کرونوتایپ و تاثیر آن بر خواب؛ حیوان خواب خود را بشناسید

اکثر افراد خود را تنها در یکی از دو دسته «پرنده صبح» یا «جغد شب» طبقه بندی می‌کنند. اما آن‌طور که مشخص شده چهار حیوان مختلف برای شخصیت خواب ما انسان‌ها وجود دارد و تشخیص اینکه ما کدام‌یک از این‌ها هستیم می‌تواند زندگی و خواب ما را بهبود ببخشد. پس بیایید ببینیم کرونوتایپ چیست و شما در کدام دسته قرار می‌گیرید.

موبنا-کرونوتایپ (chronotype) یا تیپ شخصیت زمانی، به برنامه روزانه ترجیحی شما و زمان‌هایی که خسته می‌شوید اشاره دارد. اگر بدانید در کدام‌یک از این چهار دسته قرار دارید می‌توانید برنامه خود را بهینه کرده و در نهایت بر خستگی و فرسودگی غلبه کنید.

با وجود اینکه همه ما به ۸ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز داریم، اما زمان بیولوژیکی ما مثل هم نیست. برخی از مردم گرگ و شیر هستند و بعضی دیگر دلفین یا خرس. در ادامه نحوه تشخیص کرونوتایپ آورده شده تا متوجه شوید شخصیت خوابتان چیست.

کرونوتایپ شیر

شیرها سحرخیزهای کلاسیکند. آنها صبح علی‌الطلوع به‌طور طبیعی از خواب بیدار می‌شوند، سرشار از انرژی هستند و بیشتر کارهایشان را صبح‌ها انجام می‌دهند.

اما از آخرین ساعت‌های بعدازظهر کم کم فروکش می‌کنند و بعد یکباره از هوش می‌روند. به این معنی که زمان خواب واقعا احساس خستگی می‌کنند و عموما دوست دارند زود به رختخواب بروند.

نکاتی برای برنامه روزانه شیرها:

کرونوتایپ دلفین

نادرترین نوع کرونوتایپ خواب دلفین است که تصور می‌شود ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد. آنها مستعد اضطراب هستند و نه تنها شب‌ها به سختی به خواب می‌روند بلکه برای بیدار شدن هم با مشکل مواجهند. این موضوع می‌تواند پایبندی به یک روتین را برای آنها دشوار کند.

نکاتی برای دلفین ها:

کرونوتایپ خرس

خرس ها تقریبا نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند. وقتی هوا تاریک است احساس خستگی می‌کنند، وقتی هوا روشن است هوشیار هستند و خیلی راحت به خواب می‌روند. آنها در اواسط صبح بیشترین بهره‌وری را دارند.

این نکات به خرس ها کمک می‌کند:

کرونوتایپ گرگ

گرگ ها معمولا به عنوان «جغد شب» شناخته می‌شوند. آنها دوست دارند دیروقت به رختخواب بروند و دیر از خواب بیدار شوند. عصرها و ساعات اولیه صبح برای آنها بیشترین کارایی را دارد؛ زمانی که سایر کرونوتایپ‌ها دیگر روزشان تمام شده است.

یک گرگ بهتر است این کارها را انجام دهد:

روزیاتو

خروج از نسخه موبایل