بهترین روش‌های تبدیل عکس به متن

اگر برای کسب‌و‌کار و یا استفاده شخصی، نیاز به نرم‌افزار OCR دارید، می‌توانید از وبسایت آنلاین اسکنیفای استفاده کرده و فایل‌های خود را با استفاده از آن تبدیل کنید.

اگر تاکنون به تغییر و یا سرچ در مطالب موجود در یک فایل PDF و یا عکس نیاز پیدا کرده باشید، احتمالا به اهمیت تبدیل عکس به متن پی برده‌اید. تبدیل عکس به متن، یک راهکار فوق‌العاده برای ذخیره اطلاعات داخل عکس و فایل PDF، قابل جستجو کردن، تغییر دادن، کاهش حجم و دسته‌بندی اطلاعات است.

اگر قصد دارید از یک دستخط نوشته‌شده روی کاغذ، متن پرینت‌شده، کارت ویزیت و یا هر سند دیگری، متن را استخراج کرده و از آن استفاده کنید، می‌توانید از روش‌های ارائه‌شده در این مقاله اسکنیفای بهره ببرید.

تبدیل عکس به متن

تکنولوژی تبدیل عکس به متن

فناوری تبدیل عکس به متن که به‌عنوان تشخیص کاراکتر نوری (OCR) نیز شناخته می‌شود، از الگوریتم‌های پیشرفته و تکنیک‌های یادگیری ماشین برای شناسایی و استخراج کاراکترها از تصاویر و سپس تبدیل آن‌ها به متن قابل ویرایش و جست‌و‌جو استفاده می‌کند.

فناوری OCR به‌طور گسترده در صنایع مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی، مالی و آموزش برای کارهایی مانند دیجیتالی‌کردن اسناد کاغذی، خودکار‌کردن ورود داده‌ها و استخراج اطلاعات از تصاویر استفاده می‌شود.

فناوری OCR

الگوریتم‌های فناوری OCR

چشم انسان به‌طور طبیعی، الگوها، فونت‌ها یا سبک‌های مختلف نوشتار را تشخیص می‌دهد؛ اما برای کامپیوتر این کار آسان نیست. هر سندِ اسکن‌شده، یک فایل گرافیکی است؛ یعنی الگویی از پیکسل‌ها. کامپیوتر باید بتواند با استفاده از الگوریتم‌های خاصی، این فایل گرافیکی را به متن قابل ویرایش تبدیل کند.

الگوریتم مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها یا یک روش گام‌به‌گام برای حل یک مسئله یا تکمیل یک کار است. فناوری OCR با استفاده از الگوریتم‌های خاص، یک تصویر گرافیکی را بومی‌سازی و شناسایی کرده و در نهایت تصویر را به یک فایل متنی تبدیل می‌کند.

در اینجا الگوریتم فناوری OCR را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول: پیش‌پردازش

هدف از این مرحله این است که فایل ورودی توسط الگوریتم OCR قابل استفاده باشد. برای این کار، نویز و پس‌زمینه حذف شده و تغییرات زیر روی فایل انجام می‌شود:

  • تجزیه و تحلیل چیدمان: شناسایی زیرنویس‌ها، ستون‌ها و نمودارها به عنوان بلوک
  • شیب‌زدایی: کج‌کردن سند دیجیتال برای ایجاد خطوط افقی درصورتی‌که در حین اسکن به‌درستی تراز نشده باشد.
  • اصلاح تصویر: صاف‌کردن لبه‌ها، حذف ذرات گرد و غباری که اسکن شده‌اند، افزایش کنتراست بین متن و پس زمینه

مرحله دوم: تشخیص متن

برخی از الگوریتم‌ها، کلمات جداگانه را شناسایی کرده و آن‌ها را به حروف تقسیم می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر مستقیماً، بدون تقسیم آن به کاراکتر با کلمه کار می‌کنند.

برای تشخیص متن از پس‌زمینه از باینریزه‌کردن استفاده می‌شود. باینریزه‌کردن یا دوتایی‌کردن به معنای تبدیل سند اسکن‌شده به فرمت سیاه و سفید، که در آن مناطق تیره نشان‌دهنده کاراکترها (الفبایی یا عددی) و مناطق سفید به‌عنوان پس‌زمینه مشخص می‌شوند، است. این مرحله به تشخیص فونت‌های مختلف کمک می‌کند.

مرحله سوم: تشخیص کاراکتر

در این مرحله، الگوریتم تک‌تک کاراکترهای هر کلمه را شناسایی می‌کند. این کار با استفاده از یک مدل یادگیری ماشینی انجام می‌شود که بر روی مجموعه داده بزرگی از کاراکترها آموزش داده شده است.

مرحله چهارم: مدل‌سازی زبان

در نهایت، متن شناخته‌شده در زمینه زبان مورد استفاده تجزیه‌و‌تحلیل می‌شود. این مرحله شامل استفاده از مدل‌های آماری برای تصحیح خطاها و بهبود دقت متن خروجی است.

مرحله پنجم: خروجی

پس از مدلسازی، متن نهایی به‌شکل قابل ویرایش در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

این مراحل برای هر تصویری که پردازش می‌شود، تکرار می شود و در نتیجه تبدیل متن، دقیق و قابل اعتماد است.

مشکلات استفاده از نرم‌افزارهای تبدیل عکس به متن

نرم‌افزارهای زیادی برای تلفن همراه و همچنین، دستگاه کامپیوتر وجود دارند که با مجهز‌بودن به فناوری OCR، کار تبدیل متن به عکس را انجام می‌دهند. همچنین سایت‌های متنوعی برای این کار توسعه یافته‌اند. اما چیزی که مهم است، کیفیت خروجی، مخصوصا برای زبان فارسی است.

یک نرم‌افزار OCR مجهز به هوش مصنوعی، برای تبدیل عکس به متن نیاز به آموزش دارد. هرچه آموزش نرم‌افزار بیشتر و صحیح‌تر باشد، خروجی، دقیق‌تر و صحیح‌تر خواهد بود.

از آنجا که نرم‌افزارهای بین‌المللی OCR بیشتر بر زبان انگلیسی و سایر زبان‌های رایج دنیا متمرکز هستند، تعداد کمی از آن‌ها از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند. علاوه‌بر این، از آنجا که تعداد اسناد تبدیل‌شده به زبان فارسی کم‌تر از زبان انگیسی است، هوش مصنوعیِ نرم‌افزارهایی که فارسی را پشتیبانی می‌کنند، بر فارسی به‌اندازه سایر زبان‌ها مسلط نیست. همه این‌ها می‌تواند منجر به نتایج غیردقیق ‌شود.

اما استفاده از یک نرم‌افزار OCR که به‌شکل اختصاصی در زمینه زبان فارسی و حتی متون دست‌خطی این زبان آموزش دیده است، می‌تواند به‌خوبی و با دقت زیاد تبدیل عکس به متن را به انجام برساند. پس اگر قصد دارید سند خود را به متن تبدیل کنید، بهتر است از انواع پیشرفته نرم‌افزارهای OCR ایران استفاده کنید.

اسکنیفای

از چه نرم‌افزاری برای تبدیل عکس به متن استفاده کنیم؟

یکی از نرم‌افزارهای بومی مناسب برای تبدیل PDF و عکس به متن، اسکنیفای است. این نرم‌افزار به‌شکل حرفه‌ای و با قیمت فوق‌العاده، عکس‌ها، متون PDF و حتی دستخط‌های شما را به متن قابل ویرایش تبدیل می‌کند. اسکنیفای، به‌شکل آنلاین موجود است و می‌تواند هر سندی را به متن قابل ویرایش مبدل سازد.

مزایای استفاده از اسکنیفای

با استفاده از نرم‌افزار اسکنیفای، شما می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • قیمت بسیار مناسب در مقایسه با سایت‌ها و نرم‌افزارهای خارجی
  • امکان تست رایگان
  • اشتراک‌های جذاب و گوناگون
  • تبدیل تخصصی عکس‌ها به متون فارسی
  • تبدیل دستخط فارسی به متن
  • تبدیل فایل PDF به متن
  • بارگذاری سریع و خروجی با کیفیت

نرم‌افزارهای دیگر برای تبدیل عکس به متن

چنانچه تمایل دارید از نرم‌افزارهای بین‌المللی OCR برای تبدیل عکس به متن استفاده کنید، می‌توانید موارد زیر را امتحان نمایید:

ChatGPT

ChatGPT

بیشتر ما چت جی‌پی‌تی را به‌عنوان یک هوش مصنوعی مکالمه می‌شناسیم. اما خوب است بدانید این نرم‌افزار مشهور، در حالت پرمیوم دارای قابلیت تبدیل عکس به متن است. این نرم‌افزار از ترکیبی از پردازش زبان طبیعی (NLP) و فناوری بینایی کامپیوتری برای شناسایی دقیق حروف و تبدیل آن‌ها به متن قابل تغییر، استفاده می‌کند.

اگر نسخه پرمیوم ChatGPTرا دارید، می‌توانید از قابلیت OCR آن، برای تبدیل عکس به متن استفاده کنید.

Ocr2edit.com

این پلتفرم مجهز به هوش مصنوعی، علاوه‌بر زبان انگلیسی از بسیاری از زبان‌های دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید فایل مورد نظر خود را از منابع مختلف از جمله فضای ذخیره‌سازی ابری و یا به‌شکل آفلاین، آپلود کنید. همچنین می‌توانید آن را در کادر بکشید و رها نمایید.

یکی از ویژگی‌های Ocr2edit.com پشتیبانی آن از فرمت‌های مختلف عکس و همچنین فایل PDF است. لازم به ذکر است که این نرم‌افزار در دو حالت رایگان و پولی ارائه می‌شود که حالت رایگان آن امکانات محدودی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Ocr.best

این پلتفرم آنلاین، علاوه‌بر پشتیبانی از فرمت‌های مختلف عکس، می‌تواند با پلتفرم‌های مختلف ذخیره‌سازی آنلاین مانند Google Drive و Dropbox ادغام‌ شود. Ocr.best حتی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهدکه به‌جای خود عکس، لینک آن را وارد کرده، متن را تحویل بگیرید.

پیدا‌کردن یک نرم‌افزار باکیفیت و ارزان برای تبدیل عکس و PFD به متن، می‌تواند گره از کار بسیاری از مشاغل بگشاید. فرقی ندارد که معلم باشید و یا در بایگانی یک اداره کار ‌کنید، در هر صورت اگر برای کسب‌و‌کار خود و یا حتی استفاده شخصی، نیاز به نرم‌افزار OCR دارید، می‌توانید از وبسایت آنلاین اسکنیفای استفاده کرده و تبدیل عکس به متن را با استفاده از آن انجام دهید.

https://karza.in/blogs/how-does-an-ocr-algorithm-work

https://indatalabs.com/blog/ocr-automate-business-processes#:~:text=Optical%20character%20recognition%20(OCR)%20algorithms,computers%20to%20efficiently%20process%20them.

https://www.linkedin.com/pulse/future-multimedia-search-image-to-text-conversion-using-ocr-chooch-j8wze

دکمه بازگشت به بالا