنند آن هم در شرایطی که برخی از مسئولین مدارس آن هم با همکاری والدین دانش آموزان ارزش ها را زیر پا گذاشته و عملا سفره ضد ارزش را در مکان مقدسی همچون مدرسه که باید محور علم و دانش باشد پهن می کنند.
این در حالی است که یکی از مدیران مدارس ابتدایی در استان بوشهر به مناسبت روز معلم این مکان مقدس را به بهانه  روز معلم تبدیل به یک مراسم رقص و پایکوبی کرده و تمامی خردسالان باغ زندگی را از مسیر دین و ارزش های انقلاب منحرف کرده است.
مسئولین آموزش و پرورش باید در نظر داشته باشند که این شکوفه ها را باید با توجه به ارزش های انقلاب اسلامی پرورش دهند.
این مدیر مدرسه به جای اینکه به دانش آموزان خاطرات رشادت های شهیدان همچون نادر مهدوی و بیژن گرد را یادآوری کند و یا از دو قرن مقاومت استان بوشهر حرفی به میان آورد امروز اقدام یه حرکتی کرده است که چراغ سبزی به بیگانگان نشان دهد و دل این شهیدان را به درد آورد.
حال مسولین وزارت آموزش و پرورش و ارشد استانی باید با این معلمین برخورد کنند تا دیگر هر مدیری به بهانه های گوناگون اقدام به برگزاری مراسمات ضد فرهنگی در مدارس نکند و مسیر تعلیم و تربیت را به بیراهه نکشاند و از این ظرفیت به نحو شایسته و مطلوب استفاده کند.

دکمه بازگشت به بالا