چرا نرخ اینترنت موبایل در دنیا گران‌تر از اینترنت ثابت است؟

قیمت‌ اینترنت یکی از چالش‌برانگیز‌ترین موضوعات مشترکان و اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات است.

موبنا؛ فرحناز زرینبرخی مسئولان و تصمیم‌گیران صنعت مخابرات نیز به دلایل مختلف مثل توجه به جنبه‌های سیاسی و تبلیغاتی، تلاش می‌کنند فنر افزایش قیمت اینترنت را فشرده‌تر کنند یا حداقل مانع باز شدن آن در دوره مسئولیت‌شان شوند؛ اما اساسا چرا این تفاوت قیمت وجود دارد؟

***

بازی با تعرفه‌های اینترنت ثابت و همراه

یکی از بازی‌های تبلیغاتی تعرفه‌های اینترنت ثابت و همراه، همسان‌سازی نرخ ایتنرنت برای موبایل و ثابت است. شاید ظاهر این اتفاق برای مصرف‌کننده جذاب باشد،‌ اما حقیقت ماجرا این است که اینترنت موبایل از یک زیرساخت به‌همراه فناوری BTS‌های خاص استفاده می‌کند و توسعه زیرساخت‌های این بخش به‌شدت هزینه‌های دلاری دارد. به اعتقاد کارشناسان توسعه اینترنت همراه حداقل چند برابر هزینه بیشتری نسبت به نوع ثابت دارد. از این رو اگر اپراتوری بخواهد نسل چهار و نسل پنج را در کشور توسعه دهد، مجبور است بودجه‌ چند صد میلیون دلاری را در نظر بگیرد. در حالی‌که درآمد همین اپراتور از طریق تعرفه‌های دستوری و ریالی تامین می‌شود.

همان‌طور که اول این مطلب اشاره شد، شاید ظاهر این اتفاق که قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد برای مصرف‌کننده جذاب باشد، اما حقیقت ماجرا این است که اقتصاد ایران به‌طور معمول حداقل ۵۰ درصد تورم سالانه را تجربه می‌کند و جمع کردن فنر تعرفه‌ها و نرخ‌های دستوری فقط صنعت مخابرات ایران را عقب‌افتاده می‌کند. دود این اتفاقات نیز در نهایت به چشم مشترکی می‌رود که نمی‌تواند از یک اینترنت پرسرعت مطابق با استانداردهای جهانی بهره‌مند شود. در ادامه چهار عامل تاثیرگذار بر تعرفه اینترنت همراه را تشریح کرده‌ایم.

۱- محدودیت در حجم داده‌ای

اولین عاملی که باعث افزایش هزینه اینترنت همراه نسبت به اینترنت ثابت می‌شود، محدودیت در حجم داده‌ای است که در هر ماه می‌توانید استفاده کنید. در حالی که بسیاری از اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت، بسته‌های نامحدود داده را ارائه می‌دهند، بسیاری از بسته‌های اینترنت همراه حجم داده‌ای محدود دارند. به عنوان مثال، یک بسته اینترنت همراه معمولاً حدود پنج گیگابایت داده در ماه را شامل می‌شود، در حالی‌که بسته‌های اینترنت ثابت معمولاً بیشتر از ۱۰۰ گیگابایت داده در ماه را شامل می‌شوند.

۲- محدودیت در سرعت اینترنت

عامل دومی که باعث افزایش هزینه اینترنت همراه نسبت به اینترنت ثابت می‌شود، محدودیت در سرعت اینترنت است. در حالی که بسیاری از اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت، سرعت بالایی را به کاربران خود ارائه می‌دهند، بسیاری از بسته‌های اینترنت همراه سرعت پایین‌تری دارند. به عنوان مثال، بسیاری از بسته‌های اینترنت همراه سرعت ۴G را شامل می‌شوند، در حالی که سرعت اینترنت ثابت معمولاً بالاتر از این است.

۳- هزینه تجهیزات و زیرساخت

عامل سومی که باعث افزایش هزینه اینترنت همراه نسبت به اینترنت ثابت می‌شود، هزینه تجهیزات و توسعه زیرساخت است. عموما توسعه اینترنت ثابت به اندازه اینترنت همراه نیست. به‌دلیل به‌روزرسانی و پیشرفت اینترنت همراه، معمولا سرمایه‌گذاری در این بخش چندین برابر اینترنت ثابت است.

۴-  محدودیت در پوشش شبکه

در نهایت، عامل چهارمی که باعث افزایش هزینه اینترنت همراه نسبت به اینترنت ثابت می‌شود، محدودیت در پوشش شبکه است. در حالی که بسیاری از مناطق شهری و حومه دسترسی به اینترنت همراه دارند، در بسیاری از مناطق روستایی و دورافتاده، پوشش شبکه همراه نامحدود است. بنابراین اگر شما در یک منطقه با پوشش شبکه همراه نامحدود قرار دارید، شاید بخشی از هزینه اینترنت همراه برای پوشش شبکه پرداخت شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا