سلاخی یک کروکدیل در سیرک

به گزارش موبنا به نقل ز مهر، پس از آنکه کمپین مردمی «سیرک نه» که با همراهی ۴۰ سازمان مردم نهاد زیست محیطی در سراسر کشور شکل گرفت، توانست موافقت ۲۲ اداره کل محیط زیست را برای عدم صدور مجوز برای سیرک حیوانات جلب کند بارقه های امید در بین حامیان محیط زیست و دوستداران …

به گزارش موبنا به نقل ز مهر، پس از آنکه کمپین مردمی «سیرک نه» که با همراهی ۴۰ سازمان مردم نهاد زیست محیطی در سراسر کشور شکل گرفت، توانست موافقت ۲۲ اداره کل محیط زیست را برای عدم صدور مجوز برای سیرک حیوانات جلب کند بارقه های امید در بین حامیان محیط زیست و دوستداران حیوانات شکل گرفت که کابوس آزار حیوانات در سیرک ها پایان خواهد یافت و نام ایران در بین کشورهایی که به سیرک حیوانات مجوز نمی دهند ثبت خواهد شد و افتخاری بزرگ در عرصه جهانی حفاظت از محیط زیست نصیب ایران خواهد شد.

در حالیکه همه مقدمات برای لغو دائمی سیرک حیوانات در ایران فراهم شده بود و استدلالات علمی و اخلاقی در کنار فتاوای مراجع تقلید و حمایت رسمی رئیس سازمان محیط زیست شرایط را برای لغو دایمی سیرک حیوانات آماده کرده بود به یک باره در روزهای پایانی سال گذشته از سوی رییس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست اعلام شد که سیرک حیوانات حداقل تا دو سال دیگر ممنوع نخواهد شد.

عدم حذف سیرک حیوانات با انتقاد شدید فعالان حقوق حیوانات و گروه های زیست محیطی همراه شد و از آن به عنوان عیدی سازمان محیط زیست به سیرک داران یاد شد . اما روند آگاهی عمومی نسبت به سیرک حیوانات امروز به جایی رسیده که نه تنها فعالان حقوق حیوانات نسبت به صدور مجوز به سیرک های حیوانات اعتراض دارند بلکه این بار نوبت به سیرک داران رسیده که سازمان حفاظت محیط زیست را به احترام به حقوق حیوانات دعوت می کنند.

بهداد سلطانیان که زمستان سال گذشته برای نخستین بار تهیه کنندگی سیرک بدون حیوان پرشین را بر عهده داشت ضمن گلایه  از اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست به دلیل دادن فرصت دوباره به سیرک ها برای استفاده از حیوانات می گوید: روند اعطای مجوز به سیرک حیوانات باید متوقف شود.

او به اتفاقی که سال گذشته در قشم در سیرک قهرمانی برای شیرها افتاد اشاره می کند و می افزاید: اما چندی بعد باز هم سازمان محیط زیست مجوز حیوان آزاری در سیرک را این باردر کرج اعطا کرد و این ابهام که چرا سازمان محیط  زیست با سیرک های حیوانات برخورد نمی کند درمیان حامیان حقوق حیوانات بدون پرسش باقی ماند.

بنیانگذار نخستین سیرک بدون حیوانات با اشاره به سیرک پرشین تأکید می کند: پس از مشکلاتی که برای شیرهای سیرک پرشین رخ داد، اعلام آمادگی کردم که تهیه کنندگی سیرک پرشین را به شرط عدم استفاده از حیوانات بر عهده بگیرم و بر همین اساس در زمستان گذشته نخستین سیرک بدون حیوانات ایران در زادگاهم اصفهان آغاز به کار کرد که با استقبال فراوان مردم و گروه های زیست محیطی همراه بود اما عدم حمایت اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست از سیرک و اعطای مجوز به سیرک حیوانات در استانهای مختلف موجب دلسرد شدن سهامداران سیرک پرشین شد و سرانجام اعلام کردند وقتی هنوز برای سیرک های حیوانات مجوز صادر می شود چرا ما از حیوانات استفاده نکنیم.!

به گفته او، پس از درخواست سهامداران برای استفاده مجدد از حیوانات در سیرک پزشین بنده و یکی دیگر از همکاران از آن مجموعه جدا شدیم و سیرک بدون حیوان ستاره ایرانیان به مدیریت محمد داوری را در شهرستان چادگان ایجاد کردیم و در حال حاضر نیز در سومین شهر ایران یعنی همدان سیرک بدون حیوانات را در حال اجرا داریم که با استقبال فراوان همراه شده است. همچنین همکار دیگری که حاضر به ادامه فعالیت در سیرک پرشین به دلیل در خواست سهامداران نشد نیز در سبزوار  در حال اجرای سیرک بدون حیوان است.

سلطانیان می گوید: به عنوان کسی که سال ها در سیرک های حیوانات کار کرده ام می دانم چه اتفاقات و خشونت هایی در این سیرک ها در مورد حیوانات اعمال می شود و عدم واکنش مناسب از طرف سازمان محیط زیست سبب گسترش حیوان آزاری  و بی توجهی سیرک داران به وضعیت حیوانات می شود بنابراین جای تعجب دارد که چگونه  سازمان محیط زیست به عنوان متولی حقوق حیوانات بدون توجه به خواسته ای عمومی اجازه داده تا دو سال دیگر سیرک حیوانات در ایران برگزار شود؟

او در خصوص خشونت هایی که در سیرک های حیوانات در مورد حیوانات اعمال می شود به سلاخی پوست یک کروکدیل مرده در سیرک قهرمانی اشاره می کند و می گوید: پس از اینکه از این ماجرا با خبر شدم با رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست تماس گرفتم و موضوع را با وی در میان گذاشتم اما هیچ اقدامی صورت نگرفت تا جایی که این مساله  رسانه ای شد.

به گفته سلطانیان، طبق دستورالعمل در صورت مرگ حیوانات باید به سازمان محیط زیست اطلاع داده شود ولی سیرک فوق این کار را انجام نداده بود و اداره محیط زیست نیز در برابر اطلاع رسانی سکوت کرد و واکنشی برای ضبط پوست حیوان انجام نداد.

آنطور که بنیانگذار نخستین سیرک بدون حیوانات، می گوید: از زمانی که تصمیم گرفتم سیرک بدون حیوانات در کشور برگزار کنم شاهد تهدیدها و فشارهای مختلف از سوی سیرک های حیوانات بوده ام و در این میان تنها به حمایت تشکل ها و افراد دوستدار محیط زیست دلخوش بوده ایم و با وجود تمام مشکلات به دوستداران محیط زیست و فعالان حقوق حیوانات قول می دهیم برگزاری سیرک بدون حیوانات را با تمام قدرت ادامه دهیم و این مژده را به حامیان حیوانات می دهم که در آینده ای نزدیک نخستین سیرک بین المللی ایران و روسیه بدون استفاده از حیوانات در کشورمان به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

دکمه بازگشت به بالا