مسلسل ام۶۰ ؛ سلاح مورد علاقه آمریکایی ها از ۱۹۵۷ تا به امروز! (+فیلم و عکس)

تولید مسلسل ام۶۰ از سال ۱۹۵۷ آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته است.

موبنا –  اگرچه مسلسل چند منظوره آمریکایی ام۶۰ (M60 General Purpose Machine Gun) در ابتدا ایرادات بسیاری داشت، اما به مرور زمان تکامل یافته و امروز به سلاحی توانمند تبدیل شده است. تولید ام۶۰ از سال ۱۹۵۷ آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته است. نیروهای مسلح در بیش از ۴۰ کشور از این مسلسل استفاده می کنند.

 

 

آشنایی با مسلسل ام۶۰

پس از اینکه ناتو گلوله های ۷.۶۲ در ۵۱ میلیمتری را به کار گرفت، آمریکا طراحی و تولید سلاح هایی با قابلیت استفاده از این مهمات جدید را در دستور کار خود قرار داد. طراحی مسلسل چند منظوره آمریکایی به شدت تحت تاثیر سلاح ام جی۴۲ آلمانی مورد استفاده در جنگ جهانی دوم و تفنگ تهاجمی/مسلسل سبک اف جی۴۲ بود.

نوشته های مشابه

مسلسل ام60

با نام مستعار “خوک” به واسطه اندازه بزرگ خود، ام۶۰ در ابتدا دارای ایرادات زیادی بود. این سلاح تعادل ضعیفی داشت، اغلب غیر قابل اعتماد بود و پس از شلیک زیاد مستعد گیر کردن بود. برخی اجزا سلاح به خم شدن و شکستن تمایل داشتند و مکانیزم ماشه شکننده بود. افزون بر این، این امکان وجود داشت که لوله سلاح به طور تصادفی جدا شود. تعویض لوله سلاح نیز به دلیل نداشتن دسته حمل و دو پایه دائمی دشوار بود.

بیشتر ایرادات ام۶۰ در مدل های بعدی برطرف شد. در واقع، یکی از ویژگی های اصلی میراث این مسلسل توانایی آن در سازگاری و بهبود با گذشت زمان بوده است.

به رغم وزن سنگین ۱۰.۵ کیلوگرمی خود، ام۶۰ به طرز شگفت انگیزی همه کاره بوده و امکان شلیک دقیق از حالات نامتعارف مانند قرارگیری روی شانه، لگن یا زیر بغل را نیز فراهم می کند.

حضور در جنگ ویتنام و علاقه سیل های نیروی دریایی آمریکا به مسلسل ام۶۰

مسلسل ام60

مسلسل ام۶۰ به طور گسترده در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت. تلاش ها برای بهبود مسلسل ام۶۰ ادامه یافت و به معرفی مدل ام۶۰ئی۳ در سال ۱۹۸۶ منتج شد. این مدل نقطه عطف مهمی در تکامل این سلاح بود.

بازطراحی صورت گرفته کاهش وزن سلاح نسبت به مدل ام۶۰ اصلی را موجب شد. با این وجود، وزن کمتر و لوله نازک تر چالش های جدیدی از جمله تمایل به شکستن و گرم شدن بیش از حد را به همراه داشت. به رغم این نقاط ضعف، مدل ام۶۰ئی۳ به دلیل وزن کمتر و سرعت شلیک کندتر که مدت زمان شلیک موثر را افزایش می داد به عنوان یک گزینه محبوب برای سربازان یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا (سیل های نیروی دریایی) باقی ماند.

مسلسل ام60

مدل ام۶۰ئی۴ در دهه ۱۹۹۰ معرفی شد که به طور خاص برای سیل های نیروی دریایی طراحی شده بود. فریم سبک تر و اندازه جمع و جور این مدل امکان شلیک دقیق در موقعیت قرارگیری سلاح روی شانه را تسهیل می کرد و افزوده شدن ریل پیکاتینی امکان استفاده از طیف گسترده ای از لوازم جانبی و دوربین ها را فراهم کرد. ام۶۰ئی۴ با سه نوع لوله مختلف امکان سازگاری با نیازهای هر ماموریت را فراهم می کرد. پوشش داخلی ماهواره ای امکان شلیک طولانی مدت و افزایش طول عمر لوله سلاح را موجب شد.

مدل ام۶۰ئی۶ از جدیدترین نسخه های این مسلسل چند منظوره است که وزن کمتر و طراحی پالایش شده نسبت به ام۶۰ئی۴ را ارائه می کند.

ویژگی های مسلسل ام۶۰

مسلسل ام60

ام ۶۰ سلاحی است که با نیروی گاز مسلح می شود، با هوا خنک شده و با نوار تیر تغذیه می شود. هر نوار تیر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ گلوله دارد. این سلاح روی یک دو پایه نصب می شود و امکان نصب آن روی سه پایه نیز وجود دارد.

این مسلسل چند منظوره دارای مگسک آهنی است و در صورت استفاده از دوپایه علیه اهدافی در فاصله ۸۰۰ متری و در صورت استفاده از سه پایه تا فاصله ۱۱۰۰ متری موثر عمل می کند. بیشینه برد سلاح نیز ۳۷۲۴ متر است.

مسلسل ام60

طول مسلسل ام۶۰ برابر با ۱۱۰۵ میلیمتر و طول لوله آن ۵۶۰ میلیمتر است. این سلاح از گلوله های ۷.۶۲ در ۵۱ میلیمتری ناتو استفاده می کند و نواخت تیر ۵۵۰ تا ۶۵۰ گلوله بر دقیقه را ارائه می کند.

شرکت های ساکو دیفنس (Saco Defense) و یو اس اُردننس (U.S. Ordnance) تولید مسلسل چند منظوره ام۶۰ در آمریکا را انجام می دهند. تایوان و کره جنوبی نیز این مسلسل را تحت لیسانس تولید کرده اند.

مسلسل ام60

مسلسل ام60

مسلسل ام60

مسلسل ام60

مسلسل ام60

مسلسل ام60

مسلسل ام60

 منبع: مجله تصویری سلاح

دکمه بازگشت به بالا