تنها نجات یافته سقوط هواپیما؛ داستان باور نکردنی زنده ماندن یک زن! (+عکس)

فاجعه در نخستین مرحله پرواز رخ داد، هواپیما پس از ۴۰ دقیقه وارد منطقه ای توفانی با آذرخش و تلاطم شدید شد و دقایقی بعد به کوه خورد و … .

موبنا – در تاریخ ۲۴ دسامبر ۱۹۷۱، سقوط یک فروند هواپیما عملا به پایان دوران فعالیت ایرلاین لانسا (LANSA) پرو منجر شد. این سقوط که به واسطه برخورد آذرخش رخ داد، موجب اختلال در عملکرد یک فروند هواپیمای لاکهید ال-۱۸۸ در ارتفاع بیش از ۲۰۰۰۰ پایی و سقوط آن در جنگل های بارانی آمازون شد. اما این سقوط وحشتناک به طور شگفت انگیزی یک بازمانده داشت.

سقوط از آسمان به جنگل بارانی؛ داستان باور نکردنی زنده ماندن جولیان کوپکه

پرواز و هواپیمایی که سقوط کرد

به رغم عمر فعالیت کمتر از یک دهه، شرکت هواپیمایی Lineas Aéreas Nacionales Sociedad Anonima که به نام لانسا نیز شناخته می شد، سابقه خوبی در زمینه ایمنی نداشت. در سال های آخر فعالیت، این ایرلاین به واسطه یک سری سوانح شاهد کاهش چشمگیر شهرت و ناوگان هواپیماهای خود بود. در دسامبر ۱۹۷۱، فقط یک فروند هواپیما برای این شرکت باقی مانده بود.

هواپیمای باقیمانده یک لاکهید ال-۱۸۸ای الکترا توربوپراپ بود. بنابر داده های موجود، این هواپیما در آن زمان کمی بیش از ۱۲ سال عمر داشت و خدمت خود را در آگوست ۱۹۵۹ در شرکت هواپیمایی برانیف (Braniff) آمریکا آغاز کرده بود. این هواپیما در می ۱۹۷۰ به ناوگان شرکت هواپیمایی لانسا پیوست.

سقوط از آسمان به جنگل بارانی؛ داستان باور نکردنی زنده ماندن جولیان کوپکه

در ۲۴ دسامبر ۱۹۷۱، پرواز لانسا ۵۰۸ از فرودگاه بین المللی خورخه چاوز شهر لیما به سمت فرودگاه بین المللی ایکیتوس در شمال شرقی پرو با یک توقف بین راه در فرودگاه بین المللی کاپیتان رولدن شهر پوکالپا آغاز شد. به گفته شبکه ایمنی حمل و نقل هوایی، در این پرواز ۹۲ نفر شامل ۸۶ مسافر و شش خدمه حضور داشتند.

فاجعه بر فراز جنگل

فاجعه در نخستین مرحله پرواز رخ داد و هواپیما پس از ۴۰ دقیقه وارد منطقه ای توفانی با آذرخش و تلاطم شدید شد. در این مرحله، پرواز لانسا ۵۰۸ در ارتفاع حدود ۲۱۰۰۰ پایی (۶۴۰۰ متر) در حال حرکت بود. بنابر گزارش های موجود، خدمه پرواز برای پیشگیری از بروز تاخیر در برنامه شلوغ پروازی نزدیک کریسمس تصمیم گرفتند تا به پرواز در این شرایط ادامه داده و مسیر خود را تغییر ندهند.

اما این تصمیمی مرگبار بود زیرا هواپیما مورد اصابت آذرخش قرار گرفت و با پیامدهایی فاجعه‌بار مواجه شد. برخورد آذرخش موجب آتش گرفتن بال راست و در نهایت جدا شدن آن از بدنه هواپیما شد. همانطور که هواپیما به سرعت به سمت جنگل های بارانی آمازون سقوط می کرد، شکست ساختاری موجب فروپاشی هرچه بیشتر در بدنه هواپیما شد.

هواپیمای در حال سوختن در نهایت با کوه برخورد کرد و در این حادثه تمام افراد حاضر در آن به جز یک نفر جان خود را از دست دادند. بعدا مشخص شد که پس از برخورد هواپیما با کوه در ابتدا ۱۴ نفر همچنان زنده بودند، اما پیش از آن که توسط تیم نجات پیدا شوند، جان خود را از دست دادند.

جولیان کوپکه (Juliane Koepcke) 17 ساله تنها بازمانده این سقوط مرگبار است و مادر وی نیز یکی از آن ۱۴ نفری بود که در ابتدا پس از سقوط زنده باقی مانده بود.

تنها در جنگل آمازون

جولیان کوپکه در سال ۱۹۵۴ از پدر و مادری آلمانی در پرو به دنیا آمد و در جنگل های این کشور بزرگ شده بود، اما اکنون باید از آن فرار می کرد.

سقوط از آسمان به جنگل بارانی؛ داستان باور نکردنی زنده ماندن جولیان کوپکه

پدر وی هانس ویلهلم کوپکه یک جانور شناس مشهور و مادرش ماریا کوپکه دانشمندی بود که در زمینه پرندگان استوایی مطالعه می کرد.

آنها یک ایستگاه پژوهشی به نام پانگوانا (Panguana) را راه اندازی کرده بودند تا بتوانند به راحتی در زیست‌بوم غنی جنگل های بارانی فعالیت کنند. به واسطه این شرایط جولیان چیزهای زیادی درباره زندگی در جنگل فرا گرفته بود.

سقوط از آسمان به جنگل بارانی؛ داستان باور نکردنی زنده ماندن جولیان کوپکه

در دسامبر ۱۹۷۱، جولیان و مادرش قصد بازگشت به پانگوانا و پیوستن به پدر خانواده برای جشن کریسمس را داشتند، اما تنها بلیت هواپیمای موجود به پرواز لانسا ۵۰۸ اختصاص داشت.

پدر خانواده به واسطه آگاهی از شهرت بد هواپیمای لاکهید ال-۱۸۸ از آنها خواست تا یک مسیر جایگزین پیدا کنند، اما جولیان و ماریا به واسطه نزدیکی به زمان کریسمس تصمیم گرفتند تا بلیت پروازی را رزرو کنند که در نهایت به سقوطی فاجعه‌بار منجر شد.

جولیان کوپکه با آسیب دیدگی های جدی مواجه شده بود، اما توانست برای بیش از یک هفته به تنهایی در جنگل زنده بماند. سرانجام وی توسط یک گروه از کارگران چوب‌بر بومی نجات پیدا کرد.

سقوط از آسمان به جنگل بارانی؛ داستان باور نکردنی زنده ماندن جولیان کوپکه

چندین عامل درباره این که جولیان کوپکه از این سقوط جان سالم به در برد مطرح شده است. از آن جمله می توان به بسته بودن کمربند ایمنی و باقی ماندن وی روی صندلی و کاهش سرعت سقوط به واسطه صندلی های کناری که همچنان به صندلی وی متصل بودند، اشاره کرد. افزون بر این، تصور می شود وزش بادهای رو به بالا و شاخ و برگ انبوه درختان جنگل بارانی آمازون نیز به کاهش سرعت سقوط جولیان کمک کرده اند.

جولیان کوپکه پس از نجات یافتن از آن شرایط به آلمان بازگشت تا روند درمان خود را در این کشور دنبال کند. پس از بهبودی، کوپکه در رشته زیست شناسی در دانشگاه کیل تحصیل کرد و در سال ۱۹۸۰ فارغ التحصیل شد. وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه لودویک ماکسیمیلیان مونیخ دریافت کرد و به یک متخصص در زمینه پستانداران تبدیل شد.

سقوط از آسمان به جنگل بارانی؛ داستان باور نکردنی زنده ماندن جولیان کوپکه

پایان فعالیت شرکت هواپیمایی لانسا

همان گونه که پیشتر نیز اشاره شد، لانسا در زمان سقوط پرواز ۵۰۸ در سال ۱۹۷۱ تنها یک فروند هواپیما در اختیار داشت. از این رو، پس از سانحه دیگر امکان ارائه خدمات برای شرکت وجود نداشت. با توجه به سوایق ایمنی ضعیف، این آخرین میخ بر تابوت شرکت لانسا بود و مجوز فعالیت شرکت نیز پس از گذشت مدت کوتاهی از آن سقوط لغو و لانسا به پایان عمر کوتاه خود رسید.

پرواز لانسا ۵۰۸ در فهرست رکوردهای جهانی گینس به عنوان مرگبارترین سانحه هوایی ناشی از برخورد آذرخش به هواپیما ثبت شده است.

سقوط از آسمان به جنگل بارانی؛ داستان باور نکردنی زنده ماندن جولیان کوپکه

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا