انار آب فاضلاب را تصفیه می کند!

محققان سوئدی ترکیبی با پوست انار ابداع کرده اند که داروهای موجود در آب فاضلاب تصفیه شده را پاکسازی می کند.

موبنا – به گزارش نیواطلس، در سال های اخیر خاصیت کندتر کردن روند پیری و محافظت از مغز جنین های متولد نشده توسط ترکیبات مبتنی بر انار مطرح شده است. اکنون محققان از ترکیبات انار برای از بین بردن مواد دارویی از آب دور ریز استفاده کرده اند.

واحدهای تصفیه فاضلاب به کاهش سطح این مواد در آب کمک می کنند اما همراه آب تصفیه شده، مقدار مشخصی از دارو همچنان در آبراه های محلی آزاد می شود. این مواد ممکن است به حیات آبزیان و حتی افراد آسیب برسانند.

پیش از این برخی گروه ها استفاده از مواد غیر متخلخل را به عنوان چارچوب های فلزی آلی(MOFs) برای فیلتر بهتر مواد دارویی از آب فاضلاب بررسی کرده بودند. هرچند مواد مذکور نقش موثری داشتند اما یون های فلزات و مولکول های طبیعی ترکیبی به کار رفته در آنها بیشتر اوقات پر هزینه است یا ذخیره اندکی دارد.

با توجه به این کمبود محققان دانشگاه استکهلم سوئد مولکول های اسید الاژیک را بررسی کردند که به طور واقعی تولید می شوند و در انار نیز وجود دارند.

اریک اسونسون گریپ دانشجوی مقطع دکتری در این باره می گوید: اسید الاژیک یکی از واحدهای اصلی سازنده پلی فنول های طبیعی است که در میوه ها، آجیل و بدنه درخت وجود دارد. با ترکیب اسید الاژیک که از پوست انار یا بدنه درخت استخراج می شود و ترکیب آن با یون های زیرکونیوم، یک MOF بسیار متخلخل ابداع کردیم که SU-۱۰۲ نام دارد. هنگامیکه SU-۱۰۲ در آبی آزمایش شد که قبلا در یک واحد تصفیه فاضلاب محلی فراوری شده بود، مقدار زیادی از آلاینده های دارویی باقیمانده را پاک کرد. علاوه بر آن در فرایندی به نام «تخریب نوری» این ماده آلاینده ها را به عناصری تخریب کرد که در مجاورت نور به مواد بی ضرر تبدیل می شوند.

تحقیق مذکور اخیرا در ژورنال «نیچر واتر» منتشر شده است.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا