۷/۵ میلیون ایرانی دیابت، ۱۰ میلیون فشارخون و ۲۵ میلیون اضافه وزن دارند

این مطلب را معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما بیان کرد و در پاسخ به این پرسش که در فاز دوم «طرح تحول نظام سلامت» و ارایه «شبکه بهداشت» چه کار خواهیم کرد و چه برنامه‌ای برای این قسمت از طرح دارید، گفت: یکی از …

این مطلب را معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما بیان کرد و در پاسخ به این پرسش که در فاز دوم «طرح تحول نظام سلامت» و ارایه «شبکه بهداشت» چه کار خواهیم کرد و چه برنامه‌ای برای این قسمت از طرح دارید، گفت: یکی از کارهایی که برای نخستین بار در کشور به اجرا درمی‌آید ارایه مراقبتهای اولیه بهداشتی برای روستاییان و عشایر در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت است که در بسته بهداشت پیش بینی شده است.
تلاش برای تحقق «عدالت در سلامت»
دکتر علی سیاری در این خصوص افزود: ما در این بخش از «طرح تحول نظام سلامت» یا فاز دوم، انواع مکمل‌های مورد نیاز، واکسن پنتاوالان، ۴۲۳ قلم دارو، خدمات دندانپزشکی، پزشک و ۲۴۰۰ خودرو تأمین کرده‌ایم و پیش بینی می‌کنیم با ارایه این خدمات بخش بزرگی از جمعیت ما که تاکنون از خدمات لازم بهداشتی درمانی بی‌بهره بوده‌اند تحت پوشش قرار گیرند.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به شعار سال ۲۰۰۸ سازمان جهانی بهداشت که دولتها باید به مردم اطمینان بدهند که در نزدیکترین محل زندگی و محل کارشان می‌توانند آموزش ببینند و به خدمات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند، خاطرنشان کرد: برای تحقق این موضوع سه فاکتور یا مؤلفه تحت عنوان مردم، نظامی که خدمت ارایه دهد و تأمین نیازهای مالی باید مدنظر قرار می‌گرفت که در سیستم ۳۰ ساله ما با اینکه پول داشتیم، مردم هم بودند، نظام خدمتی هم وجود داشت ولی چون مدیریت لازم وجود نداشت این سه ویژگی دیده نشده بود، ولی خوشبختانه امروز با درایت مقام معظم رهبري که دغدغه‌ای جز تأمین سلامت و خدمت به مردم ندارند و تأمین سلامت مردم بزرگترین دغدغه ایشان است و همچنین دولت، مجلس شورای اسلامی و سازمانهای مرتبط با موضوع سلامت، مدیریت لازم اعمال شده و موضوع «عدالت در سلامت» و توزیع عادلانه خدمت که مهمترین مؤلفه در تأمین سلامت جامعه می‌باشد در حال تحقق یافتن است.
آمار بالای بیماری‌های غیرواگیر
دکتر سیاری با اشاره به آمار بیماری‌های غیرواگیر و آسیبهای اجتماعی (اعتیاد و…)که تهدیدی جدی برای سلامت به شمار می‌آید، تصریح کرد: سالانه ۸۳ هزار مرگ به خاطر فشار خون بالا اتفاق می‌افتد و ۱۰ میلیون نفر از هموطنان ما دچار فشار خون بالا هستند. همچنین حدود هفت میلیون و پانصد هزار نفر دیابت دارند که ۵۰ درصد آنها از بیماری خود آگاهی ندارند، در حالی که می‌توان بخشی از این بیماری‌ها را پیشگیری و بخشی دیگر را با کنترل بموقع از نابینا شدن و نارسایی کلیه و… نجات داد و افزون بر آن ۲۵ میلیون نفر از افراد جامعه ما دچار چاقی و اضافه وزن هستند که به عوارضی از قبیل سکته مغزی، قلبی، فشار خون و… مبتلا می‌شوند.
خطر روز افزون سیگار
به گفته وی متأسفانه سالانه بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مبلغی معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان پول خود را برای کشیدن سیگار هزینه می‌کنند که بار بیماری‌های ناشی از کشیدن سیگار نیز به دولت و خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌شود. از این رو در بسته بهداشت و در واقع فاز دوم «طرح تحول نظام سلامت» قصد داریم به پیشگیری و بهداشت اولویت بیشتری داده و در خط اول از وجود کارشناسان استفاده کنیم. یعنی برای هر سه تا چهار هزار نفر یک کارشناس بهداشتی و هر ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر یک پزشک در نظر بگیریم.
معاون بهداشتی وزیر با تأکید بر نقش همکاری نیروی انتظامی، روحانیت، استانداران، فرمانداران و همه مسؤولان و سازمانهای مرتبط با سلامت فردی و اجتماعی در پیشبرد برنامه‌های بهداشتی در حاشیه شهرها و روستاها تصریح کرد: برای اجرایی شدن این سیستم در سراسر کشور ما نیازمند همکاری ارگانها و سازمانهای مختلف هستیم تا سلامت را به افراد جامعه هدیه دهیم. و در این راستا با توجه به اینکه تأمین سلامت تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست بلکه تمام سازمانها و ارگانها و… در آن سهیم هستند از همه می‌خواهیم ما را یاری دهند تا در نظام سلامت نیز شاهد انقلابی افتخارآفرین باشیم.
درخواست از رسانه‌ها برای یاری وزارت بهداشت
وی نقش رسانه‌ها را در بحث آموزشی، اطلاع رسانی و پیشبرد اهداف بهداشتی بسیار مؤثر و با اهمیت دانست و از دست اندرکاران رسانه‌ها خواست در این زمینه وزارت بهداشت و مجریان طرح تحول نظام سلامت را یاری کنند.
دکتر سیاری در پایان گفت: با توکل به لطف و عنایت خداوند و با اراده‌ای انقلابی فاز دوم «طرح تحول نظام سلامت» را نیز برای همه مردم در سراسر کشور اجرا می کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا