اختلالی که پیام‌رسان‌های داخلی را به دردسر انداخت

اواسط هفته قطعی برق در یکی از دیتاسنترهای شرکت ارتباطات زیرساخت سبب شد کابران نتوانند به مدت چند ساعت از پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند و شاید بتوان گفت این موضوع مهمترین خبر در هفته جاری بود.

موبنا – برخی کاربران فضای مجازی بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه اعلام کردند که برخی پیام‌رسان‌ها از دسترس خارج و کاربران دچار مشکل شدند. پس از ایجاد این مشکل وزارت ارتباطات توضیحات لازم را درباره دلیل اتفاق رخ داده ارائه کرد.

آنها اعلام کردند بروز مشکل در تأمین برق در یکی از دیتاسنترهای شرکت ارتباطات سبب اختلال پیش آمده شده بود و رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه قطعی برق مدت زمان کوتاهی طول کشیده گفت: زمان قطعی برق سرورها اندک بوده و با تلاش تیم‌های فنی قطعی برق سرورها ظرف مدت کوتاهی برطرف شد، اما سرویس‌دهی مجدد سروها نیازمند زمان بوده و تیم‌های فنی درحال تلاش هستند تا سرویس‌ها به حالت عادی برگردند. در نهایت پس از چندین ساعت به مرور پیام‌رسان‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی در دسترس قرار گرفتند.

اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر اینکه فضای مجازی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است هم دیگر خبر مهمی که در ابتدای هفته منتشر شد. سیدمحمد امین آقامیری- دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- در گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه گفت: فضای مجازی تشنه حرف‌های نو است و حرف نو در این فضا مورد استقبال قرار می گیرد؛ چرا که بسیاری از فعالیت‌هایی که در این فضا انجام می‌شود، حرف هایی است که وارد و سپس داخلی شده است.

وی معتقد است که مردم و جامعه هر روز بخش بیشتری از زندگی خود را در فضای مجازی زیست می‌کنند و در گذشته صرفا جست‌وجو، ارسال ایمیل و پیام در این فضا انجام می‌شد اما امروز حضور در این فضا از این نیز فراتر رفته و سرگرمی، ارتباطات، رسانه، کسب و کار، آموزش و حتی مشاوره‌های مردم به این فضا آمده است؛ تا جایی که فضای مجازی تبدیل به محل زیست و زندگی مردم همچون حضور هر روزه آنها در خیابان ها شده است.

محمدجعفرپور – معاون وزیر، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- هم در همایش تبیین پروژه‌های راهبردی شرکت ارتباطات زیرساخت پروژه انتقال را یکی از تأمین کننده اصلی زیرساخت ارتباطی کشور دانست.

او گفت: در سال گذشته اقدام بزرگی در این زمینه انجام شد و پروژه انتقال با ظرفیت ۲۰ ترابیت بر ثانیه در حال اجرا و پیاده‌سازی است که بومی‌سازی تولید این تجهیزات، مرهون حمایت‌های بی دریغ شرکت ارتباطات زیرساخت است و براساس تکلیف سند معماری شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۳، باید ظرفیت شبکه انتقال به ۱۲۰ ترابیت بر ثانیه افزایش یابد.

همچنین نخستین جلسه از سلسله جلسات کمیته حفاظت از حقوق مصرف کنندگان در سال جدید در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار و به شکایات ثبت‌شده مشترکان از ۸ استان کشور رسیدگی شد. عدم آنتن‌دهی شبکه موبایل، قطع سیم‌کارت بدون اطلاع‌رسانی، صدور صورتحساب بین‌الملل بدون برقراری تماس، عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه‌شده و عدم امکان ارسال و دریافت پیامک برخی از موضوعات شکایات‌هایی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در روزهای پایانی هفته در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده، دغدغه‌ها و مسائل مطرح شده توسط نمایندگان مردم را مورد بررسی قرار داد.

وزیر ارتباطات در این جلسه گفت: شبکه ملی اطلاعات، پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، توسعه صنعت فضایی، توسعه ارتباطات روستایی و حمایت از پیام رسان‌های داخلی از اولویت‌های برنامه‌های دولت در این دوره است. زارع پور همچنین در این جلسه بیان کرد که در نظر دارند با حمایت از پیام رسان های داخلی بتوانند بهترین خدمات را به مرد ارائه دهند و بتوانند مورد اقبال کاربران خارجی هم قرار بگیرند.

 منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا